شناسهٔ خبر: 41724792 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بورس روز یکشنبه مثبت می‌شود یا منفی؟

خبر آنلاین : در حالی که اغلب کارشناسان پیش بینی می کردند بورس اوراق بهادار شنبه را به وضعیتی منفی به پایان ببرد، شاخص رشدی مثبت را تجربه کرد.

صاحب‌خبر -

در حالی که بسیاری می‌گفتند فشار فروش در بسیاری از سهم‌ها پابرجا می‌ماند اما امروز بورس روی دیگری را به نمایش گذاشت تا بار دیگر کارو بار کانال‌های عجیب و غریب تلگرامی و صفحات پربیننده اینستاگرامی داغ شود.

 خبرهای رسیده نشان می دهد بسیاری از افراد با خرید صفحاتی با فالورهای بالا ناگهان شعبه آموزش بورس باز می‌کنند و اتفاقا آموزش‌هایی گمراه کننده را با هزینه‌های گزاف به کاربرانشان تحمیل می‌کنند.

 بالا رفتن تب بورس حالا بورس اوراق بهادار را به کانون توجه سرمایه گذاران تبدیل کرده است. بورس از ابتدای سال جاری تا کنون رشدی بسیار قابل توجه را تجربه کرده است اما در سه هفته اخیر به قول برخی کارشناسان حرکت دو گام به پس و یک گام به پیش، شرایط را دگرگون کرده است.

بورس

 حالا بیش از هر زمان دیگری پیش بینی اینکه بورس چه خواهد شد سخت شده است اما با این حال بسیاری می گویند روز یکشنبه نیز شاخص بورس رشدی مثبت و البته با احتیاط را تجربه خواهد کرد.

 نکته مهم اینجاست که از پس رشد قابل توجه بورس، دریافت آموزش درست در خصوص نحوه سهامداری و سرمایه گذاری ضرورتی انکار ناپذیر است. بررسی وضعیت شاخص بورس نشان می دهد این شاخص امروز رشد غیر منتظره ۵۷ هزار و ۳۲۵ واحدی را به خود دید و در نهایت به رقم یک میلیون و ۹۶۱ هزار واحد رسید.

براساس معاملات امروز بیش از ۱۰ میلیارد و ۶۲۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۷۶ هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک ۱۰ هزار و ۹۴۳ واحد افزایش به ۵۱۸ هزار و ۱۳۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با هفت هزار و ۱۸۵ واحد رشد به ۳۴۰ هزار و ۱۸۲ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۳۶ هزار و چهار واحد و شاخص بازار دوم ۱۳۹ هزار و ۹۰۶ واحد افزایش داشتند.علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با پنج هزار و ۳۰۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با پنج هزار و ۲۶ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با چهار هزار و ۳۳۲ واحد، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۷۳۹ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دو هزار و ۷۱ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با دو هزار و ۹۶ واحد و نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۹۳۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

 بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۷۰۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۶۷۴ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۶۵۸ واحد، پتروشیمی فناوران (شفن) با ۴۲۵ واحد، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) با ۳۴۹ واحد، نفت بهران (شبهرن) با ۱۴۳ واحد، بانک اقتصاد نوین (ونوین) با ۱۲۱ واحد، نیرو محرکه (خمحرکه) با ۱۱۰ واحد،وتوصا با ۹۹ واحد، بین المللی توسعه ساختمان (ثاخت) با ۷۲ واحد و سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن) با ۶۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص داشتند.

برپایه این گزارش، امروز نماد سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، ملی صنایع مس ایران، بانک تجرات و بانک صادرات ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۸۱ میلیون و ۶۷۰ هزار برگه سهم به ارزش ۳۸ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.بررسی‌ها نشان می دهد با توجه به خلاص شدن شاخص سازها از دامنه منفی، روز یکشنبه نیز احتمالا بورس وارد فاز احتیاط توام با نوسان مثبت را شاهد باشد.

 بسیاری می گویند تورم مهمترین عامل تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس تلقی می شود.

نظر شما