شناسهٔ خبر: 41723847 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی قم:

استان قم با فقر کتابخانه عمومی مواجه است

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر استان قم با فقر کتابخانه عمومی روبروست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، سجاد عمرانی طی سخنانی در دیدار با دکتر علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم و رئیس مرکز پژوهش های اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که نهاد کتابخانه های عمومی کشور علاوه بر ترویج کتابخوانی و ارائه خدمات کتابخانه ای، به ارائه خدمات فرهنگی در بیرون از کتابخانه‌ها به ویژه مناطق محروم و عشایر می پردازد، اظهار داشت: استان قم دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی است و البته این تعداد کتابخانه در شأن این شهر و استان مقدس نیست.

وی همچنین به دو کتابخانه شهدای نوبهار و امام خمینی (ره) که در آستانه افتتاح هستند اشاره کرد و افزود: این کتابخانه های در مناطق آسیب پذیر واقع شده و اهتمام ما بر بازگشایی آن ها در هفته دولت است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است و در سال گذشته نیز ۳۳۰ هزار کتاب امانت داده شد، ضمن آن که این اداره کل دارای ۱۰۵ نفر نیروی انسانی فعال است که به ارائه خدمات می پردازند و در سال گذشته ۲۲۰۰ برنامه فرهنگی اجرا شد.

وی ادامه داد: در قم کتابخانه های تخصصی بسیاری وجود دارد اما ویژه مخاطب خاص است و شاید مورد استقبال عام مردم قرار نگیرد؛ چراکه عموم افراد جامعه از کتاب هایی در حوزه ادبیات، روانشناسی و ... استقبال می کنند و از این لحاظ ما دچار فقر کتابخانه عمومی در استان هستیم.

عمرانی همچنین ابراز داشت: در حال حاضر کتابخانه های عمومی سراسر کشور دارای بخش کودک و نوجوان هستند. بیش از ۳ هزار باب کتابخانه در سراسر کشور داریم که حتی در روستاها و چادرهای عشایر خدمت رسانی می کنند. مجموعه کارکنان نهاد، نیروهایی کارآمد، انقلابی، متخصص و جوان هستند که دغدغه کار فرهنگی دارند و در راستای اهداف اصیل انقلاب گام می بردارند.

وی گفت: کتابخانه های عمومی کشور علاوه بر امانت کتاب به باشگاه کتابخوانی تبدیل شده اند و برنامه های ویژه ای را در سطح ملی و استانی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی، نقد کتاب و نشست های کتابخوان برگزار می کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی قم افزود: عدم همراهی شهرداری در پرداخت نیم درصد، کتابخانه ها را با مشکل بودجه روبه رو کرده است.

وی در خاتمه بیان داشت: در راستای رفع مشکلات کتابخانه های عمومی کشور، دبیرکل نهاد طی یک ماه اخیر با مجمع نمایندگان هر استان دیدار و گفتگو داشته اند و انتظار می رود مجلس جدید در این زمینه نهایت حمایت و پشتیبانی را داشته باشد.

۳۱۳/۸

نظر شما