شناسهٔ خبر: 41720195 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

حقه ترامپ برای سوم نوامبر

ایرنا نوشت: یک نشریه انگلیسی با اشاره به محدودیت قانونی دونالد ترامپ درباره جابه‌جایی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نسبت به احتمال دخالت او در نحوه برگزاری انتخابات هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایندیپندنت، «جو بایدن» رقیب دمکرات دونالد ترامپ سه ماه پیش به طرفدارانش هشدار داده بود که ترامپ تلاش خواهد کرد انتخابات ماه نوامبر را به تاخیر انداخته و برای این کار بهانه‌ای‌ می‌تراشد.  به گفته او «این تنها روشی است که ترامپ گمان می‌کند پیروز خواهد شد»

ایندیپندنت در ادامه نوشت: اظهارات بایدن در آن زمان باعث تعجب شد اما در شرایطی که بحران کرونا بسیاری از برنامه‌ها و جلسات مهم در سطح بین‌المللی را به تاخیر انداخته، این سووال مطرح است که آیا درخواست ترامپ هم مضحک به نظر می‌رسد؟

بنابر این گزارش، ترامپ قدرت جابه‌جایی و یا تعویق تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ندارد؛ چون بر اساس قانون اساسی آمریکا قدرت تعیین زمان، مکان و نحوه برگزاری انتخابات در اختیار کنگره است. 

دکتر «اروین چمرینسکی» رئیس دانشکده حقوق دانشگاه برکلی در این‌باره می‌گوید حتی اگر کنگره هم با تعویق انتخابات موافقت کند این بدین معنا نیست که ترامپ می‌تواند فراتر از دوره خود رئیس جمهوری آمریکا بماند. 

او با بیان اینکه ترامپ به لحاظ قانونی اجازه تاخیر در انتخابات را ندارد افزود: حتی اگر انتخابات به تعویق بیفتد اما دوره ریاست جمهوری او در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (۲ بهمن ۱۳۹۹) به پایان می‌رسد. بنابراین اگر تا آن زمان رئیس جمهوری و معاونش انتخاب نشدند رئیس مجلس نمایندگان، به طور موقت رئیس جمهوری می‌شود.

ترامپ پیشتر در واکنش به اتهام «جو بایدن» درباره تاخیر انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که مشتاقانه چشم انتظار انتخابات آبان‌ماه است و این تارخ را تغییر نخواهد داد. او گفته بود: من هرگز به فکر تغییر تاریخ انتخابات نبودم. چرا باید این کار را بکنم؟ سوم نوامبر عدد خوبی است. نه من مشتاق این تاریخ هستم و این‌ها تهمت است.

اما به نوشته ایندیپندنت، اینک به نظر می‌رسد که سوم نوامبر برای ترامپ چندان «عدد خوبی» نیست؛ چون نتیجه نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که جو بایدن در بسیاری از ایالات‌هایی که انتظار می‌رفت ترامپ به سادگی در آنجا پیروز شود پیشتاز است. 

بر اساس این گزارش، محبوبیت بایدن در ایالت‌های فلوریدا و پنسیلوانیا ۹ درصد بیشتر از ترامپ است. در ایالت جورجیا نیز محبوبیت ترامپ و بایدن، در حالی شانه به شانه است که این منطقه در ۳۰ سال گذشته در قبضه جمهوری‌خواهان بوده است.

نظرسنجی دانشگاه «کوینیپیاک» هم نشان می‌دهد که بایدن با ۱۳ درصد رای بیشتر، پیروز انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد. 

 دونالد ترامپ پنجشنبه گذشته با ادعای احتمال تقلب و ناسالم بودن انتخابات، برگزاری انتخابات از طریق پست را رد کرده و خواستار تعویق در برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ شده است.

او در توئیتی نوشت: «با روش رای گیری از طریق پست (نه رای گیری غیابی که خوب است)،  سال ۲۰۲۰ شاهد غیردقیق ترین و جعلی ترین انتخابات در تاریخ خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا در توئیت مذکور ادامه داد: این انتخابات بیش از همه برای آمریکا شرمساری به بار خواهد آورد. انتخابات را تا زمانی که مردم بتوانند به صورت مناسب، امن و سالم رای بدهند، به تاخیر بیندازید.

ترامپ پیشتر در توئیت دیگری، دمکرات‌ها را مشتاق برگزاری انتخابات با رای گیری از طریق پست خوانده و گفته بود که در این روش « امکان تقلب به میزان زیادی وجود دارد». او در این توییت از جمهوری‌خواهان خواسته تا با تمام قوا از برگزاری انتخابات به روش پست جلوگیری کنند.

نشریه انگلیسی ایندیپندنت نوشت؛ مخالفت ترامپ با رای گیری از طریق پست باعث خواهد شد تا دولت او خدمات پست آمریکا را تضعیف کند. یک سخنگوی کاخ سفید هم هشدار داده که رئیس جمهوری آمریکا هیچ لایحه‌ مالی مرتبط با سازمان پست این کشور را امضاء نخواهد کرد.

بنابراین به نوشته این نشریه انگلیسی، پرسشی درباره زمان برگزاری انتخابات ماه نوامبر مطرح نیست بلکه نحوه برگزاری انتخابات است. 

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور خواهد بود که قرار است در ۳  نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) برگزار شود.

311311

نظر شما