شناسهٔ خبر: 41719685 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

خسرو سینایی کارگردان سینما بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

خسرو سینایی کارگردان سینما که پیش از این به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بود عصر امروز 11 مرداد درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر خسرو سینایی کارگردان قدیمی سینمای ایران در سن 79 سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. همسر وی فرح اصولی خبر درگذشت او را منتشر کرده است.  سینایی به علت عفونت ریه و مبتلا شدن به کرونا د ربیمارستان امیر علم بستری بود . گفته می شود او یک ماه پیش نیز برای یک عمل جراحی در بیمارستان بستری بود که بعدها مرخص شد.

از مشهورترین فیلم های خسرو سینایی عروس آتش است که جایزه بهترین فیلمنامه را از هجدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

«جزیره رنگین»، «کویر خون»، «مثل یک قصه»، «گفت‌وگو با سایه»، «مرثیه گمشده» و «هیولای درون» از دیگر آثار این فیلمساز هستند.

 

خسرو سینایی کارگردان سینما بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

بیوگرافی خسرو سینایی

خسرو سینایی کارگردان سینما و تلویزیون ایران است. از مهم‌ترین آثار خسرو سینایی می‌توان به کارگردانی فیلم عروس آتش، فیلم در کوچه‌های عشق و فیلم زنده باد... اشاره کرد.

 

خسرو سینایی کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال 1359 در فیلم زنده باد... به عنوان کارگردان فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند فیلم عروس آتش، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای خسرو سینایی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون ثریا قاسمی، مهدی هاشمی، غلامرضا طباطبایی و اسماعیل محمدی را تجربه کرد.

 

خسرو سینایی در سال 1378 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم خسرو سینایی در این سال، فعالیت در فیلم عروس آتش به عنوان کارگردان محسوب می‌شود.

 

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی خسرو سینایی فعالیت در فیلم عروس آتش بوده است. خسرو سینایی سال 1378 فیلم عروس آتش را کارگردانی کرد که توانست خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند. از خسرو سینایی نقل قول شده است که برای کارگردانی در فیلم عروس آتش و همکاریش با عوامل و بازیگران اعلام رضایت کرده است. خسرو سینایی توانست با فعالیت در فیلم عروس آتش تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سعید پورصمیمی، حمید فرخ‌نژاد، سلیمه رنگزن و مهدی احمدی توانست سطح کاری او را متحول کند.

خسرو سینایی کارگردان سینما بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

خسرو سینایی علاوه‌بر فیلم عروس آتش، سال 1369 فیلم در کوچه‌های عشق را کارگردانی کرده است. خسرو سینایی این‌بار با هنرمندانی چون مهدی احمدی، یوسف جوکار، بهرام زندی و محمد ابراهیم جعفری همکاری داشت.

 

با اینکه خسرو سینایی را بیشتر بعنوان کارگردان می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. خسرو سینایی علاوه‌بر کارگردان به‌عنوان نویسنده، آهنگ ساز، تدوینگر و تهیه کننده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار خسرو سینایی در حرفه‌ی نویسنده، فیلم جزیزه رنگین، فیلم مثل یک قصه، فیلم گفتگو با سایه ها، فیلم عروس آتش، فیلم کوچه‌ی پاییز، فیلم هیولای درون، فیلم مرثیه گمشده و فیلم زنده باد... است. مهم‌ترین آثار خسرو سینایی در حرفه‌ی آهنگ ساز، فیلم مثل یک قصه، فیلم عروس آتش، فیلم کوچه‌ی پاییز، فیلم در کوچه‌های عشق، فیلم یار در خانه و... و فیلم مرثیه گمشده است. مهم‌ترین آثار خسرو سینایی در حرفه‌ی تدوینگر، فیلم مثل یک قصه، فیلم کوچه‌ی پاییز، فیلم در کوچه‌های عشق، فیلم یار در خانه و... و فیلم مرثیه گمشده است. مهم‌ترین آثار خسرو سینایی در حرفه‌ی تهیه کننده، فیلم گفتگو با سایه ها، فیلم کوچه‌ی پاییز و فیلم در کوچه‌های عشق است.

 

خسرو سینایی سال 1378 برای فیلم عروس آتش توانست در 18مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برنده شود. همچنین خسرو سینایی سال 1362 برای فیلم هیولای درون توانست در 2مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برنده شود.

خسرو سینایی کارگردان سینما بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

در بیوگرافی خسرو سینایی آثار مهمی وجود دارد. اگر می‌خواهید با بیوگرافی خسرو سینایی و زندگی حرفه‌ای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار خسرو سینایی در منظوم سر بزنید. همه 10 اثر مهم خسرو سینایی در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار خسرو سینایی در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها داده‌اند. در واقع هر چقدر خسرو سینایی در آثار ارزشمندتری فعالیت کرده باشد، توانسته نمره‌ی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی خسرو سینایی درخشان‌تر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی خسرو سینایی بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، فیلم عروس آتش محسوب می‌شود و اثری که در بیوگرافی خسرو سینایی کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم جزیزه رنگین محسوب می‌شود.

 

نظر شما