شناسهٔ خبر: 41719464 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اخبار ضدونقیض از تصمیم ترکیه برای احداث پایگاه نظامی در عمان

یک منبع آگاه از مذاکرات پیشرفته ترکیه و عمان و احتمال تأسیس پایگاه نظامی دریایی ترکیه در عُمان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه در حاشیه خلیج فارس گفت که مذاکرات پیشرفته‌ای بین ترکیه و عُمان در جریان است اما هنوز به حد توافق نرسیده است.

وبگاه «الخلیج الجدید» با اعلام این خبر به نقل از این منبع افزود: «هنوز مشخص نیست که توافق همکاری نظامی احداث پایگاه دریایی ترکیه را شامل می‌شود یا خیر، با این وجود این یک تحول واقعا مهم در نقشه ژئوپلتیکی شبه‌جزیره عربستان است».

از سوی دیگر «ابراهیم کارغول» سردبیر روزنامه «ینی شفق» نزدیک به منابع تصمیم‌ساز ترکیه، این مذاکرات را «اقدامی بزرگ» دانست.

وی نوشت: «سومالی در دریای سرخ و عمان در خلیج (فارس)... ما در دو دروازه اقیانوس هند قرار داریم، ما پس از قطر در عمان خواهیم بود». گفته می‌شود اشاره کارغول به تأسیس پایگاه نظامی ترکیه در عمان است پس از آنکه ترکیه در سال ۲۰۱۷ در قطر چنین پایگاهی را تأسیس کرد.

حال آنکه «راغب صویلو» روزنامه‌نگار ترکیه به نقل از مقام عالی‌رتبه این کشور تصمیم آنکارا برای تأسیس پایگاه نظاکی مشترک در عُمان را رد کرد.

«أکار هاکان» کارشناس نظامی ترکیه نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «ترکیه برای امضای معاهده نظامی با عمان در دوره آینده آماده می‌شود».

ترکیه و عمان همکاری نظامی دوجانبه دارند و آخرین مورد این همکاری نیز تحویل دو قایق دریایی ترکیه به عمان در ماه می گذشته در چارچوب توافقنامه سال ۲۰۱۴ امضاشده بین دو کشور، بود. به موجب این توافق ترکیه متعهد شد ۱۴ قایق به عمان جهت استفاده از آن به عنوان گشتی‌های سریع‌السیر در مأموریت‌های امنیتی، تحویل دهد.

انتهای پیام/م

نظر شما