شناسهٔ خبر: 41718744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

بیانیه مداحان درباره‌ی سخنان رهبری

صاحب‌خبر -

جمعی از مداحان کشور با صدور بیانیه‌ای درباره‌ی سخنان اخیر رهبری در مورد مراسم عزاداری در ماه محرم بیانیه‌ای را صادر کردند.

به گزارش ایسنا، مقام رهبری روز گذشته در بخشی از سخنانشان به مناسبت عید سعید قربان درباره یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزها که به نظر باعث اختلاف برخی شده است، گفتند: «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آن ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئت‌ها، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.»

پیرو این صحبت‌های مقام رهبری نامه‌ای از سوی برخی از مداحان صادر شده است که متن آن به شرح زیر است:

یا دافع البلایا

بموالاتکم علّمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا

(فرازی از زیارت «جامعه‌ی کبیره»)

در این چند ماه اخیر، همه‌ ما در معرض ابتلا و آزمون دشواری قرار گرفته‌ایم؛ شیوع مرگبار بیماری ناشناخته‌ای که عجز و ناتوانی بشر را به رخ کشیده و روال روزمره‌ی حیات فردی و اجتماعی را در سراسر جهان دچار اختلال کرده است. تعطیلی موقت مشاهد مشرفه و مساجد و محافل و مجالس دینی به‌جهت کنترل بیماری یکی از پیامدهای این آزمون و بلای سخت است؛ امری که گرچه کام جان‌های تشنه‌ محبین اهل‌بیت(ع) را تلخ کرد، اما تبلور عقلانیت دینی و نشانه‌ رعایت مقتضیات زمان در شئون مذهبی  بود. بلیه ای که امکان دارد مدتها  با زندگی ما همراه باشد و از این روست که  ارائه راه و رسم زندگی هوشمندانه در دنیای با کرونا در همه شوونات زندگی و از آن جمله حیات معنوی اهمیت ویژه ای می یابد.

از دیرباز در این ملک و بوم  چنین رسمی  جاری و ساری بوده است که مردم در هنگام بلا و مصیبت دست نیاز و تضرع به دامان ولای خاندان پاکی و راستی، اهل‌بیت پیامبر رحمت (ص) بزنند و ایشان را نزد پروردگار شفیع و واسطه‌ی دفع بلا قرار دهند. به پیروی از همین سنت پرافتخار، دوستداران  اهل‌بیت (ع) و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) همان‌طور که در ابتدای شروع بیماری کرونا به یاری کادر درمان  و در رزمایش مواسات به یاری مردم شتافتند؛ در محرم امسال نیز ان شاءالله جلوه‌ای تازه از ارادتمندی مسئولانه به پیشوای آزادگان جهان را رقم خواهند زد و و درکنار گسترش مواسات و همدلی، نشان خواهند داد که محافل مذهبی و مجالس و دسته‌های عزادار با اقامه مراسمات پر شور خود، مصداق هم‌نشینی شریعت، عقلانیت، فتوت و مسئولیت‌پذیری است.

در آستانه‌ی ماه محرم، ضمن اعلام تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر ضرورت معیار قرار دادن ضوابط و مصوبات ستاد ملی کرونا، از همه‌ی مداحان و ذاکران اهل‌بیت و مسئولان هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری دعوت می‌کنیم در شرایط حساس و ویژه‌ی امسال، مجالس و محافل عزاداری را در همکاری با مسئولان و با رعایت ضوابط بهداشتی و مطابق نظر کارشناسان و متخصصان به‌ویژه پرسنل فداکار و ایثارگر درمانی کشور به‌گونه‌ای برگزار کنند که خدای ناکرده سلامت مردم فهیم و مؤمن  و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) به خطر نیفتد.

همچنین از مدیران و سیاست‌گذاران ارشد دعوت می‌کنیم ضمن استفاده از نظرات فعالان هیئات در جهت اقناع افکار عمومی و رفع نگرانی و تشویش خاطر جامعه، از چندصدایی و اتخاذ مواضع متعدد، سلیقه‌ای و بعضاً متناقض پرهیزکرده، در اسرع وقت تدابیر لازم برای ابلاغ و آموزشِ ضوابط بهداشتی و تأمین زیرساخت‌های حمایتی برای اجرای این ضوابط در برگزاری مراسم محرم را اتخاذ کنند.

اطمینان خاطر داریم، همان‌طور که در مراسم عرفه مشاهده شد، مردم متدین، خود بلوغ و قدرت فهم این‌که در این شرایط خاص چگونه عمل کنند را دارند و مجالس عزاداری محرم، با توکل بر خدا و توسل به ذوات مقدس اهل‌بیت (ع) و رعایت ضوابط لازم توسط مردم؛ مسئولانه و بدون مشکل و پرشورتر از همیشه برگزار خواهند شد.

ان‌شاءالله.

اسامی این مداحان به شرح زیر است:

غلامرضا سازگار، منصور ارضی، علی انسانی، ماشاالله عابدی، ولی اله کلامی زنجانی، حسین سازور، محمدرضا طاهری، سعید حدادیان، صادق آهنگران، احمد واعظی، مرتضی طاهری، مجید بنی فاطمه، مهدی سلحشور، مصطفی خورسندی، مهدی خادم آذریان، شهروز اردبیلی، محمود ژولیده، نریمان پناهی، جواد حیدری، میثم مطیعی، یوسف ارجونی، حمید علیمی، رضا هلالی، محمدرضا بذری، مهدی رسولی، نادر جوادی، مهدی لیثی، مهدی قربانی، کاظم غفارنژاد، محسن عرب خالقی، یزدان ناصری، علی آیینه چی، مجتبی روشن روان، امین مقدم،  احمد نیکبختیان، مهدی رعنایی، حسین طاهری، محمد حسین حدادیان، سید امیر حسینی، حنیف طاهری، امیر عباسی، حجت بحرالعلوم، حامد خمسه، احد قدمی، سعید کرمعلی، حسن شالبافان، شهروز حبیبی، مسعود پیرایش، محسن محمدی پناه، امیر برومند و عباس طهماسب پور.

انتهای پیام

نظر شما