شناسهٔ خبر: 41716363 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

هیأتی‌ها پیشگام تبعیت از تصمیمات ستادکرونا/واکنش چهره‌ها و نهادها

پس از بیانات مقام معظم رهبری در روز عید قربان و تذکرات ایشان درباره عزاداری ماه محرم امسال، نهادهای مذهبی و مداحان اهل بیت با انتشار مطالبی حمایت خود را از سخنان رهبر انقلاب اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: مقام معظم رهبری در روز عید قربان به طور تصویری با مردم سخن گفتند. ایشان در پایان سخنان شان درباره عزاداری ماه محرم فرمودند که مبنای عمل تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست.

هیأت‌های عزاداری در مناسبت‌های مذهبی گذشته مانند ایام ماه رمضان و لیالی قدر و همچنین مراسماتی مانند دعای عرفه نیز نشان دادند که به جوانب بهداشتی توجه تام دارند و علاوه بر مشارکت در فعالیت‌های جهادی تمام تلاش خود را برای برپایی مسئولانه مناسک مذهبی مصروف می‌دارند.

پس از سخنان رهبر انقلاب در عید قربان نهادها و چهره‌های مذهبی نسبت به سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری واکنش نشان دادند و دعوت ایشان مبنی بر تبعیت از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا را لبیک گفتند. در گزارش پیش رو واکنش نهادها و چهره‌های مذهبی را مرور کرده‌ایم؛

بیانیه شورای هیئات مذهبی کشور در خصوص مجالس محرم و تجمعات مذهبی

متن بیانیه شورای هیئات و تجمات مذهبی به شرح زیر است:

مقام معظم رهبری در خصوص عزاداری‌های محرم ۱۴۴۲ ه. ق فرمودند «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم. توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه می‌گوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.»

بی شک نقش هیئات مذهبی در احیای شعائر محرم و صفر بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست. با فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) فرصت‌های بسیاری به صورت طبیعی به منصه ظهور می رسند.

یکی از فرصت‌های طلایی ایام محرم و صفر حضور اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان در حسینیه‌ها و مساجد و تکایا است. اما شرط حسینی بودن ولایت پذیر بودن است و همه هیئت‌های مذهبی مواضع و رهنمودهای مقام معظم رهبری را فصل الخطاب می‌دانند و در حال حاضر باید از این تهدید کرونایی هم با شعور حسینی یک فرصت طلایی ساخت.

۱. اذان و قرآن با صدای خوش و از تریبون اماکن مذهبی و هیئت‌ها پخش شود.

۲. حضور وعاظ و ذاکران برجسته در رسانه و پخش مستقیم مجالس حضرت اباعبدالله (ع) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی.

3.احیا و افزایش روضه‌های خانگی، برافراشتن پرچم‌ها و کتیبه‌های سیاه رنگ در میادین و خیابان‌ها و سر درب منازل و .... با مد نظر قرار دادن فلسفه قیام سید الشهدا (ع) و یاران با وفایش.

۴. فعالیت مستمر هیئت‌های مذهبی در رزمایش کمک‌های مومنانه و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه.

اکنون که مسئولان دولتی کشور با همکاری شما مسئولین هیئت‌های مذهبی، مشغول مبارزه با ویروس منحوس کرونا هستند مجالس، محافل، هیئت‌های مذهبی، نماز جمعه، مساجد، اماکن متبرکه، حرم امام رضا (ع) و سایر بقاع متبرکه موقتاً" تعطیل شده است. بعضی از تفرقه افکنان که از سوی جریانات معاند انگلیسی پشتیبانی می‌شوند با ایجاد تجمع و فراخوان قصد درگیری با مسئولین و برگزاری تجمعات در مناسبت‌های پیش رو هستند، بدون شک از نظر علمی و پزشکی در اجتماعات انتقال این ویروس ناخوانده به مردم و جامعه میسر می‌شود.

لذا پیرو دستور اکید مقام معظم رهبری و ولی امر مسلمین برگزاری هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی، تحت عنوان هیئت‌های مذهبی که مورد سو استفاده قرار می‌گیرد ممنوع بوده و عواقب آن به عهده برگزار کنندگان خواهد بود و هوشیاری هر چه بیشتر ارادتمندان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و شما مردم ولایتمدار در این ایام بیش از پیش ضروری است.

شورای مرکزی هیئات مذهبی کشور اوامر پیامبر گونه مقام عظمای ولایت فقیه امام خامنه ای را نصب العین خود قرار داده و خواستار همکاری و عمل به فرامین بیشتر معظم له است.

واکنش توئیتری میثم مطیعی به سخنان مقام معظم رهبری

حاج میثم مطیعی از مداحان برجسته کشور هم در قالب توئیتی از خود واکنش نشان داد و خطاب به ستاد کرونا نوشت: سلامت مردم بیش از دیگران، برای هیئاتی ها مهم است. ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم؛ اما یک حرف بزنید. نه مثل تجربه روز عرفه که نهاد آ صبح یک چیز بگوید، ظهر نهاد ب یک چیز، عصر همه خلاف هم! عید غدیر نزدیک است. اگر نظری دارید اولاً" بین خودتان جمع بندی کنید و ثانیاً" زودتر اعلام کنید.

بیانیه بنیاد دعبل خزاعی؛ تلاش ما برگزاری عزاداری مسئولانه است

رهنمود و نظر رهبر معظم انقلاب در رابطه با برگزاری مراسم سوگواری سالار شهیدان در دو ماه محرم و صفر با توجه به همه گیری ویروس کرونا و تاکید ایشان بر رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا از سوی هیئات و عزاداران و رعایت ضوابط تعیین شده آن ستاد برای عزاداران فصل الخطاب مباحث چند روز اخیر پیرامون این موضوع می‌باشد و ما نیز در بنیاد دعبل خزاعی همچون مردم عزیزمان بار دیگر به ندای ولی امر مسلمین لبیک گفته و کلام ایشان رو به روی چشمان خود می‌گذاریم.

لذا بنیاد دعبل خزاعی به عنوان مرکز خدمات جامع ستایشگران کشور تلاش خواهد کرد از طریق شبکه ارتباطی خود با مادحین و ستایشگران در سراسر کشور زمینه اهتمام لازم به این منویات گرانبها را ایجاد و نسبت به برگزاری عزاداری مسئولانه در سراسر کشور تلاش نماید.

همچنین اعتقاد راسخ ما بر این است اگر چه دغدغه برگزاری جلسات روضه و منبر در ماه محرم جزو اساسی‌ترین برنامه‌ها می‌باشد، ولی حفظ جان و ایمنی سلامت هموطنان و مردم عزیز و محب حضرات معصومین علیهم السلام الویت اول و آخر تمامی ستایشگران و هیأتی ها خواهد بود و باز مثل ماه‌های گذشته یاریگر کادر درمان و مدافعان سلامت کشور خواهیم بود.

امید داریم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری و در سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هر چه زودتر تمامی هوطنان و مردم سراسر جهان از شر این ویروس منحوس نجات یابند.

نامه ۲ هزار نفر از مداحان کشور به مقام معظم رهبری

با سلام و تحیت و تجدید بیعت، به تاسی از رهنمودهای حضرتعالی به مناسبت ید قربان و تبیین نقشه راه عزاداری در محرم الحرام، محضرتان معروض می‌داریم فرمایشات مطاع حضرتعالی پیرامون بزرگداشت اقامه عزای حضرت سید الشهدا علیه السلام و تکریم شعائر اهل بیت، فصل الخطاب جامعه است.

بی شک یکی از درس‌های عاشورا، اجرای منویات رهبری، ولایت دینی جامعه و عقلانیت دینی است و بیانات گهربارتان نصب العین جامعه ستایشگران مذهبی دینی، اعم از همه نهادهای مذهبی، مادحین، شاعران و مدیران هیئات مذهبی می‌باشد.

امام عزیز همانطور که فرمودید؛ توصیه من به هیئات منبری‌ها و مداح‌ها این است که هر کاری می‌کنید ببینید ستاد ملی مبارزه با کرونا چه می‌گوید و من به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم. محضر مبارکتان عرض می‌داریم که حجت بر همه عزاداران حسینی تمام شد و جامعه ستایشگران مذهبی نیز خود را تابع و ملزم به نظرات ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌داند و قطعاً سایر اظهار نظرات وجاهت شرعی و عرفی ندارد. جامعه ستایشگران مذهبی تکلیف مدارانه در سنگر مقدس دفاع از ارزش‌ها، خود را ملزم به رعایت اصول و شیوه نامه‌های بهداشتی می‌داند و از هر گونه افراط –تفریط و با هر نیتی که در صدد تفرقه و ضربه هیئات مذهبی داشته باشند جلوگیری خواهد کرد. هیئات مذهبی، و ذاکرین و شاعران انقلابی، ضمن تجدید پیمان و استقامت بر آموزه‌های انقلاب، با تقویت اراده و باورهای مذهبی در سنگر امید آفرینی و آرامش بخشی به آحاد جامعه حضور جدی و مؤثر خواهد داشت و انشاالله با الطاف حق تعالی، دعای خیر حضرتعالی و زحمات کادر خدوم درمانی، شر این ویروس از جامعه اسلامی ریشه کن خواهد شد. والعاقبه للمتقین.

تاکید سید مجید بنی فاطمه بر اطاعت از مقام معظم رهبری

سید مجید بنی فاطمه از مداحان برجسته کشور هم با انتشار عکسی از مقام معظم رهبری نوشت:

رهبر عزیز تر از جان ما،

فرمایش حضرت عالی پیرامون چگونگی پاسداشت عزای حضرت سید الشهدا علیه السلام و تعظیم شعائر حسینی، مطابق معمول، فصل الخطاب است. ما نیز دست و ادب بر سینه گذاشته و در جمیع امور گوش به فرمان جنابتان خواهیم بود.

مجالس عزاداری محرم پرشورتر از همیشه برگزار خواهند شد

همچنین جمعی از ستایشگران مشهور کشور که در میان آنها نام افرادی مانند حاج غلامرضا سازگار، حاج منصور ارضی، حاج علی انسانی، حسین سازور، محمدرضا طاهری، سعید حدادیان، صادق آهنگران، احمد واعظی، مهدی سلحشور و… به چشم می‌خورد در حمایت از فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب بیانیه‌ای صادر کردند.

در بخشی از بیانیه آنها آمده است: در آستانه‌ی ماه محرم، ضمن اعلام تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر ضرورت معیار قرار دادن ضوابط و مصوبات ستاد ملی کرونا، از همه‌ی مداحان و ذاکران اهل‌بیت و مسئولان هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری دعوت می‌کنیم در شرایط حساس و ویژه‌ی امسال، مجالس و محافل عزاداری را در همکاری با مسئولان و با رعایت ضوابط بهداشتی و مطابق نظر کارشناسان و متخصصان به‌ویژه پرسنل فداکار و ایثارگر درمانی کشور به‌گونه‌ای برگزار کنند که خدای ناکرده سلامت مردم فهیم و مؤمن و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) به خطر نیفتد.

اطمینان خاطر داریم، همان‌طور که در مراسم عرفه مشاهده شد، مردم متدین، خود بلوغ و قدرت فهم این‌که در این شرایط خاص چگونه عمل کنند را دارند و مجالس عزاداری محرم، با توکل بر خدا و توسل به ذوات مقدس اهل‌بیت (ع) و رعایت ضوابط لازم توسط مردم؛ مسئولانه و بدون مشکل و پرشورتر از همیشه برگزار خواهند شد.

گرفتار تقابل علم و دین نمی‌شویم/ بیانات رهبری فصل الخطاب است

هیأت رزمندگان اسلام نیز در حمایت از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه بر رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری حسینی تأکید شده است. در این بیانیه همچنین آمده است: در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، چگونگی برپایی مراسم عزاداری سالار شهیدان و اصحاب باوفایش در شرایط کرونایی حاکم بر کشور، به یکی از بحث‌های چالشی تبدیل شده است. در این میان کاسبان دوگانه‌های دروغین، با طرح موضوعات انحرافی چون دوگانه «سلامت و عزاداری» می‌کوشند تا مراسم عزاداری سالار شهیدان را به طور کامل در مقابل سلامت جامعه قرار داده، شاید از این طریق بتوانند به هدف خود مبنی بر قراردادن دین در مقابل علم و عقلانیت برسند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در نقطه مقابل این جریان شبه روشنفکری غرب گرا، جریان افراطی متحجرانه‌ای وجود دارد که با بی اعتنایی به شرایط کنونی می‌خواهد مراسم عزاداری حسینی را به‌گونه‌ای خسارت بار و غیرقابل قبول برگزار نموده، برای دشمنان اسلام و مکتب عاشورا، خوراک تبلیغاتی فراهم سازد. در چنین شرایطی متولیان در هیأت‌های مذهبی و برپا کنندگان مراسم عزای حسینی، باید هوشمندانه عمل نمایند.

این بیانیه می افزاید: هیأت رزمندگان اسلام در مرکز و همچنین تمامی هیأت‌های رزمندگان اسلام در سراسر کشور، کلام رهبری عزیزمان را همانند گذشته در موضوعات اختلافی، فصل الخطاب دانسته و بر مبنای آن عمل می‌نماید. انتظار آن است که در این شرایط خاص، تمامی دست اندرکاران هیأت‌ها و مجالس عزاداری، مراسم‌ها و مجالس خود را طبق ضوابط و معیارهای اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا برپا نمایند. محدودیت‌های مجالس محرم امسال را با فعال‌تر شدن رسانه ملی در پخش مراسم‌های عزاداری، حضور فعال هیأت‌های مذهبی در فضای مجازی و تبدیل هر خانه به یک از عزا خانه با نصب پرچم سیاه بر سر درب خانه‌ها، می‌توان جبران نمود.

به طور قطع ملت ایران اسلامی در ماه محرم امسال، مراسم عزاداری حسینی را با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی به گونه‌ای برگزار خواهد کرد که عقلانیت شیعی را به نمایش گذاشته و با ارائه الگویی نمونه و ماندگار نشان خواهد داد که پیروان ولایت نه گرفتار جریان افراطی متحجرانه می‌شوند و نه در دام تفریط جریان شبه روشنفکری غرب گرا می‌افتند.

نظر شما