شناسهٔ خبر: 41707797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

اصولگرایان خواستار محاکمه احمدی‌نژاد شدند

تاثیر عوامل مختلف بر رشد تورم و تحرکات اخیر اصولگریان پیرامون احمدی نژاد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۱۱ مردادماه_ است.

صاحب‌خبر -

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ریشه‌های عمیق گرانی» به بررسی تأثیر عوامل مختلف بر رشد تورم پرداخت و نوشت: این روزها افزایش بی رویه سطح عمومی قیمت کالا و خدمات و همچنین اثراتی همانند کاهش قدرت خرید دیگر مسئله عجیب و غریبی در اقتصاد نیست. اگر نگاهی کوتاه به قیمت کالاهای مختلف داشته باشیم، خواهیم دید که چگونه تورم و گرانی گریبانگیر اقتصاد شده است. حال در این بین باید دید که چه عاملی منجر به رشد تورم در ماه‌های اخیر شده، مسئله‌ای که حواشی بسیاری همراه داشته است. در چند ماه اخیر افزایش قیمت و تورم محسوس، نظرها را به خود جلب کرده است. در این بین هنگامی که از چرایی رشد تورم پرسیده می‌شود، کارشناسان و صاحب‌نظران تحلیل‌های متفاوتی را بر آن مطرح می‌کنند. از شرایط بحرانی ناشی از کرونا که موجب افزایش هزینه‌ها شده تا افزایش نرخ ارز از جمله عواملی است که برای رشد تورم به آنها اشاره می‌شود. تأثیر کسری بودجه دولت در رشد تورم، از دیگر عواملی است که از سوی کارشناسان مطرح می‌شود. به عبارتی دیگر بحث راهکارهای دولت برای تأمین کسری بودجه و احتمال استقراض از بانک مرکزی برای جبران این کسری از جمله مسائلی است که نظر کارشناسان را به خود جلب کرده است و این موضوع را عاملی برای رشد تورم می‌دانند. اثرگذاری کسری بودجه دولت و احتمال استقراض از بانک مرکزی حواشی زیادی به وجود آورد، این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه بحث افزایش تورم ناشی از کسری بودجه را نپذیرفت و تورم را ناشی از عوامل دیگری دانست. سازمان برنامه و بودجه در واکنش به ابهامات جهش نرخ تورم ماهانه و انتقادها از افزایش کسری بودجه دولت، اعلام کرده است، اگر قرار بود نگرانی از کسری بودجه علت تورم باشد، باید اثر این عامل تا انتهای بهار نمایان می‌شد. لذا به نظر می‌رسد علت موج تورمی اخیر و مخصوصاً افزایش ۶.۵ درصدی تورم تیر نسبت به خرداد جهش ناگهانی نرخ ارز نیمایی به عنوان لنگر اسمی تورم است.

از سوی دیگر رئیس بانک مرکزی نیز در پست اینستاگرامی خود با عنوان «چند نکته در خصوص متغیرهای پولی» اینگونه نوشته است: «بانک مرکزی همه تلاش خود را برای کنترل میان‌مدت و بلندمدت رشد متغیرهای پولی و مدیریت نرخ سود برای کنترل و مهار تورم به کار گرفته است و با وجود تمام موانع و محدودیت‌ها از همه ابزارهای خود برای تحقق تورم هدفگذاری شده برای یکسال آینده استفاده می‌کند. قضاوت در خصوص عملکرد بانک مرکزی باید در چارچوب محیط اقتصاد کلان و شوک‌های وارده به اقتصاد و همچنین بر مبنای ابزارها، اختیارات و درجه استقلال بانک مرکزی باشد. خرید بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی جهت تأمین کسری بودجه توسط بانک مرکزی (آنچنان که در بودجه سال ۹۸ تکلیف شد) در شرایط تحریمی تأمین کسری بودجه از محل پایه پولی است. این روش در کوتاه مدت همانند استقراض از بانک مرکزی خواهد بود بنابراین بانک مرکزی به حکم وظیفه نظر کارشناسی خود را در خصوص آثار احتمالی ناخوشایند این روش تأمین بودجه گزارش کرده بود. روش‌هایی که امسال دولت برای تأمین کسری بودجه از طریق فروش سهام دولتی و نیز انتشار اوراق بدهی به کار گرفته است در شرایط تداوم فشار حداکثری روش‌های مناسبی برای تأمین منابع لازم از نقدینگی موجود در جامعه و بدون فشار بر پایه پولی است و در صورت تداوم کمک خوبی به بانک مرکزی در نیل به هدف مهار تورم خواهد بود. همه افزایش قیمت‌ها در بهار امسال، صرفاً به رشد پایه پولی و نقدینگی مربوط نمی‌شود. افزایش انتظارات تورمی، متأثر از عوامل غیر پولی و عملکرد سایر بازارها نیز در افزایش فشارهای تورمی نقش داشته‌اند».

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصولگرایان خواستار محاکمه احمدی‌نژاد شدند» به بررسی تحرکات اخیر اصولگریان پیرامون احمدی نژاد پرداخت و نوشت: هفت سال است که با پاستور خداحافظی کرده اما ظاهراً قرار نیست مانند رؤسای جمهور قبل از خودش عمل کند بلکه تمایل دارد اقداماتی انجام دهد که متفاوت از دیگران باشد، حتی اگر این اقدامات برخلاف عرف و پذیرش عمومی باشد. محمود احمدی‌نژاد از زمان شهردار شدنش و پس از آن یعنی حضورش در پاستور در عرصه داخلی و خارجی حاشیه‌های زیادی داشت و البته هنوز هم دارد. نامه می‌نویسد و سفر می‌رود و در نهایت به زندانی شدن اعضای دولتش که در زندان بوده و هستند، اعتراض می‌کند اما در سوی مقابل برخی خواستار محاکمه او می‌شوند. بر کسی پوشیده نیست که اصولگرایان حامی جدی احمدی‌نژاد در انتخابات بودند و شادی آنها در سال ۸۴ و بعضاً ۸۸ در اذهان وجود دارد اما در میانه راه همان اصولگرایان که فریاد «ما پیروز شدیم» در انتخابات نهم و دهم ریاست‌جمهوری سر داده بودند در ابتدا تصمیم گرفتند سکوت کنند و پس از آن موضع خود را تغییر دادند اما شاید احمدی‌نژاد و مردان گرمابه و گلستانش یعنی مشایی و بقایی هیچگاه تصور نمی‌کردند روزی اصولگرایان خواستار محاکمه آنها شوند که البته حساب دو یار احمدی‌نژاد جداست و آنها به‌واسطه تخلفاتشان حکم زندان گرفتند اما هنوز برخی اصولگرایان هستند که خواستار محاکمه احمدی‌نژاد هستند که این خواسته فراتر از اقدامات او در دوران ریاست‌جمهوری بلکه پس از آن هم هست.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «منشأ داخلی حمله به نیروگاه نطنز» به بررسی اتفاق انفجار در نیروگاه هسته‌ای نطنز پرداخت و نوشت: پس از گذشت یک ماه از انفجار نطنز اصفهان و شک و شبهه در باره چرایی وقوع این اتفاق، دیروز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس احتمال حمله پهپادی و موشکی و پرتاب بمب یا راکت به نیروگاه هسته‌ای نطنز را تکذیب کرد و گفت: «انفجار صرفاً منشأ داخلی داشته که جزئیات آن را فعلاً نمی‌توانم بگویم.» این در حالی بود که برخی افراد معاند و رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مدعی حمله رژیم صهیونیستی به این تأسیسات بودند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در مورد ماجرای نیروگاه نطنز اظهار کرد: «با بررسی‌های شده و بازدید میدانی که از محل حادثه داشتیم و طی ارتباطات‌مان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی، سازمان پدافندی ارتش، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه و همچنین هوا و فضای سپاه پاسداران، موضوع روشن شده، اما برای اعلام کردن محذور هستیم.»

اینکه جزئیات این حادثه اعلام نمی‌شود پیش از این نیز از سوی شورای عالی امنیت ملی گفته شده بود. این شورا تاکید کرده بود که علت اصلی این حادثه را می‌داند، ولی به دلایلی اطلاع‌رسانی نمی‌کند. با وجود این تا به حال شایعات مختلفی درباره دلیل وقوع این حادثه منتشر شده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «آنچه مسلم است این‌که احتمال حمله پهپادی، موشکی و پرتاب بمب یا راکت از دید ما منتفی است و صرفاً منشأ انفجار از طریق عناصری در داخل وجود دارد که چون موضوع در حال بررسی است جزئیات آن را بیان نمی‌کنم، البته ابعاد موضوع برای ما روشن شده است.» تنها کمی بعد از وقوع حادثه در نطنز سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از مشخص شدن علت اصلی حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن نطنز خبر داده بود. به گزارش نورنیوز، کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: «بررسی‌های فنی و امنیتی از سوی دستگاه‌های ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه ۱۲ مردادماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.» او با اشاره به حضور و فعالیت کارشناسان بخش‌های مختلف مسئول ارزیابی و رسیدگی به حادثه در سایت نطنز که از اولین ساعات وقوع این رخداد انجام شد، خاطرنشان کرد: «فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با واکاوی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده بررسی شده و علت اصلی حادثه مشخص شده است. به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ذوب بی‌سابقه اقتصاد آمریکا» نوشت: گزارش رشد اقتصادی آمریکا، در فصل دوم ۲۰۲۰ از رکود بی‌سابقه اقتصاد این کشور خبر می‌دهد. بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فاصله بین ماه‌های آوریل تا ژوئن (نیمه فروردین تا نیمه تیر)، ۵. ۹ درصد کوچک‌تر شده است. این شاخص به این معناست که اگر عملکرد اقتصادی ایالات متحده در ۳ فصل بعدی هم به همین منوال باشد، یک‌سوم اقتصاد این کشور به دلیل پاندمی کرونا و صدمات ناشی از آن ذوب خواهد شد. این رکود از سال ۱۹۴۷ که نرخ رشد اقتصادی سالانه به‌صورت فصلی در این کشور منتشر می‌شود، بی‌سابقه است. از زاویه دیگر پس از یازده سال، نرخ رشد فصلی اقتصاد آمریکا به‌طور متوالی منفی شده است؛ موضوعی که در برخی از تعاریف به منزله ورود یک کشور به رکود اقتصادی است. گزارش رشد اقتصادی ناحیه یورو نیز نشان می‌دهد صدمات پاندمی کرونا بر اقتصاد، محدود به کشوری خاص نیست. کشورهای این حوزه نیز با رشد منفی ۹. ۱۲ درصد، رکورد پایین‌ترین رشد از سال ۱۹۹۵ یعنی از زمان جمع‌آوری داده‌های این منطقه را شکستند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا وارد بزرگ‌ترین رکود اقتصادی خود در ۹۰ سال گذشته شد» به بررسی کاهش ۳۳ درصدی تولید ناخالص در آمریکا پرداخت و نوشت: همزمان با شیوع ویروس کرونا در آمریکا و بی‌تدبیری دولتمردان این کشور در مواجهه با این ویروس، اقتصاد آمریکا متحمل خسارت‌های گسترده‌ای شده است. ترامپ در ابتدای شیوع جهانی این ویروس، دائماً به آن بی‌اعتنایی می‌کرد و معتقد بود که این ویروس تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی‌شود. هر چند خیلی زود معلوم شد که کرونا به آمریکا هم می‌رسد، ترامپ در اتخاذ سیاست‌های ضدکرونایی ناموفق بود و طی ماه‌های اخیر اقدامات متناقض زیادی از سوی او سر زده است.

حالا آمریکا درگیر بحران اقتصادی کم سابقه‌ای شده؛ تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد همه‌گیری ویروس کرونا باعث شدیدترین رکود اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شده و هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان و فعالیت‌های تجاری را به‌شدت کاهش داده است.

طبق اطلاعات دفتر پژوهش‌های اقتصادی آمریکا، تولید ناخالص داخلی که شاخص فعالیت اقتصادی در این کشور است، ۳۲.۹ درصد کاهش یافته است. این رقم از ۱۹۷۴ تا حالا یعنی از زمان آغاز فعالیت دفتر پژوهش‌های اقتصادی بی‌سابقه است. قبل از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی در آمریکا مربوط به سه ماهه اول سال ۱۹۵۸ می‌شد.

تولید ناخالص داخلی آمریکا در آن زمان ۱۰ درصد به‌صورت سالانه کاهش یافت. شوک اقتصادی به وجود آمده در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی چهار برابر شدیدتر از بدترین رکود فصلی طی رکود بزرگ سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ بود. طبق اطلاعات این دفتر، فعالیت اقتصادی در آمریکا ۵ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

نظر شما