شناسهٔ خبر: 41703639 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صنعت برای همکاری با دانشگاه نیازمند قانون است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه باید شبکه علمی مرجع برای حل مسائل در داخل کشور توسط دانشگاه‌ها ساخته شود، گفت: صنعت برای همکاری با دانشگاه‌ها نیازمند کمک به قانون مشخصی است که توسط دولت باید انجام شود.

صاحب‌خبر -

یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه مقوله‌ای که بیش از هر زمان دیگری امروز به آن در سیر تحول نیاز داریم، فرهنگ دانشگاهی است،گفت: به عقیده من دانشگاه باید به ایران متعالی فکر کند. در حال حاضر آنچه امروز در فعالیت‌های دانشگاهی و مراکز علمی مشاهده می‌کنیم، آن هدف مورد نظر جمهوری اسلامی نیست، درواقع گفتمان دانشگاه و فرهنگ دانشگاه در مسیر غلط حرکت می‌کند، زیرا باید دانشگاه با فعالیت‌های علمی اقتصاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متحول کند.

* تشکیل شبکه علمی مرجع برای حل مسائل در داخل کشور توسط دانشگاه‌ها 

وی افزود: موضوع مهمی که باید در فعالیت‌های دانشگاهی اتفاق بیفتد، عنصر پژوهش است که باید در همه مراکز علمی نهادینه شود، به‌طوری‌که در حال حاضر اگر مسأله‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر روی میز دانشگاه بگذارید، بدون شک راه‌حل آن و راه برون‌رفت از آن مشکل در دانشگاه قابل حل است. این در حالی است که باید شبکه علمی مرجع برای حل مسائل در داخل کشور توسط دانشگاه‌ها ساخته شود که این کار باید با ظرفیت علمی دانشگاه افزایش پیدا کند.

* دانشگاه‌ها نباید امروز تنها به درآمد حاصل از فروش نفت اتکا کنند

فتح الهی تصریح کرد: دانشگاه‌های ما نباید امروز تنها به درآمد حاصل از فروش نفت اتکا کنند، باید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و محصولات موجود در سطح کشور، اقتصاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متحول کرده تا بتوانند رونق اقتصادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وجود بیاورند.

* دولت باید برای همکاری توسعه صنعت و دانشگاه‌ها گام‌های موثری بردارد

وی ادامه داد: دولت باید برای همکاری توسعه صنعت و دانشگاه‌ها گام‌های موثری بردارد؛ چراکه اکنون صنعت برای همکاری با دانشگاه‌ها نیازمند کمک به قانون مشخصی است که توسط دولت باید انجام شود که در این زمینه هیچ کاری انجام نشده است.

*  نیروی انسانی ما دارای آی‌کیو ۸۴ در بین دیگر کشورها است

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: در حال حاضر نیروی انسانی در داخل کشور ما یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌هایی است که دیگر کشورها از آن محروم هستند. درواقع نیروی انسانی ما دارای آی‌کیو ۸۴ در بین دیگر کشورها است، شاید از لحاظ کمیت و کیفیت خیلی نیروهای نابغه نداشته باشیم، اما وضعیت ما مطلوب است.

انتهای پیام/

نظر شما