شناسهٔ خبر: 41698251 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

شایعه مهاجرت خواننده پاپ به ترکیه تکذیب شد / خواننده‌ای که به دلیل اظهار نظر درباره یهودیت کنار گذاشته شد

نجات خواننده اپرا از کرونا و تکذیب خبر مهاجرت مانی رهنما به ترکیه اخبار مهم این هفته موسیقی را تشکیل دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویدادهای موسیقی کشور در هفته گذشته را در این گزارش بخوانید.

بیشتر بخوانید

آغاز کنسرت ها و برخی فستیوال ها در دنیا / این بار تهیه کننده موسیقی کرونا گرفت

اسفندیار قره باغی از کرونا نجات یافت

ماه‌های پایانی سال ۹۸ و ابتدایی سال ۹۹، ماه‌های دشواری برای اسفندیار قره‌باغی بود. این خواننده برجسته و با سابقه کشورمان ماه‌ها با بیماری انسداد روده دست و پنجه نرم کرد. پس از طی کردن دوره نقاهت این بیماری، قره‌باغی به کووید ۱۹ مبتلا شد.

اسفندیار قره‌باغی حالا پس از سپری کردن دوره نقاهت، به خبرنگار ما گفت: به دلیل انسداد روده شش ماه بستری بودم. یک بار ۱۲ بهمن عمل جراحی کردم که پزشکان روده، طحال و تومور را از بدنم خارج کردند و چهار ماه و نیم خانه نشین بودم. سپس خرداد ماه مجدد عمل جراحی کردم و روده را وارد بدنم کردم.

وی افزود: پس از مراجعه مجدد به بیمارستان، پژشکان تست کرونا را انجام دادند و توصیه شد تحت مراقبت‌های معمول باشم. هیچ یک از علائم ابتلا به کووید ۱۹ را نداشتم. پس از انجام تست پژشکان چندین بار با من تماس گرفتند و وضعیت عمومیم را پیگیری کردند.

این خواننده اپرا ادامه داد: با گذشت سه روز از انجام تست کرونا، پژشکان اعلام کردند، تستم مثبت بوده است. جالب اینجاست که هیچ علائمی هم نداشتم. اطرافیانم نیز تست کرونا دادند که خوشبختانه تست آن‌ها منفی اعلام شد.

سازنده ساز دار فانی را وداع گفت

حسین عقیلی هنرمند پیشکسوت زنجانی که طی سال‌های اخیر در ساخت ساز‌های سنتی فعالیت‌های متعددی داشت، در سن ۷۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

حسین عقیلی متولد سال ۱۳۲۹ در ابهر از هنرمندان سازنده ساز‌های چگور، تار، سنتور، سه تار، دوتار، تنبور، بالابان و ساز‌های ترکی بود. ساز‌های ساخته شده توسط او در اکثر گروه‌های موسیقی داخل و خارج توسط نوازندگان مطرح مورد استفاده قرار گرفته است. چگور و سرنا در سال ۹۴ و ۹۶ دو اثر استاد حسین عقیلی از شهرستان ابهر بود که موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شد.

خواننده‌ای که به دلیل اظهار نظر درباره یهودیت کنار گذاشته شد

وایلی رپر بریتانیایی پس از انتشار یک سری توییت‌های ضد یهودی به دست مدیر خود، «جان وولف» و توزیع کننده «ADA» کنار گذاشته شد. وایلی با نام واقعی «ریچارد کایلی کووی جونیور» در انگلیس به عنوان «پدرخوانده گریم» شناخته می‌شود، سبکی از موسیقی الکترونیکی پرشکوه که در اوایل دهه ۲۰۰۰ در لندن سرچشمه گرفت. حالا او در یکی از توییت‌های‌ش یهودیان را با) Ku Klux Klan گروهی آمریکایی با دیدگاه‌های افراطی نفرت‌پراکنی و نژاد پرستی که بیشتر بر علیه سیاهان آفریقا و دیگر قومیت‌ها و ملیت‌های آسیایی فعالیت می‌کنند)، مقایسه کرده بود.

این خواننده در این توئیت در مورد یهودیان نوشته است: «در واقع دو دسته از افراد هستند که هیچ کس نمی‌خواهد با آن‌ها در بیافتد. «یهودیان» و «نژادپرستان افراطی» البته ۲۰ سال باید با این‌ها سر و کار داشته باشید تا متوجه این قضیه شوید.»
پلیس متروپولیتن دراین‌باره نوشت: «ما گزارش‌های متعددی در رابطه با توئیت‌های ضد یهودی او که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، دریافت کرده ایم. پلیس متروپولیتن تمام این گزارش‌ها را بسیار جدی می‌گیرد. مطالب مربوطه نیز در حال ارزیابی هستند.»
جان وولف مدیر و سرمایه گذار این خواننده در توئیتر تایید کرد که ارتباطش را با وایلی به‌خاطر سخنان ضد یهودی‌اش قطع کرده است.

جشنواره نوای خرم یک سال به تعویق افتاد

مدیر جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرّم (نوای خرم) با ارائه توضیحاتی از برگزاری هفتمین دوره این رویداد موسیقایی در سال ۱۴۰۰ به دلیل اقدامات پیشگیرانه برای شیوع بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

«بردیا صدرنوری» آهنگساز، نوازنده و مدیر برگزاری جشنواره و جایزه موسیقی نوای خرم با بیان اینکه هفتمین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۹ برگزار نمی‌شود، توضیح داد: «با توجه به شرایط ناشی از بیماری کووید ۱۹ و عدم امکان برنامه­ریزی برای اجرا‌های صحنه­ای و گروهی بخش رقابتی، هفتمین جشنواره و جایزه همایون خرّم در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.»

مدیرمسئول موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش افزود: «برنامه‌ریزی برای برگزاری هفتمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم ۷) طبق روال سنوات پیش، پس از اتمام جشنواره ششم آغاز شد. اما شرایط روز جامعه ناشی از بیماری کووید ۱۹ و نیز آثار منفی آن بر کیفیت برگزاری جشنواره شرایطی را فراهم ساخت که این دوره از جشنواره را به سال آینده موکول کنیم.»

این نوازنده پیانو و آهنگساز موسیقی ایرانی بیان کرد: «بخش اصلی و مهم جشنواره نوای خرّم، بخش رقابتی و اجرا‌های صحنه­ای کودکان و نوجوانان برای اجرای حضوری در مقابل داوران جشنواره و مخاطبین است که هر ساله با حضور پرشور هنرآموزان، خانواده‌ها، مدرسان موسیقی، مسئولان آموزشگاه‌های موسیقی و نیز علاقه‌مندان طی ۴ تا ۸ روز در تهران برگزار می‌شود؛ اما با وضعیت کنونی و پیش‌بینی‌ها در مورد وضعیت چند ماه آتی بیماری کووید ۱۹، برنامه‌ریزی اجرا‌های حضوری و صحنه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد. کمااینکه در مجوزِ صادره از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری برنامه‌های مربوط به جشنواره در زمان مقرر، مشروط به تصمیم و مجوز‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا شده است. از طرفی با توجه به زیرساخت‌های فنی موجود و کیفیت اینترنت و به تبع آن کیفیت صدا و تصویر، امکان اجرای زنده (لایو) و داوری هم‌زمان به صورت جدی و با کیفیت مناسب، امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: «بخش مهم دیگری از جشنواره نوای خرّم، بخش اجرا‌های گروهی و اجرا‌های آموزشگا‌ها است که از دستاورد‌های پرارزش جشنواره به شمار می‌رود و به واسطه آن هر ساله گرو‌های موسیقی بسیاری در رده سنی کودک و نوجوان به صورت آزاد، آموزشگاهی یا در مدارس تشکیل می‌شود؛ بنابراین با توجه به شرایط موجود، امکان تجمیع و تمرین گرو‌ها در فضا‌های سربسته و آموزشگاهی بسیار دشوار و پرریسک است که ستاد جشنواره به هیچ وجه تمایل ندارد که به انگیزه شرکت در جشنواره، اسباب این دورهمی را فراهم کند؛ کما اینکه برگزاری جشنواره بدون این بخش هم مغایر اهداف جشنواره در تشویق هنرآموزان به تشکیل گروه و انجام فعالیت­های موسیقایی گروهی است.»

صدرنوری گفت: «با توجه به تمامی موارد اشاره شده، ستاد جشنواره به این جمع بندی رسید که برای حفظ سلامتی هنرآموزان، خانواده‌ها و مدرسین موسیقی، هفتمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرمّ ۷) را به سال ۱۴۰۰ موکول کند؛ به امید آنکه با الطاف الهی تا آن زمان شرایط برگزاری یک جشنواره با کیفیت در حد و اندازه موسیقی اصیل و ملی ایران و نام استاد همایون خرّم فراهم شود.»

مدیر جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم (نوای خرم) در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: ستاد جشنواره برای حفظ ارتباط با هنرآموزان، اعضای گروه­های موسیقی و آموزشگاه­های شرکت کننده در دوره‌های پیشین جشنواره به عنوان اعضای فعلی خانواده نوای خرّم و نیز برای جذب اعضای جدید در این خانواده بزرگ، برنامه­هایی را تدارک دیده است که به مرور از طریق درگاه‌های www.radnoandish.com و www.khorramfestival.com و صفحه نوای خرّم در اینستاگرام (navaye_khorram) و سایر رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما