شناسهٔ خبر: 41647758 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

تشریح عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در دولت تدبیر و امید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با حضور در سالن کنفرانس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (دفتر بوشهر) عملکرد اداره کل را در دولت تدبیر و امید به صورت گزارش تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فاطمه کرمپور در این گزارش و در آستانه روز خبرنگار از بخش مطبوعات و رسانه آغاز کرد و گفت: در استان بوشهر تا سال 92 هیچ روزنامه ای جهت انعکاس اخبار و اطلاعات وجود نداشت اما با نگاه دولت تدبیر و امید به مطبوعات و رسانه تا سال 99 استان دارای 3 روزنامه ی فعال در تمام حوزه ها می باشد.

وی اظهار کرد: در دیگر بخش نشریات چاپی استان تا سال 92 دارای 20 هفته نامه، 2 دو هفته نامه، 2 ماهنامه، 5 فصلنامه، 2 دو فصلنامه و بدون سالنامه بوده که 35 هفته نامه، 4 دو هفته نامه، 5 ماهنامه، 10 فصلنامه، 3 دو فصلنامه و 2 سالنامه ثبت شده تا پایان تیرماه 99 در استان وجود دارد. 

کرمپور افزود: 31 دفتر در این بخش تا سال 92 بوده اما این رقم تا پایان تیرماه 99 شصت و دو دفتر در همه ی بخش ها فعال هستند.

وی بیان داشت: 70 پایگاه خبری، نماینده خبرگزاری، نماینده نشریه سراسری و نشریات دیجیتال تا سال 92 در بوشهر فعالیت می کردند که این رقم تا پایان تیرماه 99 به 132 دفتر افزایش یافته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حوزه ی مجوز نشر نیز سال99 نسب به ابتدای سال ۹۲  شصت درصد رشد وجود دارد.

کرمپور عنوان داشت: 21 موسسه فعال ثبت شده قرآن و عترت تا سال 92 در استان به ترویج فعالیت های قرآنی مشغول بودند که تا سال 99 به  47 موسسه رسیده است.

وی افزود: جشنواره قرآن و عترت در سال ۹۲ یک مورد بوده که در دولت تدبیر و امید به ترتیب از سال 93 تا 99 به 2 ، 3 ، 3، 4، 5، 5 و 2 جشنواره در سراسر استان برگزار شده است.

کرمپور ادامه داد: در سال 92 چهار نمایشگاه‌ قرآن و عترت برپا شده بود که در سال 93 پنج نمایشگاه، سال ۹۴ هفت نمایشگاه، سال ۹۵ پنج نمایشگاه، سال ۹۶ شش نمایشگاه، سال ۹۷ شش نمایشگاه، سال ۹۸ چهار نمایشگاه و  در سال 99 تاکنون یک نمایشگاه در مرکز استان برپا شده است.

وی اظهار کرد: برنامه ی جشن رمضان در سال ۱۳۹۲ ده مورد بود که  سال 93 سیزده برنامه، سال ۹۴ بیست و دو، سال ۹۵ سی و پنج، سال ۹۶ چهل، سال ۹۷ چهل، سال ۹۸ چهل و در سال 99 نیز با توجه به ویروس کرونا بیست برنامه از طریق فضای مجازی برگزار شد.

کرمپور گفت: 31 فعالیت آموزشی در سال ۹۲، سی و پنج فعالیت در سال ۹۳، چهل و دو فعالیت در سال ۹۴، چهل و شش فعالیت در سال 95، چهل و نه فعالیت در سال ۹۶، پنجاه و دو فعالیت در سال ۹۷، چهل و دو فعالیت در سال ۹۸ و بیست و شش فعالیت تا پایان تیرماه سال ۹۹ توسط دفتر قرآن و عترت اداره کل انجام شده است.

وی بیان کرد: سال ۹۲ چهار آزمون قرآنی در سطح استان برگزار شده بود که این رقم در سال 93 تا 99 به ترتیب ۵، 7، 7، 7، 6، 6 و در سال ۹۹ چهار مورد در رشته های مختلف برگزار شده است.

کرمپور تصریح کرد: در سال 92 چهار نشست شورای فرهنگ عمومی انجام شده بود و با توجه به جایگاه فرهنگ در جامعه و نگاه ویژه دولت به این مقوله، به طور میانگین از سال 93 تا 98 هر سال 10 نشست با حضور اعضاء شورا برگزار شد.

وی عنوان کرد: برگزاری بزرگداشت مفاخر و مشاهیر استان، تشکیل اتاق فکر شورا، انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی، گرفتن اعتبارات پژوهشی از سوی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و سازمان برنامه و بودجه استان، بررسی شاخص ها و اولویت های فرهنگی و اجتماعی استان، تشکیل منظم جلسات با محوریت مسائل مختلف فرهنگی، نامگذاری اماکن فرهنگی و تاریخی، خیابان ها و میدان ها به نام شهداء و دیگر شخصیت های برجسته استان، برگزاری برنامه های گرامیداشت اعیاد ملی در سراسر استان و دعوت از رجال بلند پایه فرهنگی و سیاسی در نشست شورا از مباحث مطرح شده در شورا می باشند.

کرمپور ادامه داد:  در سال 99 با توجه به شرایط موجود در جامعه چهار نشست کمیته تخصصی علمی و مشورتی در ارتباط با تدوین سند نقشه جامع فرهنگی استان با حضور اعضاء مربوطه برپا شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال 93 تا پایان تیر ماه سال جاری 35 نشست شورای پژوهشی اداره کل برگزار شده که موضوعات روز جامعه توسط  اعضاء و صاحبنظران حوزه فرهنگ و هنر مورد بررسی قرار گرفت.

کرمپور افزود: تشکیل اتاق فکر شورا، چاپ فصلنامه های فرهنگ و هنر بوشهر، گرفتن 1 درصد اعتبارات پژوهشی اداره کل متبوع از سوی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و سازمان برنامه و بودجه استان، تشکیل بانک اطلاعاتی از مفاخر و مشاهیر استان بوشهر، بررسی مقالات، شاخص ها و اولویت های فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر و تجلیل از مفاخر و مشاهیر و فعالان و خادمان فرهنگی استان از محورهای بررسی شده در شورای پژوهشی می باشد.

وی گفت: بررسی آسیب شناسی تکنولوژی های ارتباطی (تلفن همراه، اینترنت و ماهواره در نوجوانان استان) و ارائه راهکار، بررسی وضعیت هویت دینی و هویت ملی جوانان استان و تاثیرپذیری آنها از تکنولوژی نوین اطلاعاتی و چاپ شماره یک فصلنامه فرهنگ بوشهر ویژه فرهنگ و هنر در سال 93، چاپ شماره دو فصلنامه فرهنگ بوشهر ویژه ادبیات بوشهر در سال 94، نقش مطبوعات محلی استان در ارتقای فرهنگ عمومی استان، بررسی علل قانون گریزی برخی از مردم از دیدگاه جوانان استان، شناسایی اولویت های فرهنگی و هنری استان و راهکارهایی جهت کاهش آنها و چاپ شماره های سه و چهار فصلنامه فرهنگ بوشهر ویژه فرهنگ و هنر در سال 95، چاپ شماره های پنج تا هشت فصلنامه فرهنگ بوشهر در سال 96، تحلیل ساختاری توسعه ی فرهنگ کتاب و کتابخوانی استان در سال 97 و تشکیل بانک اطلاعاتی از مفاخر و مشاهیر استان و بررسی تدوین سند جامع فرهنگی استان در سال 98 از جمله فعالیت های شورای پژوهشی اداره کل در دولت تدبیر و امید است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه به حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و  بیان داشت: 2 هزار و ششصد جلد کتاب با 20 عنوان در سال 92 از نویسندگان استان جهت حمایت از آنها خریداری شده بود که این رقم در سال 99 با توجه به اهمیت کتاب و افزایش سرانه مطالعه به 75 عنوان و 4 هزار و دویست و ده جلد به ارزش هفتاد میلیون ریال افزایش یافت.

کرمپور عنوان کرد: تعداد کتب اهدایی به باشگاه های کتابخوانی، مدارس استان، دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد، انجمن ها و مراکز فرهنگی و هنری در سال 93 بیش از ده هزار جلد بوده که این رقم در سال های 94 تا 98 به ترتیب به 12 هزار، 15 هزار، 21 هزار، 12 هزار و 10 هزار 960 جلد رسیده است.

وی اظهار داشت: کتاب مولفه ای مهم در همه جوامع است که با اجرای طرح پایتخت کتاب ایران و تشکیل باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان گامی اساسی و مهم در راستای افزایش سرانه مطالعه برداشته شد و استان بوشهر نیز با توجه به سابقه دیرینه در این حوزه موفقیت هایی را در دوره های مختلف کسب کرد.

کرمپور با اشاره به اینکه در سال 93 شهر بوشهر در جمع پنج نامزد نهایی کسب پایتخت کتاب قرار گرفت، افزود: در سال 94 مقام دوم کشوری و در سومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران را ارائه طرح هایی نو و خلاقانه در در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی توانست عنوان پایتخت کتاب ایران کسب کند.

وی همپنین اضافه کرد: شهرهای استان بوشهر از سال 95 تا 98 هر ساله در طرح پایتخت کتاب ایران شرکت کردند که در سال 95 شهرهای برازجان، شبانکاره و کنگان، در سال 96 شهرهای برازجان، کنگان و خورموج، در سال 97 برازجان و خورموج و در سال 98 شهرهای برازجان، خورموج، کاکی، گناوه و کنگان در جمع بیست نامزد نهایی این طرح قرار گرفتند.

کرمپور بیان داشت: کسب مقام شهر برتر توسط خورموج، باشگاه رنگین کمان از شهر خورموج به عنوان شایسته تقدیر و برگزیده کشوری در بخش نامه به نویسنده از خورموج در سال 95، برگزیده کشوری در بخش ساخت فیلم کوتاه معرفی کتاب از برازجان، شایسته تقدیر در بخش ساخت فیلم کوتاه معرفی کتاب از بوشهر و شهر برازجان و خورموج در لیست ده شهر فعال در کشور در سال 96، باشگاه شکیبا از شهر خورموج باشگاه برگزیده کشوری در سال 97 و برگزیده کشوری در بخش فیلم معرفی کتاب از شهر جم، شایسته تقدیر در بخش فیلم معرفی کتاب از شهر دیر و کسب عنوان دبیرخانه برتر در سال 98 از عناوین کسب شده در دوره های اول تا چهارم طرح باشگاه های برتر کتابخوانی کودک و نوجوان استان می باشد.

وی ادامه داد: 1 هزار و پانصد باشگاه سال 95 در سطح استان به ثبت رسید که این رقم در سال 98 به بیش از 2 هزار و پانصد باشگاه فعال رسیده و این نشان از جایگاه و اهمیت کتاب در بین کودکان و نوجوانان استان دارد.

کرمپور در ادامه به فعالیت های بخش هنری و سینمایی اشاره کرد و افزود: بیش از 250 برنامه ی مختلف هنری در سال 99 از طریق فضای مجازی تولید محتوا شده که از جمله آنها می توان به برنامه هایی از قبیل ایجاد پویش های مردمی با مشارکت اصحاب فرهنگ و هنری،  تولید انیمیشن، اینفوگرافی، نشست های هنری، برگزاری جشنواره ها و مسابقات مختلف هنری در رشته های موسیقی، نمایشی، تجسمی، سینمایی و عکاسی، نمایشگاه های مجازی تجسمی، خوشنویسی، عکاسی، برپایی کلاس و کارگاه های آنلاین (برخط) هنری اشاره کرد.

وی ادامه داد: مجوز اجرای 136 تئاتر در سال 98 صادر شده که 641 نمایش در بخش های صحنه ای، خیابانی و نمایشنامه خوانی به روی صحنه رفته است.

کرمپور بیان داشت: در بخش موسیقی نیز 376 سانس در بخش های سنتی، پاپ، محلی و کارگاهی اجرا شده که این رقم از مجوز 107 کنسرت می باشد.

وی عنوان کرد: 52 کارگاه آموزش موسیقی، 18 نشست هنری در حوزه موسیقی با حضور اساتید برجسته کشوری و 2 جشنواره موسیقی نیز از دیگر فعالیت های این حوزه از هنر است.

کرمپور گفت: در بخش هنرهای تجسمی نیز 53 کارگاه آموزشی در بخش های (نقاشی، مجسمه سازی، نگارگری، خوشنویسی، عکاسی، کاریکاتور، تصویرسازی و سرامیک هنری)، 20 نمایشگاه تجسمی در سطح استان و 11 نشست هنری در حوزه تجسمی برگزار شده است.

وی در ادامه به بخش مد و لباس پرداخت و افزود: برگزاری 10 نمایشگاه مد و لباس، 1 جشنواره مد و لباس فجر دانشجویی، 3 کارگاه آموزشی و 3 نشست هنری مد و لباس از فعالیت های انجام شده در این حوزه می باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد: 77 فیلم در سینماهای استان با حضور 168 هزار و نهصد و پنجاه و نه مخاطب و فروش 12 میلیارد و یکصدو ده میلیون ریال در سال 98 اکران شد.

کرمپور اضافه کرد: تگزاس 2، مطرب، متری شیش و نیم، رحمان 1400 و شبی که ماه کامل شد رکورد بیشترین مخاطبان را در سال 98 ثبت کرد.  

وی اظهار کرد: 65 آموزشگاه تجسمی، 21 آموزشگاه موسیقی، 9 آموزشگاه هنرهای نمایشی و 3 آموزشگاه موسیقی در بخش آموزشگاه های آزاد هنری مشفول فعالیت هستند.

کرمپور تصریح کرد: با بازدید کارشناسان اداره کل از آموزشگاه ها و عدم فعال بودن آنها مجوز فعالیت 15 مرکز هنری در استان باطل شد.

وی اضافه کرد: 200 میلیارد ریال در پی شیوع ویروس کرونا به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه استان خسارت وارد شده که سامانه کارا جهت حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده راه اندازی شد و در این راستا 109 بنگاه تا به امروز در سامانه ثبت شده است.

کرمپور افزود:تاکنون 300 میلیون ریال توسط متقاضیان تسهیلات ناشی از ویروس کرونا در سامانه به ثبت رسیده که هم اکنون در حال انجام کارهای اداری بانکی هستند.

وی خاطرنشان کرد: مهلت ثبت نام و ثبت مشخصات کسب و کارهای آسیب دیده در سامانه نیز تا 15 مرداد سال جاری تمدید شد.

 

کرمپور در ادامه به مسئله زیرساخت های فرهنگی و هنری استان اشاره کرد و بیان داشت: در سال ۹۲ استان دارای ۲۵ هزار و پانصد مترمربع فضای فرهنگی فعال بود که این رقم تا پایان سه ماهه اول سال جاری به ۳۱ هزار مترمربع افزایش یافت.

وی عنوان کرد: کلنگ زنی تالار چند منظوره لیان سال ۹۱ به زمین خورد و تا نیمه اول سال ۹۷ سی و پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با نگاه ویژه دولت به زیرساخت های فرهنگی ۶۵ درصد باقیمانده نیز تکمیل و اسفند ماه همان سال در اختیار هنرمندان قرار گرفت.

کرمپور ادامه داد: برای این رقم افزایش فضا در استان بیش از ۱۵۰میلیارد ریال هزینه شد.

وی افزود: افتتاح سالن کنفرانس خبری خبرگزاری ایرنا در بوشهر و کتابخانه در شهرستان ها نیز پروژه های استان در دولت تدبیر و امید بوده است.

کرمپور ادامه داد: تالار مرکزی شهر بوشهر یک طرح ملی می باشد که با توجه به رویکرد دولت نسبت به تکمیل پروژه های بالای 70 درصد، فعالیت این مکان راکد مانده است.

وی گفت: مجتمع فرهنگی عسلویه نیز طرح ملی دیگر استان است که با مساحت 4 هزار و هشتصد و پانزده مترمربع و پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در دست ساخت است.

کرمپور اضافه کرد: در صورت تخصیص اعتبار سه پروژه سالن فرهنگی آبدان، نگارخانه دیر و خورموج  در هفته دولت مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: برای تکمیل سخت افزاری این 3 فضای فرهنگی استان 1 میلیارد و پانصد و هشتاد میلیون تومان هزینه شده است.

نظر شما