شناسهٔ خبر: 41620567 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حاشیه نگاری بر یک خبر سینمایی

پرستو فرهادی

"با مساعدت سازمان سینمایی بدهی سینماداران به پخش‌کنندگان پرداخت می‌شود."

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در ماه‌های اخیر که سالن‌های سینما به دلیل شیوع کروناویروس دچار تعطیلی و بعد افت شدید مخاطب شدند، خواستار حمایت مالی دولت برای جبران ضررهای پیش آمده، بودند. از آن سو برخی تهیه‌کننده‌های سینما که سال قبل فیلمی روی پرده داشتند از سینماداران گله‌مند بودند که پول بلیت‌های فروخته شده آثارشان پرداخت نشده است.‌

یک نمونه در این رابطه فیلم «مطرب» مصطفی کیایی است که به فروش نزدیک به ۴۰ میلیارد رسید اما به دلیل آنکه در همان سال قبل پول فروش فیلم به صاحب اثر پرداخت نشد و ارزش پول ملی هم در ماه‌های اخیر کم شده، می شود گفت تهیه‌کننده با ورشکستگی در فروش روبرو شد؛ نکته‌ای که خود کیایی هم به آن اشاره دارد.
گله مندی تهیه‌کننده‌ها از سینماداران در حدی است که پس از انتشار مصاحبه منوچهر محمدی در ایسنا و تاکید او بر تشکیل کمیته بحران بخاطر وضعیت نابسامان سالن های سینما و نبود مخاطب برخی سینماگران از جمله مصطفی کیایی و مصطفی شایسته به این سینمادار واکنش نشان داده و نوشتند که باید برای برخورد با صاحبان سالنها و پس دادن پولها نیز کمیته بحران تشکیل شود.

حال روابط عمومی سازمان سینمایی به نقل  از سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرده است: پیرو جلسات متعددی که در خصوص بدهی سینماداران به پخش کنندگان داشتیم این لیست نهایی شد که جمع آن شامل سینماهای سراسر کشور، شانزده و نیم میلیارد تومان می شود.

او ادامه داد: این لیست امروز به صندق اعتباری هنر اعلام می شود و مقرر شد از طریق صندق اعتباری وام 4 درصدی جهت تسویه حساب پخش کنندگان به سینماها پرداخت شود.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه سینماداران متعهد به پرداخت این بدهی می شوند ادامه داد: این پول باید به چرخه تولید برگردد تا برای دست اندرکاران سینما ایجاد شغل کند و زنجیره تولید تا اکران کامل شود.

وی با اشاره به فعالیت سمفا در سال جاری و عدم جلوگیری از انباشته شدن بدهی سینماداران گفت: قطعا با ساز و کار سمفا این بدهی‌ها مانند گذشته انباشته نخواهد شد. 

با وجود تاکید طباطبایی‌نژاد بر فعالیت سمفا برخی تهیه‌کننده‌های سینما در پی تماس و پیگیری ایسنا گفتند که پرداخت سهم پخش‌کننده از طریق سمفا به دلیل مخالفت سینماداران هنوز اجرایی نشده، ضمن اینکه مشخص نیست پول فروش فیلم‌ها در سال قبل چه شده که الان سینماداران برای پرداخت آن سراغ سازمان سینمایی رفته و وام گرفته‌اند.

این موضوع ‌برای بررسی و صحت بیشتر توسط ایسنا پیگیری می‌شود.
انتهای پیام

نظر شما