شناسهٔ خبر: 41537940 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

نگاهی به آلبوم‌هایی که به دلیل شرایط کرونایی انتشارشان به تعویق افتاده‌ است

با ادامه وضعیت شیوع ویروس کرونا احتمال می‌رود بسیاری از هنرمندان موسیقی بیش از این منتظر نمانند و در ماه‌های آینده آلبوم‌های خود را در دسترس مخاطبانشان قرار دهند. از این‌رو در گزارش پیش‌رو نگاهی داریم به آثاری که پیش از این از تولید آن‌ها خبرهایی منتشر شده‌ بود.

صاحب‌خبر -

نگار راد | شهرآرانیوز - اهالی موسیقی همچون بسیاری دیگر از اقشار جامعه با شیوع ویروس کرونا متحمل ضررهای بسیاری شدند. مهم‌ترین آن‌ها نیز لغو برگزاری کنسرت‌ها بود که همچنان بعد از 5 ماه این روند ادامه دارد و هنوز هیچ اجرای موسیقی در کشور روی صحنه نرفته‌ است. تأثیر دیگر ویروس کرونا بر صنعت موسیقی روی تولید و انتشار آثار بوده‌ است. هرچند که در این مدت خوانندگان و گروه‌های مختلف موسیقی تک‌آهنگ‌های مختلفی را روانه بازار کردند اما از انتشار آلبوم خبر چندانی نبود. این درحالی است که همیشه در اسفند و بهار آلبوم‌های مختلفی روانه بازار موسیقی می‌شدند. دفتر موسیقی کشور نیز اوایل هفته در گزارشی درباره تعداد صدور مجوزهای خود آماری منتشر کرد که نشان دهنده کاهش مجوزهای صادر شده برای آلبوم‌ها در سه ماه بهار امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته‌ بود. همچنین کافی است  سری به آلبوم‌های پرفروش بیپ‌تونز بزنید تا ببنید مدت‌هاست که اسامی ۵ آلبوم پرفروش این سایت تغییر نکرده‌ است و همچنان آثاری چون «افسانه چشم‌هایت» همایون شجریان و علیرضا قربانی و «بی‌نام» محسن چاوشی که مدت‌ها از زمان انتشارشان می‌گذرد بدون رقیب پرفروش هستند. این خود نشان دهنده آن است که بسیاری از خوانندگان مطرح که آلبومی آماده انتشار داشتند پا در عرصه رقابت نگذاشته‌اند و ترجیح داده‌اند در این زمان آثارشان را روانه بازار موسیقی نکنند. درهرحال با ادامه وضعیت موجود احتمال می‌رود که بسیاری از این هنرمندان بیش از این منتظر نمانند و در ماه‌های آینده آلبوم‌های خود را در دسترس مخاطبانشان قرار دهند. از این‌رو در گزارش پیش‌رو نگاهی داریم به آثاری که پیش از این از تولید آن‌ها خبرهایی منتشر شده‌ بود.

 

نوای موسیقی از «نصف‌النهار مبدأ»

نگاهی به آلبوم‌های موسیقی که به دلیل شرایط کرونایی انتشارشان به تعویق افتاده‌ است

 

گروه پالت از جمله گروه‌های سبک موسیقی تلفیقی پرطرف‌دار است که آلبوم جدیدی را در دست انتشار دارد. این اثر نخستین آلبوم پالت بعد از جدایی  داریوش آذر و روزبه اسفندارمز از گروه و در مجموع چهارمین آلبوم آن‌ها بعد از «آقای بنفش»، «تمام ناتمام» و «شهر من بخند» محسوب می‌شود. آلبومی که احتمال دارد نام قطعه محبوشان در کنسرت‌های پیش از شیوع کرونا یعنی «نصف‌النهار مبدأ» را به خود بگیرد. بسیاری انتظار داشتند این اثر در بهار امسال منتشر شود اما گویا این اتفاق به شهریور موکول شده‌ است. لازم به ذکر است ترانه‌های آلبوم «نصف‌النهار مبدأ» را امید نعمتی و کاوه صالحی نوشته‌اند و یک ترانه هم از رسول یونان به نام «معدن یاقوت» در آن است. همچنین نعمتی درباره این آلبوم گفته‌ است: «تنظیم‌ها دقیق‌تر شده‌اند و دستمان هم بازتر شده چون بنا به خصوصیت هر قطعه، از سازها و نوازنده‌های مختلفی بهره گرفته‌ایم.»

 

آلبوم بهنام بانی در انتظار بهبود اوضاع

نگاهی به آلبوم‌هایی که به دلیل شرایط کرونایی انتشارشان به تعویق افتاده‌ است

 

بهنام بانی از خوانندگان جدید موسیقی پاپ اولین آلبوم رسمی خود را در دست انتشار دارد. وعده این آلبوم زمستان سال گذشته و هم‌زمان با پخش آهنگ «قرص قمر ۲» این خواننده داده شد. اما با شیوع ویروس کرونا بانی با انتشار پستی در اینستاگرام خبر به تعویق افتادن انتشار آلبوم رسمی‌ خود را به مخاطبانش داد. او نوشت: «قرص قمر ۲» یکی از آهنگ‌های اولین آلبوم رسمی من است که قرار بود درکنار موزیک‌های جدید دیگر آلبوم در آخرین ماه سال منتشر شود اما  به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا و به دلیل شرایط فعلی که داریم تصمیم گرفتیم در نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین زمان ممکن اولین آلبومم را منتشر کنیم» لازم به ذکر است، هنوز زمان قطعی انتشار آلبوم بهنام بانی اعلام نشده‌است. اما آنچه فعلا درباره آن مشخص است حضور حامد برادران به‌عنوان تنظیم‌کننده و مدیر هنری و استفاده از ترانه‌های کارن موسوی است.

 

«احتمالا قهرمانی در کار نیست» در نیمه مرداد

نگاهی به آلبوم‌هایی که به دلیل شرایط کرونایی انتشارشان به تعویق افتاده‌ است

 
بمرانی یکی از گروه‌هایی است که تصمیم گرفته در همین شرایط موجود آلبومش را منتشر کند. آن‌ها در روز‌های گذشته در صفحه اینستاگرام خود اعلام کردند که آلبوم «احتمالا قهرمانی در کار نیست» را ۱۵ مرداد و بدون حامی در دسترس مخاطبان خود قرار می‌دهند. این آلبوم شامل ۱۲ قطعه است که سه قطعه آن به نام‌های «خارجی»، «حالات درونی» و «پاییز» قبلاً منتشر شده است. براساس همین آهنگ‌های منتشر شده می‌توان گفت، فضای «احتمالا قهرمانی در کار نیست» با آثار پیشین بمرانی از جمله «مخرج مشترک» و «سیزده چهل» متفاوت است.  
 

«نام من عشق است» در فضای موسیقی ایرانی و غربی

نگاهی به آلبوم‌های موسیقی که به دلیل شرایط کرونایی انتشارشان به تعویق افتاده‌ است

 

محمد معتمدی که جزو خوانندگان پرکار محسوب می‌شود و تا به امروز آلبوم‌های بسیاری را منتشر کرده‌ است، در دی‌ سال گذشته خبر انتشار آلبوم جدیدش را رسانه‌ای کرد. در این خبر گفته شده‌ بود، آلبوم موسیقی «نام من عشق است» به آهنگ‌سازی میدیا فرج‌نژاد، با صدای محمدمعتمدی و تنظیم برای کوارتت از بهزاد عبدی، اواخر امسال منتشر می‌شود. اما این اتفاق رخ نداد و هنوز نیز زمانی برای انتشار آن مشخص نشده‌ است. «نام من عشق است» فضایی تلفیقی از موسیقی ایرانی و غربی دارد. شعرهای این اثر نیز از میان آثار برخی از شاعران ادبیات کهن ایران و شاعران معاصر از جمله مولانا، حسین منزوی، محمدرضا شفیعی کدکنی و علیرضا بدیع انتخاب شده است. 

 

برادران عدل‌پرور آلبوم دومشان را منتشر می‌کنند

نگاهی به آلبوم‌های موسیقی که به دلیل شرایط کرونایی انتشارشان به تعویق افتاده‌ است

 
مسیح و آرش عدل‌پرور که جزو پرطرف‌دارترین خوانندگان یکی، دو سال اخیر هستند و بیشتر کنسرت‌هایشان در این مدت با ظرفیت کامل برگزار شده پیش از شیوع کرونا قصد داشتند دومین آلبوم رسمی‌شان را منتشر کنند، اما این اتفاق تا به امروز رخ نداده است. هنوز نیز  اطلاعات دقیقی از جزئیات این آلبوم منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد که بیشتر قطعات آن از ترانه‌ها و ملودی‌های خود آرش و مسیح باشد، همچنین مانند کار‌های پیشین آن‌ها تنظیم قطعات را مسعود جهانی برعهده داشته باشد. لازم به ذکر است، اولین آلبوم برادران عدل‌پرور که «دریا» نام داشت اسفند سال ۱۳۹۷ منتشر شد و با استقبال خوب مخاطبانشان نیز همراه بود، از این‌رو بسیاری پیش‌بینی می‌کنند دومین آلبوم آن‌ها نیز پرطرف‌دار شود. مسیح و آرش به تازگی نیز قطعه «بوی شمال» را با همراهی پرواز همای منتشر کردند که سر و صدای زیادی به پا کرد.
 

«نارنج و ترنج» اثر جدید حامی

نگاهی به آلبوم‌های موسیقی که به دلیل شرایط کرونایی انتشارشان به تعویق افتاده‌ است

 
حمید حامی از خوانندگان قدیمی‌تر موسیقی پاپ نیز در گفت‌وگویی با سایت خبری موسیقی ما اعلام کرده بود آلبومی را می‌خواسته در اردیبهشت امسال روانه بازار موسیقی کند که به دلیل معضلات شیوع کرونا تاریخ انتشار آن به تعویق افتاده است. این آلبوم «نارنج و ترنج» نام دارد. تنظیم تمام آهنگ‌های آن را رضا تاجبخش انجام داده و بیشتر ملودی‌ها ساخته خود حامی است. همچنین علیرضا قرایی‌منش دو آهنگ برای آلبوم «نارنج و ترنج» را آهنگ‌سازی کرده‌است. حامی در سال‌های اخیر با انتشار تک‌آهنگ‌ها با مخاطبانش در ارتباط بوده است و توزیع آخرین آلبومش که «یک لحظه عاشق شو» نام داشت به سال ۱۳۹۲ برمی‌گردد. از این‌رو انتشار آلبوم «نارنج و ترنج» می‌تواند اتفاق تازه‌ای در فعالیت حرفه‌ای این خواننده باشد.
 

«با من بخوان» در راه

 
علیرضا قربانی که در روز‌های قرنطینه با اجرای کنسرت آنلاین، مهمان خانه مخاطبانش بود، نیز آلبومی در دست انتشار دارد. این آلبوم شامل قطعات پروژه «با من بخوان» با آهنگ‌سازی حسام ناصری است که تور کنسرت‌هایش در سال ۹۸ با استقبال زیادی روبه‌رو شده بود. گویا این اثر در مراحل پایانی آماده‌سازی قرار داشته که شرایط همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده زمان انتشار این مجموعه به تعویق بیفتد. درباره جزئیات این آلبوم «با من بخوان» می‌توان به این نکته اشاره کرد که علاوه بر قطعاتی که در سال گذشته از این پروژه به صورت تک‌آهنگ منتشر شده، در این آلبوم چند اثر جدید دیگر از ساخته‌های حسام ناصری نیز جای داده شده است. «روزگار غریب»، «الله مزار»، «بوی گیسو» و «عاشقانه نیست» از جمله تک آهنگ‌هایی هستند که پیش‌تر از پروژه «با من بخوان» منتشر شده‌اند.  
 

چند آلبوم دیگر

فریدون آسرایی خواننده موسیقی پاپ نیز آلبومی را آماده انتشار دارد. این اثر شامل هشت قطعه است و همه قطعات آن را بهروز صفاریان تنظیم کرده‌است. محمد اصفهانی که آخرین آلبومش را سال ۹۳ منتشر کرده‌است نیز یک اثر جدید در دست دارد که پیش‌تر زمزمه‌هایی از انتشار آن در اواخر سال گذشته شنیده می‌شد، اما این اتفاق رخ نداد و هنوز نیز زمان انتشار این اثر معلوم نیست. حامد همایون دیگر خواننده‌ای است که خبر انتشار آلبومش پیش از شیوع کرونا به گوش می‌رسید، اما این خواننده نیز گویا ترجیح داده انتشار اثرش را به زمان بهتری موکول کند.

 

نظر شما