شناسهٔ خبر: 41537876 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

سکوت و سکون

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، حوزه فرهنگ و هنر هرچند در کشور ما به‌عنوان یک حوزه لوکس و دارای مخاطب خاص در نظر گرفته می‌شود ولی بنا به گفته بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان بنیادی ترین حوزه در توسعه انسانی هر کشور است. حال که کرونا مهمان کشور ما شده است و گویا قصد ندارد به این زودی‌ها برود، حال که وضعیت شهر اراک و بسیاری از شهرهای استان مرکزی در وضعیت قرمز قرارگرفته و به گفته استاندار مرکزی محدودیت‌های بیشتری برای برنامه‌ها و فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف استان صورت می‌گیرد، ازاین‌رو وقایع استان در گفتگو با حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع پرداخته است که سیاست اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در ایام کرونا برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری چیست؟

بارها شما در گفتگو با رسانه‌ها به آسیب‌های جدی کرونا به حوزه فرهنگ و هنر پرداخته‌اید، ولی تاکنون نگفته‌اید چه سیاستی را این اداره کل برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ایام کرونا پیش‌گرفته است؟
در شرایط شیوع ویروس کرونا یکی از حوزه‌های مهمی که دچار آسیب گسترده شد، حوزه فرهنگ و هنر است و دلیل این امر بدین برمی‌گردد که برنامه و فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر معمولاً مخاطب محور بوده و در قالب حضور فیزیکی و شرکت مخاطب صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور در نشست‌ها و برنامه با جمعیت بالا اصل مهم در پیشگیری از کرونا است، طبیعی است که به حوزه فرهنگ و هنر و فعالیت‌های محوری آن بیشترین آسیب نسبت به سایر حوزه‌ها وارد شود.
کرونا برای حوزه فرهنگ و هنر همچون یک سونامی بود که به بسیاری از زیرساخت‌ها و فعالیت های این حوزه آسیب جدی وارد کرد. بسیاری از کتابخانه‌ها، سالن تئاتر، سینما تعطیل‌شده و در کنار آن روند فعالیت مطبوعات مکتوب دچار آسیب جدی شدند. می‌توان ادعا کرد بخش فرهنگ و هنر و مطبوعات در شمار نخستین گروه‌ها بوده که در اثر شیوع کرونا دچار آسیب فراوانی شده‌اند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه زیربخشی آن، ادارات کل فرهنگ و ارشاد در استان‌ها چه سیاست و راهکار جایگزین برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ایام کرونا داشته است؟ و آیا این سیاست‌گذاری را مؤثر می‌دانید؟
همان‌طور که می‌دانید در بحث سیاست‌گذاری نیاز به پایش و ارزیابی عوامل و استفاده از نظرات و دیدگاه صاحب‌نظران در این حوزه است، کرونا کمتر از شش ماه است کل کشور را درگیر خودکرده است، طبیعی است که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی که در این حوزه صورت می‌گیرد بر اساس آزمون‌وخطا است ولی بااین‌حال این وزارتخانه و همکارانم در ارشاد باوجود مشکلاتی همچون کمبود تخصیص اعتبارات به حوزه فرهنگ و هنر، کمبود نیروی انسانی و… سعی کرده‌اند نگذارند بیشتر از این، حوزه دچار آسیب شود و به‌خوبی می‌دانند سیاست سکوت و سکون پاسخ نمی‌دهد.
تعطیلی سینما و سالن تئاتر و…. در ایام کرونا به خصوص زمانی که وضعیت شهرستان و استان قرمز اعلام شود کار ضروری است ولی با خود اندیشیده‌ایم که با این تعطیلی‌ها چه زیان‌های مالی فراوانی را به سالن دار و صاحب صنف وارد کرده‌ایم و شاید با این تعطیلی‌ها هر شهری حداقل یک سالن سینما خود را از دست دهد.
هرچند زیرساخت‌های فضای مجازی و استفاده مردم از فضای مجازی برای شرکت در برنامه و فعالیت‌های فرهنگی نسبت به سایر کشورها کمتر است ولی با این‌حال سیاست وزارتخانه و همکارانم در ارشاد این بوده که فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در قالب و بستر فضای مجازی برای عموم استفاده شود.
در استان هم همین سیاست در کنار حمایت از هنرمندان و اهالی فرهنگی صورت گرفته است و سعی شده است بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان در قالب فضای مجازی برگزار گردد به‌عنوان‌مثال برنامه‌هایی همچون طرح کتاب‌خوانی در خانه‌ها، برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی در خانه، جشنواره مجازی خانه‌های نورانی، مسابقه مجازی حفظ سوره نبأ برای کارکنان و خانواده‌های کانون مساجد، برگزاری جشنواره مجازی شعر و لطیفه و طنز، برگزاری جشنواره دل نوشته و خاطره‌نویسی از کادر درمان، جشنواره هر خانه یک تماشاخانه و… بخشی از این فعالیت‌ها بوده است.
علاوه بر فعالیت‌های مستمر در فضای مجازی اداره کل فرهنگ و ارشاد سعی کرده است برنامه و فعالیت‌هایی ار که برگزار می‌کند با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد به‌عنوان‌مثال در جشنواره تئاتر یاس که اولین بلک باکس شهر اراک در آن افتتاح شد و نمایش‌هایی روی صحنه رفت، باوجود استقبال و درخواست زیاد با تعداد کمی از شرکت‌کنندگان این جشنواره برگزار شد.
کار دیگر که در فرهنگسرای آیینه در ایام کرونا انجام شد، ایجاد بانک کتاب در این مکان بود که این مجموعه می‌تواند در فرصت‌های مناسب توزیع کتاب در استان، مراکز فرهنگی و مکان‌های فرهنگی و آموزشی اهدای کتاب داشته باشد که در هفته دولت این بانک کتاب افتتاح خواهد شد.

اداره کل و فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار پرداختن به وظایف و مأموریت‌های خود چه رسالتی برای کمک به کادر درمان استان در پیش‌گرفته است؟
این اداره کل خود را از کادر بهداشت و درمان جدا ندانسته و از همان روزهای اول شیوع کرونا در استان سعی کرده است که در کنار این کادر زحمت‌کش به رسالت اجتماعی خود عمل کند به‌عنوان‌مثال یکی از محوری ترین فعالیت و برنامه‌هایی که اداره کل فرهنگ و ارشاد به‌عنوان متولی انجام داد بحث راهبری و هدایت صحیح اخبار در فضای مجازی بوده است که تاکنون جلسات متعددی با فعالان فضای مجازی، مدیر کانال‌ها و فعالان رسانه‌ها برای پرداختن به این مهم برگزارشده است و خوشبختانه شاهد هستیم که اخبار نادرست در مورد کرونا نسبت به‌روزهای اول کمتر در فضای مجازی منتشر می‌شود.
یکی دیگر از فعالیت‌های این اداره کل اهدای کتاب به کادر بهداشت و درمان بوده است و در کنار آن از فعالان این حوزه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر به عمل آمد. انجمن مد و لباس که زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعالیت می‌کند توانست در ایام کرونا بیش از ۱۰۰ هزار ماسک را تولید کند و رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار دهد.

به‌عنوان آخرین سؤال، چرا به حوزه فرهنگ و هنر در ایام کرونا کمتر بها داده شد؟
متاسفانه به حوزه فرهنگ و هنر نه‌تنها در ایام کرونا بلکه قبل از این ایام نیز نسبت به سایر حوزه‌ها بی توجهی می شد. هرچند امام راحل و مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود بر اهمیت این حوزه تاکید کرده اند ولی متأسفانه به این حوزه کمتر توجه می‌شود، وقتی بودجه ای که به این حوزه توسط دولت اختصاص می‌یابد کمتر از ۰/۶ درصد است چگونه انتظار می‌رود این حوزه به فعالیت‌های خود همچون گذشته بپردازد.
باید قبول کنیم که حوزه فرهنگ و هنر محوری ترین ابزار توسعه آن کشور است و وقتی این حوزه مورد غفلت قرار گیرد قطعاً تبعات ناگواری بر کشور خواهد داشت. کرونا هم بر این بی‌لطفی‌ها مزید بر علت شده است امکان دارد در همین شهر اراک تنها سالن سینمای آن تعطیل شود. در حالی که در طول سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم به سالن‌های سینمایی این شهر اضافه کنیم و اگر این سالن هم تعطیل شود ببینید چه تبعات ناگواری برای شهروندان این شهر خواهد داشت.
مطبوعات یکی از محوری ترین فعالیت‌های حوزه فرهنگی است، در ایام کرونا شاهد هستیم بسیاری از مطبوعات کشور با تیراژ بالا به دلیل شیوع کرونا خبرنگاران خود را تعدیل و از کار بیکار کردند، چگونه انتظار می‌رود که به‌تبع آن در استان‌ها همچون استان مرکزی مطبوعات دچار آسیب نشوند، بسیاری از خبرنگار فعال در این ماه‌های اخیر از کار بیکار شده‌اند، هرچند وزارت ارشاد برای حمایت از مطبوعاتی که در اثر کرونا دچار آسیب شده‌اند وام به آن‌ها اختصاص داده است ولی نیاز است که در کنار پرداختن به مطبوعات به خبرنگاران هم توجه شود.

نظر شما