شناسهٔ خبر: 41527023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

سرانه فضای کتابخانه‌ای بوشهر به ۲ متر افزایش یافت

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، علی هاشمی صبح روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر فضای کتابخانه‌های عمومی استان  بوشهر ۲۴ هزار و ۳۰۹ متر مربع است که ۳۱ درصد کتابخانه‌ها در روستاها و ۶۹ درصد در شهرها قرار دارد.
وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون به طور میانگین هر سال یک کتابخانه به کتابخانه‌های عمومی استان اضافه شده است و هم اینک نیز ۲ کتابخانه عمومی در شهرهای آبدان و دوراهک دیر در دست ساخت است.
هاشمی در این راستا بیان کرد: اولین کتابخانه استاندارد استان بوشهر در سال ۹۸ افتتاح و بهره‌برداری شد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که امور مساجد استان نیز  تعداد قابل توجهی از روستاهای استان نسبت به دایر کردن کتابخانه اقدام کرده است که طبیعتا این رقم را بالاتر می‌برد.
مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از تقدیم پیش نویس طرح ایجاد شعبه کتابخانه عمومی در روستاها به نهاد کتابخانه عمومی کشور خبر داد و گفت: این پیش نویس اکنون در مرحله بررسی و تایید است.
وی افزود: کتابخانه سیار راهی برای خدمت‌رسانی به مناطق فاقد کتابخانه است که در استان بوشهر به دلیل پراکندگی جغرافیایی و جمعیتی و کمبود اعتبار کافی تاکنون عملی نشده است که در سال‌های آینده با رفع موانع و همکاری مسئولان و خیرین در دستورکار قرار می‌گیرد.
هاشمی یادآورشد:در حال حاضر در سطح کتابخانه های عمومی استان ۹۳۰ هزار و ۸۵۴ جلد کتاب وجود دارد که نشان می‌دهد به ازای هر۱۰۰ نفر ۸۰ جلد کتاب  وجود دارد  این در حالی است که در وضعیت مطلوب می بایست به ازای هر ۱۰۰ نفر ۴۰۰ کتاب موجود باشد.
وی افزود: هر چند بوشهر در این زمینه در کشور جایگاه مطلوبی دارد اما با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری است که باید بهبود یابد.
 وی یادآورشد: در دوران شیوع کرونا کتابخانه‌های عمومی دست از فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی خود برنداشته‌اند و هم اینک ۲ کانال تحت عنوان شبکه مجازی کتابخوانان و شبکه مجازی کتابداران در بستر اپلکیشن در حال فعالیت است.
هاشمی افزود: شبکه مجاز کتابخوانان با حدود ده هزار عضو در سطح کشور در حال اشتراک گذاری منابع خواندنی، معرفی کتاب، نقد کتاب، قصه گویی مجازی، بازنمایی مناسبتی منابع کتابخانه ها، اخبار کتابخانه ها، معرفی خدمات کتابخانه ها و غیره است و اعضای این شبکه را اعضای کتابخانه های عمومی تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: همچنین تمامی کتابخانه‌های استان با ایجاد صفحه اینستاگرام در حال اشتراک گذاری خدمات کتابخانه ای هستند و وجود لایوهای ایسنتاگرامی و نشست های کتابخوانی و معرفی و نقد کتاب آنلاین از سایر خدمات در دوران کرونایی است.
مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر با پیشنهاد اینکه هم استانی در مسابقات و پویش های مجازی که در فضای مجازی در حال انجام است شرکت کنند،گفت: در حال حاضر جشنواره کتابخوانی رضوی و پویش هر خانه یک کتابخانه در استان در حال برگزاری است که علاقه مندان می توانند در آن شرکت کنند.
در حال حاضر در استان بوشهر ۶۵ کتابخانه عمومی وجود دارد که  ۴۵ باب در شهرها و ۲۰ باب در روستاها است.

نظر شما