شناسهٔ خبر: 41517617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خراسان جنوبی| سناریوهای مطرح‌شده برای برگزاری "پیاده‌روی اربعین" چیست؟

گروه استان‌ها- مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: ویروس کرونا حج را تعطیل کرد و برای مراسم "پیاده‌روی اربعین" چند سناریو ازجمله اعمال محدودیت‌ها مطرح است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حجت‌الاسلام اوحدی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و نشست اعضای کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان اظهار داشت: ویروس منحوس کرونا در تمام دنیا اثر گذاشته و مراسم مذهبی ما را متاثر خود کرده است که متاسفانه  حج را تعطیل کرد اما در  ارتباط با اربعین چند سناریو مطرح است.

وی گفت: یکی اینکه مثل سال‌های قبل برگزار شود اما پروتکل‌های جدید و سختگیری بیشتری در ورودی و خروجی باشد.

مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت خراسان جنوبی افزود: نظریه دومی که مطرح است این‌که اربعین برگزار شود اما با تعداد محدودی از زائران ایرانی و افراد 60 سال به بالا نباشند؛ حضور خانم‌های تنها و بدون محرم و زیر 16 سال نیز ممنوع باشد.

اوحدی بیان کرد: سناریوی سوم اینکه مراسم اربعین برگزار شود و با حضور خود عراقی‌ها برگزار شده و تعداد محدودی از سایر کشورها حضور یابند.

مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: سناریوی دیگر  این است که یا اربعین تنها با  حضور خود عراقی‌ها برگزار شود و یا کلاً تعطیل شود نه عراقی و یا نه غیرعراقی‌ها حضور یابند.

وی افزود: آنچه مهم است اینکه در کمیته فرهنگی باید  به وظیفه خود عمل کنیم بدین معنا که سه گروه را باید تشکیل دهیم؛ گروه اول یاوران معنوی اربعین هستند و مسئولیت مستقیم آن با نماینده ولی فقیه و امام جمعه است که آیت‌الله عبادی مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را به عنوان نماینده خود انتخاب کردند اما هنوز گزارشی به ما ندادند.

اوحدی تصریح کرد: گروه دوم گروه نماز است که مسئولیت با مدیرکل سازمان تبلیغات است.

وی اظهار داشت: گروه سوم خواهران است که بسیار فعال بوده و کار زیاد کردند؛ باید بتوانیم زمینه تبلیغاتی امسال را علاوه بر عناوین و سرفصل‌های تبلیغات سال گذشته با آموزش‌های سلامت و پیشگیری از کرونا همراه کنیم.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند نیز در این نشست اظهار داشت: اربعین حسینی نه تنها دارای جایگاهی خاص است، بلکه یک معجزه است.

وی افزود: در برنامه‌های زیارات، زیارت‌های معتبر، متعدد، پر محتوا و وحی‌گونه‌ای وجود دارد که هر کدام در جای خود بسیار ارزشمند است اما 12 الی 13 قرن پیش برای معرفی شیعه با پنج نشان که یکی از آنها زیارت اربعین است، معرفی می‌کردند.

امام جمعه بیرجند گفت: بعد از 1300 سال که از تحریف شیعه در روایت می‌گذرد، در این زمانه نصف دنیا را ظلم چنان تسلط کرده که نصف دیگر آن در آتش ظلمش می‌سوزد و فریادی از عدالت به گوش مردم جهان رسیده و رمز آن در اربعین است.

عبادی افزود: آن نقطه ادعای تشیع که در آخرالزمان در مقابل ظلم و بی‌عدالتی و شرک پرچم را بلند می‌کند، علامتش همان زیارت اربعین است.

وی بیان کرد: اربعین حسینی تنها در 20 میلیون زائری که خود را به کربلا می‌رسانند خلاصه نمی‌شود بلکه اربعین حالت نمادین دارد و جاماندگان از تشرف به کربلا، همه جا را کربلا می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: امروز استعمار تنها زانوی خود را بر روی گردن یک سیاه پوست آمریکایی نمی‌گذارند، بلکه زانویشان را بر روی حلقوم همه ملت‌ها گذاشته است و اربعین و کربلا در مقابل چنین تفکری قرار دارد.

عبادی اظهار داشت: اگر امسال اربعین حسینی را از نظر فیزیکی تعطیل کنند اما اربعین با قدرت در سر جای خود هست و تا نظام‌های ظلم را به نابودی نکشاند به راهش ادامه می‌دهد.

وی افزود: با حفظ همه برنامه‌ریزی‌ها، بیش از هر چیزی باید فرهنگ سازی اربعین مورد توجه قرار گیرد و بر روی آن کار شود.

انتهای پیام/254/س

نظر شما