شناسهٔ خبر: 4147641 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تعامل | لینک خبر

از نيرنگ توافق دو مرحله‌اي تا نامه کنگره آمريکا

صاحب‌خبر -
«از نيرنگ توافق دو مرحله‌اي تا نامه کنگره آمريکا» عنوان يادداشت روز روزنامه سياست روز به قلم محمد صفري است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

رهبر معظم انقلاب اسلامي چندي پيش و در ديدار فرماندهان نيروي هوايي ارتش با ايشان، خدغه و نيرنگ آمريکايي‌ها را در جريان مذاکرات هسته‌اي خنثي کردند و از يک توافقي که مي‌توانست به زيان جمهوري اسلامي ايران باشد، جلوگيري نمودند. 
گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي ايران و ۱+۵ مي‌رفت تا دو مرحله‌اي به توافق برسد. اگر چنين اتفاقي مي‌افتاد و توافق دو مرحله‌اي انجام مي‌شد اين امکان براي آمريکايي‌ها آماده مي‌شد تا بتوانند پس از توافق بر سر کليات، جزئيات توافق را گروکشي کنند و خدعه و نيرنگ خود را در اين مرحله نمايان سازند. 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اتخاذ موضع قاطع عليه چنين سياستي، بازي آمريکايي‌ها را به هم ريختند و پس از آن بود که باعث شد تا تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشورمان هم، چنين سياستي را با تبعيت از ايشان دنبال کند و با توافق دو مرحله‌اي مخالفت نمايد. 
اکنون که گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي شرايط حساس‌تري را سپري مي‌کند و مي‌رود تا به نتيجه مورد نظر خود فارغ از رسيدن و نرسيدن به توافق هسته‌اي، منجر شود، نگراني‌ها و انتقاداتي است که برخي در داخل کشور نسبت به سياست‌ها و مواضعي که آمريکا و غربي‌ها عليه گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي اتخاذ مي‌کنند، مطرح مي‌شود. 
تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشورمان همانگونه که بارها مورد حمايت و تاييد رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، مننتقدين داخلي هم بيشترين انتقادات خود را روانه طرف مقابل کرده‌اند و اکنون هم بر‌اساس سياستي که در پيش گرفته‌اند، در اين زمينه آ‌رامشي در اين حوزه ديده مي‌شود که امتياز خوبي براي تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي است، در مقابل هر چند شايد سناريو يا بازي سياسي باشد، مخالفان توافق هسته‌اي در آمريکا و کشورهاي غربي عضو ۱+۵ به تندي نسبت به روند مذاکرات هسته‌اي مي‌تازند که حتي باعث شده است تا ۴۷ نماينده کنگره آمريکا نامه‌اي را منتشر کنند و در آن بگويند که توافق هسته‌اي با ايران پس از پايان رياست جمهوري اوباما، ‌لغو مي‌شود. 
اين فشارها و اين تهديدات عليه توافق هسته‌اي، همان خدغه و نيرنگ و خنجر از پشت زدن است که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار نمايندگان مجلس خبرگان رهبري بيان کردند. 
گرچه در قوانين و حقوق بين‌الملل هنگامي که يک تعهد بين‌المللي ميان دو يا چند کشور برقرار مي‌شود و پاي آن را امضاء مي‌کنند، حتي اگر، رئيس‌جمهور دولتي از طرف‌ها تغيير کند، آن تعهد و پيمان پابرجاست، اما نمايندگان کنگره آمريکا بدون توجه به اين اصل، آن نامه تهديدآميز را منتشر مي‌کنند. اين اقدام دست آمريکايي‌ها را رو کرد. 
هنگامي که رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند، هيچ اعتماد و اطميناني به آمريکايي‌ها ندارند، نشانه‌هاي اين بي‌اعتماد، در نامه نمايندگان کنگره آشکار مي‌شود. در واقع آن خنجر از پشت زدن را زودتر نشان دادند. 
اين اقدام باعث مي‌شود تا شخصيت‌ها و افرادي که منتقدند و آنهايي که از توافق بد نگران هستند، با نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مقايسه نشده و در يک صف قرار نگيرند. 
و اکنون هم حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بار ديگر با سخنانشان، دست آمريکايي‌ها را رو کردند و باعث شدند تا تيم هسته‌اي کشورمان که بار ديگر در ديدار اعضاي مجلس خبرگان با ايشان، مورد حمايت و تاييد قاطع رهبري قرار گرفت، با روحيه و آگاهي بالاتري وارد مذاکراتي شود که قرار است از ۲۴ تا ۲۹ اسفند‌ماه جاري در سوئيس برگزار شود. 
نگراني‌هاي رهبر معظم انقلاب، نه از تيم هسته‌اي و دولت است، بلکه از طرف مقابل است. خدغه،‌ نيرنگ و خنجر از پشت زدن در ذات آمريکايي‌ها است و بايد در مقابل چنين موجودي هوشياري کامل داشت.

نظر شما