شناسهٔ خبر: 41459143 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

صد و بیست و نهمین بسته ویژه خبری؛

بقایی قصد فرار از کشور را داشت؟ / بهشتی‌پور: کرونا برجام را احیا خواهد کرد! / شکایت ۳۶ نماینده مجلس از جهانگیری/ مرکز آمار: ۲ میلیون نفر در فصل بهار، از بازار کار خارج شدند

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:ادعای یک نماینده درباره سعید حجاریان / واکنش مدیر مسئول روزنامه شرق به رفتار بقایی / بهشتی‌پور: کرونا برجام را احیا خواهد کرد / محمد مهاجری: چرا همه "غش" کردید سمت آقای "بیغش"؟ و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.

صاحب‌خبر -
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

 
توئیت معنادار محسن هاشمی در مورد کرونا
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نوشت: دولت به ویروس کرونا رانت داد. محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پستی توئیتری نوشته است: در اوج گیری دوباره کرونا تقصیر مردم ۳۰ درصد و سهم دولت ۷۰ درصد است، چون دولت یکباره تصمیماتش را به نفع کرونا کرد و ویروس رانت داد. وی نوشته است: من اگر اختیار داشتم، فعالیت‌ها را دو هفته تعطیل می کردم و محدودیت‌ها را آنقدر ادامه می دادم تا آمارها رو به افول برود.
 

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد

معاون حقوقی وزارت امور خارجه گفت: جعبه سیاه هواپیما اوکراینی به پاریس منتقل شد. «محسن بهاروند»، معاون حقوقی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت جعبه سیاه هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین که بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران، پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، هدف قرار گرفت، گفت: جعبه سیاه دیروز توسط مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل شد و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد. در این رابطه دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیات ایرانی داشته است که جا دارد از فرانسه، تشکر کنم.
 
بقایی قصد فرار از کشور را داشت؟

مهران عبدالله پور وکیل حمید بقایی با اشاره به آخرین وضعیت موکل خود اظهار کرد: پس از تصادفی که موکل بنده در غرب کشور داشت، هم اکنون با اجازه و نظر پزشکی قانونی خارج از زندان در حال تکمیل روند درمان خود است.وی ادامه داد: در حال حاضر روند درمان موکل بنده در منزل انجام می‌شود و تا زمانی که پزشکان تشخیص دهند و او اجازه داشته باشد، در خانه و خارج از زندان می‌ماند.این وکیل دادگستری با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر احتمال فرار حمید بقایی اظهار کرد: برخی شایعات وجود دارد که بر اساس آن گفته شده از آنجایی که آقای بقایی غرب کشور تصادف کرده در حال خروج از کشور بوده است، اما اگر کسی قصد فرار از کشور را داشته باشد با خودروی شخصی خود این کار را انجام می‌دهد؟عبدالله پور گفت: آقای بقایی را همه می‌شناسند و او با خودروی شخصی خود به غرب کشور رفته بود، پس اینکه گفته می‌شود قصد فرار داشته عقلانی نیست.وی ادامه داد: موکل بنده در غرب کشور بزرگ شده و پدر او در کرمانشاه نظامی بوده است، به همین دلیل از فرصت به وجود آمده استفاده کرده تا به سفر برود و همان جا تصادف کرد و اکنون در خانه است.
 
توضیح یک نماینده درخصوص اظهارات جنجالی‌اش درباره واگذاری کیش
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تکذیب اظهارات منتسب به خود گفت: بنده به هیچ عنوان در مصاحبه تلویزیونی خود موضوع واگذاری جزایر ایران به چینی‌ها را مطرح نکرده‌ام.محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص اظهارات منتشره از سوی وی مبنی بر «واگذاری چند جزیره به کشور چین در قالب یک سند همکاری با این کشور»، اظهار داشت: بنده به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم که یک واگذاری در حال شکل گرفتن بوده و طرح این موضوع بیشتر شبیه به یک «دیوانگی» است.وی ادامه داد: اگر در مصاحبه اخیر خود نیز به این اشاره کرده باشم، حتما یک خلط کلامی در بیان من رخ داده است.
 
طعنه‌های سنگین شمخانی به پمپئو

شمخانی در پاسخ به سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا گفت: اعتراف به شکست مقابل ایران قدرتمند بهتر از لاف‌های احمقانه و بی پشتوانه است.دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به ادعاهای اخیر مایک پمپئو نوشت: "پمپئو گفته است ما از اساس تغییر رفتار داده ایم، چون دربرابر آنها فقط قدرت جواب می دهد نه مماشات. بیش از ۴۰ سال است که همه قدرت خود را برای شکست ایران به کار برده اما همچنان ناکام هستید. اعتراف به شکست مقابل ⁧ ایران قدرتمند⁩ بهتر از لاف‌های احمقانه و بی‌پشتوانه است."مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده طی سخنانی بامداد شنبه گفت: دولت آمریکا پس از خروج از برجام به کلی سیاست جدیدی را در قبال ایران در پیش گرفته است. ما از اساس اقدام به تغییر رفتار و روش مقابله با ایران کرده‌ایم.
 
 شکایت ۳۶ نماینده مجلس از جهانگیری

نماینده تهران در مجلس از شکایت ۳۶ نماینده از معاون اول رئیس جمهور بابت انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت و نقض قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی خبر داد. روح‌الله ایزدخواه درباره شکایت نمایندگان از قانون شکنی جهانگیری و اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: اگر اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس در صحن علنی به تصویب نمایندگان برسد قطعا موضوع شکایت از معاون اول رئیس‌جمهور را از قوه قضائیه پیگیری خواهیم کرد. وی افزود: نقض قانونی که دولت انجام داده برای نمایندگان مجلس پذیرفتنی نیست، چون قوه مجریه با الحاق شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی را نقض کرده است.
 
بورل: برجام باید حفظ شود
 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی بر اهمیت حفظ برجام تاکید کرد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش به گفت و گو پیرامون اهمیت توافق هسته ای ایران در یک کنفرانس اشاره کرده و نوشت: در پنجمین سالگرد برجام در کنفرانس گفتمان مدیترانه ای ۲۰۲۰ درباره این توافق صحبت کردم.بورل در ادامه گفت: ما باید این توافق را حفظ کنیم و من به فعالیتم به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ادامه خواهم داد.
 
واکنش دستیار رئیس مجلس به ادعای یک نماینده

دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس واگذاری جزایر ایرانی به طرف خارجی را دروغ محض دانست و خواستار پاسخگویی نماینده شازند در مورد طرح این موضوع شد.محمدسعید احدیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ادعای واگذاری یا دادن اختیار تامّ جزایر ایرانی به طرف خارجی، دروغ محضی است که چندین بار با انگیزه‌های گوناگون توسط افراد مختلف مطرح شده است.‏ خوب است آقای احمدی بیغش در مورد انگیزۀ خود در طرح مسائل غیرواقعی مرتبط با امنیت و تمامیت ارضی کشور پاسخگو باشند.»
 
طالب زاده: سیاه پوستان در زندان های آمریکا به اسلام رو می آورند

نادر طالب زاده گفت: اسلام جذاب است و پس از انقلاب اسلامی یک تشنگی عجیب و مخاطبان حقیقت جو در دنیا شکل گرفته است و یکی از مهمترین این مخاطبان از آمریکای لاتین هستند. وی در نشستی با عنوان دوره تخصصی ختامه مسک افزود: طلاب فعال در عرصه لاتین بسیار مهم و اثربخش هستند. ورکشاپ و کارگاهی که در این زمینه نیز شکل گرفته اند بسیار مهم و اثر بخش است. مستند جهانشهری ها از جمله الگوهای موفق برای ارایه اسلام حقیقی به جهان است. طالب زاده یادآورشد: مبلغان و مستندسازان یکی از مهمترین ستون های تبلیغی انقلاب اسلامی در دنیا هستند. شیخ زکزاکی از نمونه های بسیار موفق طلاب بومی آموزش دیده شده هستند، زیرا ایشان چند میلیون نفر را منقلب کرد. این مساله نشان داد که اگر یک طلبه بومی درایران تعلیم یابد چگونه می تواند موفق شود. مستندساز ایرانی با اشاره به درصد موفقیت فعالیت تبلیغی در بین سیاه پوستان بیان کرد: بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از بردگانی که به آمریکا برده شدند مسلمان بودند. امروز این آگاهی شکل گرفته است و سیاه پوستان در زندان ها به اسلام رو می آورند و اسلام به عنوان DNA خفته در وجود آنها شکل می گیرد.

واکنش ربیعی به #اعدام_نکنید: به افکار عمومی احترام بگذاریم

علی ربیعی، دستیارارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت در یادداشتی با عنوان «بازتاب‌های یک حکم» نوشت: در روزهای گذشته همزمان با اعلام حکم اولیه سه نفر از جوانان مرتبط با نـــاآرامـــی‌هــای آبان ۹۸، شـــــاهد شکل‌گیری موجی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #اعدام_نکنید، بودیم.من البته هیچ اطلاعی از ماهیت پرونده این سه نفر نداشته و دانش حقوقی نیز ندارم، اما با تبیین اجتماعی - امنیتی موضوع چند نکته به ذهنم متبادر می‌شود.ربیعی در ادامه نوشته است: من در سالنامه «ایران» در اسفند ۹۷ با توجه به تداوم تحریم امریکا، تنگ‌تر شدن حلقه فشارها علیه ایران، هدف‌گیری شکستن فیزیکی جامعه در کنار آن فروریختن ذهنی جامعه و از سویی مشاهده برخی اختلافات در ساخت قدرت که به جامعه کشیده شده بود و بیان آن در میان جامعه و تصور مردم از اختلاف در نخبگان سیاسی و با سابقه‌ای از اتفاقات دی ۹۶ یک پیش‌بینی از ظرفیت هیجانی جامعه در سال ۹۸ داشتم و نوشتم: «برای جامعه امکان بروز تحرکات اجتماعی و انتقال ناآرامی‌های ذهنی به ناآرامی‌های فیزیکی را کاملاً متصورم.» در آبان ۹۸ همان پیش‌بینی محقق شد و مطابق سابقه امریکا و تحریم‌گران که درصدد سوءاستفاده از اعتراضات هستند در آنجا نیز برای تداوم نا آرامی‌ها به تحریک رسانه‌ای و موج‌سواری پرداختند. حال در هفته گذشته حکم اولیه سه نفر از جوانان مرتبط با اتفاقات آبان ۹۸ اعلام شد که در شرایط کنونی بازتاب‌های مختلفی را دربرداشت. بازتاب‌های این حکم که طیف بسیار متنوعی از گرایش‌ها را از سوی فعالان سیاسی و مدنی و جوانان و گروه‌های اجتماعی دربرمی‌گرفت که با نوعی نگاه همدلانه هشتگی را داغ کردند.مطابق معمول در کنار یک خواست طبیعی افکار عمومی - که به اعتقاد من باید به آن احترام نهاد زیرا هر اقدامی که از سوی دولت به مفهوم اعم صورت می‌گیرد، باید با نگاهی به مصلحت و منفعت مردم، ثبات و آینده ایران و جامعه باشد - این بار هم در یک برنامه موج‌سوارانه رئیس جمهور امریکا با وقاحتی باورنکردنی در توئیتی به زبان فارسی خواستار توقف اعدام این متهمان شد.

 مرکز آمار: ۲ میلیون نفر در فصل بهار، از بازار کار خارج شدند

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به وضعیت نرخ بیکاری بهار سال 99 گفت: 2 میلیون نفر از بازار کار خارج شدند و 1.5 میلیون نفر از شاغلان کم شده است. جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران به تحلیل بازار کار در فصل بهار 99 پرداخت و گفت: بررسی نتایج حاکی از مشهود بودن اثر کووید ١٩ بر بازار کار کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل است. مطابق این نتایج، جمعیت غیر فعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش ملموسی مواجه شده است.وی ادامه داد: بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر در بهار ١٣٩٩ نشان می‌دهد که ٤١,٠ درصد جمعیت در سن کار (١٥ ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. هم‌چنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است.

 دفتر احمدی نژاد: ادعاهای امیری فر در دادگاه رسیدگی خواهد شد

وکیل دفتر رئیس جمهور سابق اعلام کرد: به زودی از فردی به نام عباس امیری فر که بی وقفه و به کرات با اشاعه اکاذیب، به تشویش اذهان عمومی پرداخته است، به دادسرا شکایت خواهد کرد. وکیل دفتر رئیس جمهور سابق اعلام کرد: به زودی از فردی به نام عباس امیری فر که بی وقفه و به کرات با اشاعه اکاذیب، به تشویش اذهان عمومی پرداخته است، به دادسرا شکایت خواهد کرد. وی افزود: این عنصر کذاب ، بارها مطالب دروغ و بی پایه و اساس را به دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور سابق منتسب کرده و رسانه های تحت انقیاد هر دو جناح سیاسی کشور نیز بی محابا به انتشار این مطالب مبادرت کرده اند. او گفت: جعل عنوان، اشاعه اکاذیب، تهمت و افترا عناوین مجرمانه ای هستند که این فرد بارها به آن مبادرت ورزیده و خویشتن داری دکتر احمدی نژاد سبب شده است که او هر بار گستاخانه تر از قبل، این رویه را تکرار نماید.
 
تخطی از اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا، تخلف اداری است

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور: هرگونه تخطی از اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، ابلاغیه و پروتکل‌های مربوط یا کم کاری و سهل انگاری در این رابطه، تخلف اداری محسوب می‌شود. مراجع ذیربط موضوع را به هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری گزارش کنند./ایرنا

دانشجویان پزشکی بیشتر از ظرفیت اعلامی دانشگاه جذب شده‌اند

جلسه هیات رئیسه دانشکده پزشکی با بررسی وضعیت تحلیلی دانشجویان پزشکی در بدو ورود از کنکور و در حین تحصیل و آشنایی با پروژه طولی سازی آموزش زبان انگلیسی برای دانشجویان پزشکی برگزار شد. دکتر علیرضا همتی عضو هیات علمی مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه به بررسی تحلیل وضیعت دانشجویان پزشکی در بدو ورود از کنکور و پیشرفت تحصیلی شان پرداخت و گفت: برای تحلیل از داده‌ های سالنامه‌ های آماری دانشگاه استفاده شد که به علت کلان بودن، نیاز به داده‌ های کامل‌ تر بود و از اطلاعات آموزشی ثبت شده در سیپاد استفاده شد. وی گفت: در این مطالعه ۳ رشته دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و ۳ رشته کارشناسی پرستاری، فیزیوتراپی و علوم آزمایشگاهی از بدو ورود دانشجویان با تفکیک سن، جنس، معدل دیپلم، معدل آزمون‌ های جامع، معدل سه درس اصلی (بیوشیمی، بلوک بافت، آناتومی)، رتبه پذیرفته شده در کنکور، میزان واحد و ترم قبولی و مشروطی در دوران تحصیل دانشجویان از سال ۸۹ تا ۹۸ در یک بازه ۱۰ ساله، مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت، همچنین وضعیت دانشجویان بین الملل نیز بررسی شد. بررسی ۱۰ ساله دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد تعداد نهایی دانشجوی پذیرفته شده ۳۰ درصد بیشتر از درخواست دانشگاه است و مردان در سال های اخیر در رشته پزشکی از زنان پیشی گرفته اند./ خبرآنلاین

اگر خاتمی و احمدی‌نژاد تایید شوند، به جای انتخابات جنگ و دعوا داریم

محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری به خبرآنلاین گفت:من از مردم سالاری دینی در غیبت ۳ تا ۴ حزب فراگیرِ ضابطه دار پاسخگو، بیمناک هستم. مجلس در روز اول ۱۰ نفر کاندیدای ریاست و ۲۰ کاندیدای نایب رئیسی داشت، اما الحمدالله مساله مدیریت شد و به خیر گذشت. نماینده مجلس در جبهه سیاسی یک سردار است، اما نماینده مجلس ما اصلا دوران حکمرانی خوب را هیچ کجا نگذرانده و با ذهنیات غیر علمی و غیر واقعی خودش نماینده شده است. سه قوه و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیروی های مسلح همه باهم باید این مشکلات را حل کنیم و علیه هم و در مقابل هم این مشکلات قابل حل شدن نیست. قالیباف عقل حکومتی و روحیه مناسبی است، اما تا بر مدیریت مجلس عادت کند، ممکن است مقداری طول بکشد. زمانی به شوخی می گفتیم که اگر بخواهیم در انتخابات ایران ۸۰ درصد مردم پای صندوق رای بیایند باید آقای خاتمی و آقای احمدی نژاد را تایید کنند، ببینید این دو چکار می کنند، آن موقع دیگر انتخابات نبود و جنگ و جدل و دعوا می شد. حتما حاکمیت باید برای افزایش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ برنامه داشته باشد. با آمریکا یکسری اختلافات اساسی و ذاتی داریم اما با چین نه. چین به دنبال تغییر حکومت ایران نیست

توافق برجام می توانست با سرمایه گذاری کشورهای عضو برجام، بیمه شود

مرتضی الویری: در شرایطی که نیاز بود با سرمایه‌گذاری شرکت‌های متعلق به کشورهای طرف برجام این توافق بیمه شود اعلام شد که شرکت های امریکایی، حق حضور و سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند. به علاوه با برخی اقدامات حاشیه‌ای این جریان‌ها شرایط به نحوی شد که احساسات رأی‌دهندگان امریکایی به نفع جریان‌های مخالف برجام در امریکا تحریک شود. به این ترتیب من معتقدم جریان‌های تندرو کشور ما در روی کار آمدن ترامپ مؤثر بودند./روزنامه ایران

آمار متفاوت عضو شورای شهر از مرگ و میرهای کرونایی

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود درباره پراکندگی ویروس کرونا در پایتخت، گفت: اپیدمی‌های مهمی در ایران وجود داشته که طاعون شیرویه در سال‌های ۶۲۷ و ۶۲۸ میلادی مرگ نیمی از جمعیت را در زمان ساسانیان به همراه داشت، همچنین آبله در سال ۱۲۳۷ هجری شمسی و طاعون قرن ۱۴ میلادی در ایران سبب مرگ یک سوم جمعیت کشور در آن زمان شد. آخرین اپیدمی نیز در کشور مربوط به سارس در سال ۲۰۰۳ و آنفلوآنزای پرندگان در سال ۲۰۰۵ بود.وی افزود: اولین مرگ ناشی از ویروس کرونا را در تهران اول اسفند داشتیم و این نشان می‌دهد که ورود کرونا به ایران خیلی قبل‌تر از تاریخ رسمی اتفاق افتاده و احتمالاً کسی خبر نداشته است. این عضو شورای شهر تهران گفت:‌امروز بیش از ۷۱۶۷ مورد از افرادمبتلا به ویروس کرونا در بهشت‌زهرا (س) دفن شده‌اند. خداکرمی گفت: توصیف اپیدمیولوژی و شاخص‌های دموگرافیک کووید ـ. ۱۹ در تهران با استناد به جمعیت تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران انجام گرفت و مطالعه در این سه دانشگاه نتایجی را به همراه داشت.خداکرمی ادامه داد: مطابق بررسی‌های انجام گرفته هیچ منطقه‌ای در تهران موفق به کنترل ویروس نشده در اواسط اردیبهشت ۹ مرگ در تهران داشتیم، ولی دیروز ۱۰۱ مورد مرگ در پایتخت ثبت شد و این نشان می‌دهد سطح ابتلا رو به افزایش است.

ترکيه مجوز پروازهای ايرانی به اين کشور را لغو کرد

شرکت‌های هواپیمایی داخلی از ابطال مجوز پروازهای تهران - استانبول - تهران خبر دادند و اعلام کردند: با تصمیم ترکیه مرز هوایی ایران و ترکیه مجددا بسته شد.دو شرکت هواپیمایی ماهان و قشم ایر دقایقی پیش از لغو مجوز پرواز به ترکیه خبر دادند و نوشتند: به اطلاع مسافرین می‌رساند، با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید کشور ترکیه و بسته‌ شدن مرزهای این کشور، پروازهای تهران-استانبول-تهران تا اطلاع ثانوی لغو شد.بر اساس اعلام کشور ترکیه، این موضوع بنا به دستور وزارت حمل و نقل و وزارت بهداشت ترکیه صادر شده است و در حال حاضر مجوز پروازهای ایرانی به ترکیه کلاً لغو شد.امکان انجام پرواز به کشور ترکیه از دو هفته پیش فراهم شده بود و شرکت‌های هواپیمایی ایران فروش بلیت مسیرهای ترکیه را آغاز کرده بودند اما با مصوبه شب گذشته ترکیه، تمام بلیت‌های خریداری شده لغو می‌شود.

حمله وزیر ارتباطات احمدی‌نژاد به اینستاگرام

رضا تقی پور عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: ما می‌گوییم چگونه غیرتتان اجازه می‌دهد که یک نرم‌افزار این چنین به مقدسات شما توهین و به فرهنگ کشور نفوذ کند، و در مقابل شما ساکت باشید؟! ما پاسخی در مقابل بی‌حرمتی‌ها ندیدیم و بحث این است که مسئولان ما به اعمال حاکمیت کشور در فضای مجازی اعتقاد دارند یا خیر؟! ما به دنبال پاسخ این سوال هستیم. رضا تقی پور عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و وزیر اسبق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص حواشی ایجاد اینترنت ملی گفت: مثال اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به رویداد آبان ماه اشاره کرد، که اگر شبکه ملی اطلاعات بود، ما تا چه اندازه می‌توانستیم خدمات دولتی مانند بانک، بیمه، آموزش و حتی خدمات اینترنتی مانند موتور جستجو و … را ارائه کنیم؟ آیا ما در کشور می‌توانیم مقابل چنین رخدادها و بحران‌هایی ایستادگی و استقلال کشورمان را حفظ کنیم یا خیر؟! آیا باید شبکه‌هایمان مختل شود و دسترسی‌ها همه از بین برود، یا نه باید بستری ملی و اَمن با خدماتی سریع‌تر و ارزان‌تر برای مردمان فراهم کنیم؟

وزارت راه: ۱۰۰۰ خانه خالی متعلق به یک نهاد را شناسایی کردیم

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی از شناسایی یک نهاد با در اختیار داشتن ۱۰۰۰ واحد خانه خالی خبر داد و گفت: فردی در تهران نیز شناسایی شده که ۱۹۵ واحد دارد. پروانه اصلانی با تاکید بر اینکه، واحدهای خالی به تفکیک استان در حال شناسایی است، گفت: شناسایی خانه های خالی و مالکیت در تهران و استان ها در حال انجام است؛ به عنوان نمونه در تهران مالکی حقیقی با 195 واحد و نهادی با یکهزار واحد، شناسایی شده است. وی با بیان این‌که سامانه ملی املاک و اسکان راه‌اندازی شده است، افزود: به دنبال فرصتی مناسب هستیم تا بعد از عبور از بحران کرونا، عملیات اجرایی آن را آغاز کرده و در آیینی، عملکرد و ویژگی های سامانه و خروجی هایی که از سامانه به دست می آید را برای مردم تشریح کنیم.

۹۵ دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به کرونا مبتلا شده‌اند

طرح ارزیابی سلامت روان، جسمی و وضعیت آموزش مجازی در دوران کرونا در ۱۲ هزار دانشجو دانشگاه علامه طباطبایی اجرا شد که نتایج آن نشان می دهد ۹۵ دانشجوی این دانشگاه به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علامه طباطبایی، این دانشگاه با حدود ۱۷ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا و با حدود ۵۵۰ عضو هیات علمی و بیش از هزار عضو مدعو از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور است که گستره دانشجویی آن، کل استان‌های کشور را در بر می‌گیرد. با آغاز بحران کرونا در کشور و تعطیلی فرآیند آموزش حضوری و رویکرد نظام آموزش عالی کشور به سیستم مجازی، در دانشگاه علامه طباطبایی از آغاز با تشکیل جلسات منظم در دانشگاه و هم‌اندیشی مسئولان، مدیران و استادان دانشگاه، رویکرد آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت.

انفجار در پُست برق نیروگاه اصفهان

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان گفت: انفجار صبح روز یکشنبه در پُست برق نیروگاه اسلام‌آباد اصفهان، خللی در تداوم تامین برق مشترکان و فعالیت این نیروگاه ایجاد نکرد. ترانس جریان پست ۲۳۰ کیلو ولت برق نیروگاه حرارتی اسلام‌آباد اصفهان حدود ساعت پنج صبح امروز دچار انفجار شد؛ شرکت برق منطقه‌ای اصفهان، دلیل این حادثه را فرسودگی ترانس برق اعلام و عنوان کرد که این اتفاق، خسارت جانی نداشت. در عین حال مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان گفت که این حادثه در تاسیسات پُست برق نیروگاه اصفهان رخ داد و این پست برق پس از حدود ۲ ساعت به حالت عادی برگشت. سعید محسنی افزود: تجهیزات آسیب دیده نیز در دست تعمیر و تعویض است.

باهنر: تصویب عدم کفایت سیاسی روحانی توهم است

محمدرضا باهنر: مشکلات مملکت زیاد است و کسی نمی تواند آن را نفی کند، از بیکاری و گرانی وتورم گرفته تا کرونا و...؛ تصور بعضی از نماینده ها این است که دولت کم کار است و باید دولت را اصلاح کرد، بعضی ها می گفتند از رئیس جمهور سوال کنیم، بعضی ها می گفتند که سوال فایده ندارد و ما باید عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور را مطرح کنیم، اینها یکسری توهمات است، یعنی الان در فاصله یک سال و نیم پایان دولت، گرفتن عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور نه ممکن است و نه مصلحت ، ساختار دولت را هم نمی شود عوض کرد، چون دولت آقای روحانی یک تعاریفی دارد و ممکن است تأنی هایی در حرکت کردن داشته باشد. شاید هم مثلا تصور نماینده ها این باشد که یک ماده ای را تصویب کردند که از فردا نباید تورم باشد، تورم که منتظر قانون نیست، ده ها پارامتر هستند که تورم را شکل می دهند. شما باید آنها را مدیریت و کنترل کنید، کنترل کردن آنها هم کار ساده ای نیست؛ روزانه حدود هزار و ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود، وقتی سیلی راه میفتد که نمی شود با قانون جلوی آن را گرفت بلکه باید سدبند جلوی آن گذاشت. باید از قبل برای آن فکری کرد، بنابراین الان نماینده ها هنوز داغ هستند و ۲ تا ۳ ماهی زمان می برد تا آرام شوند و ببینند که اوضاع چگونه است و مشکلات چیست.
 
محمد مهاجری: چرا همه "غش" کردید سمت آقای "بیغش"؟

یک فعال سیاسی به ماجرای جنجالی مصاحبه یک نماینده درباره قرارداد ایران و چین واکنش نشان داد.
محمد مهاجری نوشت؛
۱- آقای احمدی بیغش نماینده شازند اراک ادعایی دروغ درباره واگذاری جزایر ایرانی به چین مطرح کرده. از صبح شنبه عالم و آدم حرفهایش را در فضای رسمی و مجازی خوانده و شنیده اند. ضدانقلاب هم در تنور این حرف ناپخته، نان خودش را پخته. بعد از انتشار این مصاحبه، همه غش کردند به سمت احمدی بیغش!
۲- سال‌ها پیش لطیفه‌ای بر سر زبان‌ها بود که فردی با رادیو تماس می‌گیرد و درخواست می‌کند ترانه ا‌ی از یک خواننده دوران طاغوت پخش کند. دنبال فرد تلفن کننده می‌گردند و سرانجام پیدایش می‌کنند. می‌پرسند چرا چنین حرفی زدی؟ پاسخ می‌دهد: حالا من گفتم، شما چرا از رادیو پخش کردید؟!
۳- یکی نیست این وسط یقه آقای علی عسگری رئیس صداوسیما را بگیرد که مردحسابی! گیرم آن نماینده چنان حرفی را زد. توی دم و دستگاه گل و گشادتان یک آدم عاقل پیدا نشد که از خودش بپرسد:خب، گیریم که نماینده شازند چیز بی‌ربطی گفت، چرا ما باید پخش کنیم؟
۴- وقتش نیست که حالا بجای اینکه به سمت آقای بیغش، غش کنیم، یک بار هم به سمت رئیس صداوسیما غش کنیم؟
 
ادعای یک نماینده درباره سعید حجاریان

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سوالش از وزیر جهاد کشاورزی پیرامون حذف بودجه خودکفایی گندم از یک شخصیت پرنفوذ سیاسی مدعی شد: این شخص که با استفاده از فضای تضعیف شده تولید داخلی اقدام به واردات محموله‌های گندم از خارج از کشور کرده کسی نیست جز سعید حجاریان!علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوالش از وزیر جهاد کشاورزی پیرامون حذف بودجه خودکفایی گندم از یک شخصیت پرنفوذ سیاسی عنوان کرد: این شخص که با استفاده از فضای تضعیف شده تولید داخلی اقدام به واردات محموله‌های گندم از خارج از کشور کرده، کسی نیست جز سعید حجاریان از تئوریسین‌های جریان اصلاحات!
خضریان در این باره در رشته توئیتی نوشت: در سوال از وزیر جهاد کشاورزی پیرامون حذف بودجه خودکفایی گندم از یک شخصیت پرنفوذ سیاسی گفتم که با استفاده از فضای تضعیف شده تولید داخلی اقدام به واردات محموله‌های گندم از خارج از کشور نموده است؛ این شخص کسی نیست جز جناب سعید حجاریان از تئوریسین‌های جریان اصلاحات!وی همچنین تاکید کرد: اسناد نشان می‌دهند جناب حجاریان تحت لوای این شرکت خانوادگی و در ادامه فامیلی، چندین محموله محصولات زراعی اعم از گندم را به کشور وارد کرده است؛ تا حذف بودجه خودکفایی گندم توسط دولت و ادامه روند واردات گندم، ضربه محکمی به تولید این کالای استراتژیک بزند.
خضریان همچنین تصریح کرد: آقای حجاریان درحالی ژست جامعه مدنی، حمایت از جنبش پابرهنگان، سینه چاک کردن برای قیام گرسنگان و... را بیان نموده که یکی از کاسبان نان مردم در شرایط کمبود ارز می‌باشد؛ و انتظار می‌رود پیرامون نقش خود در مدیریتی که مردم را دچار این آشفتگی‌های #اقتصادی نموده است، توضیح دهد.این نماینده مجلس قبل از این هم تاکید کرده بود: متاسفانه دولت از سال ۹۴ تاکنون اقدام به حذف بودجه خودکفایی گندم کرده است؛ این موضوع باعث شده علاوه بر آسیب دیدن جدی خودکفایی گندم، امنیت غذایی مردم نیز مورد مخاطره قرار گیرد. لذا وزیر کشاورزی باید ضمن ارائه توضیح درخصوص علت این تصمیم، پاسخگوی رانت واردات برای افراد خاص باشد.
 
بهشتی‌پور: کرونا برجام را احیا خواهد کرد

بهشتی‌پور ادامه داد: همچنین باید در نظر گرفت که بایدن در صورت پیروزی شرایط وقت را بررسی خواهد کرد و با توجه به مناسبات آن زمان، تاکتیک‌هایی را در نظر خواهد گرفت. به خصوص اینکه جهان قبل از کرونا با جهان کرونایی خیلی فرق کرده است.او همچنین با اشاره به موقعیت این روز‌های دونالد ترامپ توضیح داد: ترامپ این روز‌ها شدیداً نگران انتخابات ۲۰۲۰ است. به هر حال کرونا اقتصاد آمریکا را به ورطه ورشکستگی برده است که در این حالت، ترامپ دیگر نمی‌تواند به توفیق در اشتغال‌زایی ببالد و این مساله را دلیلی بر پیروزی قطعی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری بداند. در کل باید تاکید کرد، وضعیت انتخاباتی ترامپ بسیار شکننده است.حسن بهشتی‌پور در پایان صحبت‌هایش گفت: اگر اتفاقی غیرمنتظره رخ ندهد، بایدن با توجه به تبعات کرونا بر اقتصاد آمریکا، می‌تواند نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم بزند. پس می‌توان گفت کرونا برجام را احیا خواهد کرد.
 
دلایل لیلاز برای موافقت با قرارداد ایران و چین

یک اقتصاددان درباره قرارداد ایران و چین گفت: من عقد قرارداد ژئوپلیتیک و استراتژیک با چین را در جهت درستی می‌بینم. این شعار بر مبنای موازنه سر داده شد. خودم تئورسین انقلاب اسلامی هستم. ایرانی‌ها هم از لحاظ تاریخی هم از نظر ژئوپلیتیک نمی‌توانند و امکان ندارد که زیر سلطه شرق و غرب بروند. چین در قد و قواره‌ای نیست که بتواند ما را زیر سلطه خود ببرد.
 
عراقچی: طالبان در ایران دفتری ندارد

سید عباس عراقچی در مصاحبه با شبکه «طلوع نیوز» افغانستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طالبان در ایران دفتر دارد یا خیر تاکید کرد که طالبان در ایران هیچ دفتری ندارد.سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این که «شورای مشهد» چیست، اظهار کرد: این چیزی است که ممکن است طالبان برای خود درست کرده باشد ولی از نظر ما موضوعیت ندارد. قرار است مشروح این مصاحبه امروز یکشنبه بیست و نهم تیر ماه ساعت ۲۰ از این شبکه پخش شود.
 
بیانیه شورای عالی قضایی عراق درباره پرونده ترور سردار سلیمانی

شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای به ذکر آخرین مراحل بررسی ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پرداخت و اعلام کرد که تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.به نوشته وبگاه الفرات نیوز، بیانیه شورای عالی قضایی عراق در پاسخ به مقاله روزنامه الزمان با عنوان «جدیت شکایت در ترور المهندس» صادر شده و در آن آمده است که تحقیقات در خصوص حادثه فرودگاه بغداد از لحظات ابتدایی بر این پایه که این جنایت در خاک عراق رخ داده و بخشی از قربانیان عراقی هستند، آغاز شد.این نهاد قضایی عراقی افزود: «تحقیقات طبق قانون محاکمات جزایی عراق و با مراعات همه جوانب و بررسی محل حادثه در حال انجام است. همچنین سخنان نماینده قانونی سفارت جمهوری اسلامی ایران از آن‌جایی که تعدادی از قربانیان ایرانی بودند نیز شنیده شد.»در پایان این بیانیه آمده است که از وزارت خارجه و دبیرخانه شورای وزیران نیز درخواست ارائه اطلاعات مربوط به این ترور شده و تحقیقات طبق قوانین قضایی عراق ادامه دارد.ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، سردار قاسم سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله «ابومهدی المهندس» را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

واکنش مدیر مسئول روزنامه شرق به رفتار بقایی 

انتشار مطلبی در روزنامه صبح روز یکشنبه (۲۹ تیرماه) شرق، حضور حمید بقایی و برخی از همراهانش را در دفتر این روزنامه به دنبال داشت؛ اتفاقی که خبر و ویدیوهای آن حالا پرسر و صداتر از اصل خبر شده است. مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتشار مطلب «ماجرای فرار از کشور معاون احمدی‌نژاد» و حضور حمید بقایی در دفتر این روزنامه و ماجراهایی که به دنبال داشته است، اظهار کرد: خبری را باشگاه خبرنگاران جوان کار کرده بود که اعتماد آنلاین نیز آن را منتشر نموده بود. روزنامه‌نگاران ما نیز بر اساس آن گزارشی را کار کردند که عمده مطلب به گفته‌های وکیل آقای بقایی اختصاص داشت که عملا روایت فرار را تکذیب کرده بود. در واقع مطلب ما، روایتی از تکذیب فرار آقای بقایی بود. او ادامه داد: این درحالی است که امروز آقای بقایی به همراه گروهی که آقای عبدالرضا داوری نیز با آنان بوده، به دفتر روزنامه آمدند که در جریان آن رفتارهای ناپسندی هم انجام داده اند. آقای بقایی حتی تلویزیون دفتر من را شکست؛ البته تا زمانی که به دفتر برسم، ماموران کلانتری آمده و آنها نیز رفته بودند. مدیر مسئول روزنامه شرق افزود: آقای بقایی می‌توانست این موضوع را از هزار راه دیگر همچون انتشار جوابیه یا شکایت به دادگاه رسانه پیگیری کند، اما آخرین راه را انتخاب کرد. به هر حال، ایشان هشت‌سال در قامت مسئول دولتی و معاون رییس جمهوری این کشور فعالیت کرده و این موضوع تاسف آور است.رحمانیان افزود: مردم باید بدانند که توجهی به این پوپولیست بازی‌ها که از محمدرضا شجریان تعریف کنند و حرف از خواننده‌های خارج‌نشین بزنند، توجهی نشان ندهند.


نظر شما