شناسهٔ خبر: 41416247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/در دایره هنر هفتم/

«کوئنتین تارانتینو» کارگردانی علاقه‌مند به نمایش خشم

سما سادات علوی مقدم

با توجه به درگیری‌های انسان‌ها در جهان امروزی، افراد اکثرا سعی می‌کنند از زمان‌هایی که در اختیار دارند به بهترین شکل استفاده کنند به همین دلیل ممکن است برخی از فعالیت‌ها را از برنامه‌ هر روزه خود حذف کنند. البته تماشای فیلم از جمله این فعالیت‌ها نیست و افراد با تماشای فیلم‌هایی که هر کدام به نوعی ارزش دیدن و تجربه کردن را دارند، اوقات خوشی را سپری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

در ادامه به معرفی چند فیلم «سگ‌های انباری»، «عامه‌پسند»، «هشت نفرت‌انگیز» و «بیل را بکش» از آثار شاخص کوئنتین تارانتینو یکی از کارگردانان مستقل سینمای هالیوود که فیلم‌هایی با ویژگی‌های غیرخطی، موضوعات طنز، استفاده از خشونت، سکانس‌های طولانی دیالوگ-محور، گروه بازیگران قوی و ارجاعات فراوان به فرهنگ‌عامه می‌سازد، می‌پردازیم.


«سگ‌های انباری»

فیلم سینمایی «سگ‌های انباری» اولین فیلم کوئنتین تارانتینو در سال 1992  برای سینما بود که به عنوان بهترین فیلم اول یک کارگردان در طول تاریخ سینما شناخته می‌شود. این فیلم هم‌چنین از برجسته‌ترین آثار مستقل سینما در ژانر جنایی کمدی است که مفهوم فرهنگ عامه و داستان غیر خطی را باب کرده است.

این فیلم هم‌چنین به عنوان کوتاه‌ترین فیلم تارانتینو که منسجم‌ترین آن‌ها نیز هست، شهرت دارد. مخاطبان این فیلم در هر سکانس از آن، انتظاراتشان شکسته می‌شود و با شخصیت‌پردازی خوب کارگردان، داستان با پیچیدگی عجیب و سرعتی بالا از پیش چشمانشان عبور می‌کند.

عده‌ای معتقدند که انتخاب انباری به عنوان تک لوکیشن نه تنها فیلمش را به یک حماسه کوچک تک لوکیشنی تبدیل کرده بلکه جلوه‌ دیگری از سینما را جلو روی مخاطب خلق کرده و نحوه فیلم‌سازی پس خودش را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

تارانتینو با ساخت فیلم «سگ‌های انباری» نسل جدیدی از فیلم‎ساز را معرفی و در سینمای جهان نامی برای خود رقم زد.

داستان این فیلم در مورد گروهی سارق مرموز است که از سوی یک پدر و پسر برای سرقت از مغازه الماس فروشی مامور شده‌اند. از بازیگران این فیلم نیز می‌توان به هاروی کایتل، تیم راث و کوئنتین تارانتینو اشاره کرد.

«عامه‌پسند»

فیلم سینمایی «عامه‌پسند» در سال 1994 اکران شد و موفقیت‌های بسیاری را برای تارانتینو به ارمغان آورد. تارانتینو به واسطه استفاده کامل و شگفت‌انگیز از عناصر، «عامه‌پسند» را الگویی برای فیلم‌های آینده خود قرار داد.

این فیلم هم‌چنین به عنوان مشهورترین فیلم تارانتینو شناخته می‌شود و بیننده را وادار می‌کند تا به روایت خطی، ارجاعات مختلف به فرهنگ عامیانه و جنایی، معماهای حل شده، روایت‌های خطی متقاطع، دیالوگ‌های به یادماندنی و ترکیب طنز و خشونت، توجه کند.

«عامه‌پسند» مخلوط ساختارشکنی است که در تمام محافل سینمایی حرفی برای گفتن داشته و دارد، هم‌چنین انتظارات مخاطبینش را از فیلم‌هایی با خط روایتی تازه و شگفت‌انگیز دگرگون کرد. در این فیلم نیز تارانتینو مانند سایر فیلم‌هایش خشونت، آدم‌کشی، تزریق مواد مخدر و ... را به وضوح نشان داده است.

داستان فیلم درباره دو آدم‌کش است که ماموریت می‌یابند تا چمدانی را که دزدیده شده، از سارقان پس گیرند و در جریان این عملیات به طرز معجزه‌آسایی نجات پیدا می‌کنند. یکی از این دو، این حادثه را نوعی معجزه و شفاعت الهی می‌پندارد در حالی‌که دیگری صرفاً آن‌را یک اتفاق می‌داند. در این فیلم بازیگرانی چون جان تراولتا، ساموئل ال جکسون و اوما تورمن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم در سال 1994 نامزد دریافت هفت اسکار شد و تنها توانست در رقابت با فیلم «فراست گامپ» جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت کند، «عامه‌پسند» هم‌چنین توانست در همان سال جایزه نخل طلا را نیز از آن خود کند.

«هشت‌ نفرت‌انگیز»

فیلم سینمایی «هشت نفرت‌انگیز» در سال 2015 اکران شد و تارانتینو سعی کرده در این فیلم کنایه‌های اجتماعی به همراه آمیزه‌هایی طنز را در کنار هم داشته باشد و منتقدین معتقدند که تارانتینو از پس این کار به خوبی بر آمده است.

این فیلم به گونه‌ای نوستالژی فیلم‌های وسترن را برای علاقه‌مندان این ژانر به تصویر کشیده و نوعی درام خلق می‌کند، درامی که از ریتم نمی‌افتد تمام عناصر درست سر جای خودش قرار دارد. «هشت نفرت‌انگیز» به عنوان هشتمین فیلم تارانتینو داستانی دلهره‌آور را با طنز ترکیب کرده است.

این فیلم راوی وقایع پس از جنگ‌های داخلی آمریکا است که برای تحویل یک فرد اعدامی جایزه‌ای گذاشته‌اند، حال فردی تصمیم به تحویل دادن مرد تحت تعقیب به کلانتر شهری دیگر گرفته که در بین راه توسط تعدادی مزدور مورد حمله قرار می‌گیرد. تارانتینو داستان فیلم را از آن جهت به وقایع پس از جنگ جهانی مرتبط کرده است تا بتواند دوران پسا جنگ داخلی را مورد حمله قرار دهد.

ساموئل ال جکسون، کرت راسل، جنیفر جیسن لی، تیم راث و والتون گوگینس از جمله بازیگران این فیلم هستند که تارانتینو موفق شده است بازی‌های بسیار خوب و یک‌دستی از آن‌ها بگیرد و دوباره ثابت کند که در این مورد یکی از بهترین کارگردانان سینما است.

فیلم «هشت نفرت‌انگیز» در هشتادوهشتمین دوره جوایز اسکار در سه رشته نامزد اسکار شد و نهایتا توانست جایزه بهترین موسیقی را به دست آورد.

«بیل را بکش»

فیلم سینمایی «بیل را بکش» در دو قسمت ساخته شد. این فیلم دو قسمتی برای مخاطبان و علاقه‌مندان به آثار تارانتینو یکی از برجسته‌ترین داستان‌های سینما با یک قهرمان زن است که درگیری‌های بسیاری دارد.

قسمت اول این فیلم سینمایی اکشن و بسیار خونبار است، اما در قسمت دوم «بیل را بکش» تارانتینو حماسه، احساس و شخصیت‌پردازی را به داستان انتقام‌جویی نقش زن اضافه کرده و مخاطبینش را به وجد آورده است. این فیلم هم‌چنین در بین لیست فیلم‌های رزمی به عنوان یکی از ماندگارترین آثار شناخته می‌شود که مخاطبان خاص خود را دارد.

تارانتینو گفته بود که قصد دارد در فیلم «بیل را بکش» تنها یک ماجرای پر از درگیری و خونریزی را به تصویر بکشد، اما برخی معتقدند که این اثر فراتر از حرف‌های او رفته و کار خاص جدیدی را خلق کرده است.

داستان فیلم «بیل را بکش»  درباره زنی ملقب به عروس است که در مراسم ازدواج، شوهر و فرزندش توسط گروهی جنایتکار به سرکردگی نامزد سابقش «بیل» کشته می‌شوند. او چهار سال بعد از کما خارج شده و ماجرای انتقامش صحنه‌های اکشن فوق‌العاده فیلم را به تصویر می‌کشد.

فیلم «بیل را بکش 1» جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول از آکادمی فیلم‌های علمی، تخیلی و وحشت آمریکا، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول در جشنواره سلطنتی فیلم انگلستان و هم‌چنین جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جوایز ام تی وی را کسب کرده است.

«بیل را بکش 2» نیز برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن از آکادمی فیلم‌های علمی، تخیلی و وحشت آمریکا شده است.

انتهای پیام

نظر شما