شناسهٔ خبر: 41396707 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تئاتر در هفته جاری|

فراخوان «جشنواره مجازی بازیگری تک» منتشر شد/استقبال از دوره‌های آموزشی تئاتر مجازی

خبرگزاری میزان- تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند. 

در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجراهای مطرح و برخی دیگر از اجراهایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتی‌ها بهره می‌بردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند. 

بعد از بازگشایی تماشاخانه های تئاتر بار دیگر عرصه هنر نمایش با احتمال تعطیلات یک هفته ای روبرو شده است، تعطیلاتی که به احتمال فراوان می تواند با توجه به موج دوم بیماری کرونا ادامه دارد باشد. 

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

فراخوان «جشنواره مجازی بازیگری تک» منتشر شد

از سوی گروه هنری مهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ایذه فراخوان «جشنواره مجازی بازیگری تک» در سطح استان خوزستان منتشر شد.

فراخوان «جشنواره مجازی بازیگری تک» از سوی گروه هنری مهر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ایذه و انجمن هنر‌های نمایشی شهرستان ایذه برای برگزاری در مردادماه سال جاری در استان خوزستان منتشر شد.

طبق اعلام فراخوان جشنواره متقاضیان ضمن رعایت شئونات اسلامی در اجرا‌های نمایشی، آثار نمایشی مونولوگ خود را در حداکثر ۶ دقیقه با موبایل ضبط کرده و به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

موضوعات مدافعان سلامت و بیماری کرونا در اولویت انتخاب آثار خواهد بود.

آثار ارسال شده به جشنواره بعد از مرحله داوری توسط هیئت داوران جشنواره، برای بخش انتخاب مردمی در صفحه اینستاگرام جشنواره منتشر خواهند شد و به نفرات برگزیده اول تا هفتم لوح تقدیر و هدیه نقدی اهداء می‌گردد.

شرکت برای همه علاقمندان در جشنواره آزاد است و متقاضیان می‌توانند حداکثر تا تاریخ ۱۰ مردادماه سال جاری فیلم آثار نمایشی تک نفره خود را به شماره ۰۹۱۶۰۶۵۲۲۷۰ در نرم افزار واتساپ ارسال نمایند.

«جشنواره مجازی بازیگری تک» توسط گروه هنری مهر، انجمن هنر‌های نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ایذه با حمایت نمایندگی بیمه دانا کد ۱۰۰۸۱ شهرستان ایذه برگزار می‌گردد.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1399/01/05/1399010513470647119975764.jpg

بازار گرم کارگاه‌های آموزشی تئاتر در فضای مجازی

در ایام خانه نشینی کرونا برگزاری کارگاه های آموزشی مجازی تئاتر از موضوعات کمتر مورد مناقشه صاحب نظران و کارشناسان این حوزه بود. کارگاههایی که این روزها بازارشان بیش از سایر بخش های نمایشی گرم است.

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تماشاخانه‌ها و مراکز هنری باعث شد تا از آغازین روز‌های اسفندماه سال گذشته به مرور شاهد حضور بسیاری از هنرمندان تئاتر به فضای مجازی باشیم.

فضایی که گرچه سالیانی است در کشور بستر ایده‌های خلاقانه لقب گرفته؛ اما بپذیریم تا پیش از اسفندماه ۹۸ و شیوع ویروس کوید ۱۹ آنگونه که باید در حوزه نمایش بدان توجه نشه بود؛ تا بحران کرونا، مولود مدیومی در تئاتر شود که ناگزیر است ارتباطات میان فردی را به ارتباطات مجازی تبدیل کند.

موضوعی که در حوزه اجرا به سرعت با واکنش‌های مثبت و منفی از سوی هنرمندان، اندیشمندان و صاحبنظران حوزه تئاتر روبرو شد. بسیاری با این نگاه که تئاتر هنر ارتباطات رودر روست، ورود به فضای مجازی را غیرقابل قبول دانستند.

در مقابل این انتقاد قابل دفاع، ایده‌ها و راهکار‌ها یکی پس از دیگری به منصه ظهور رسید و تئاتر آنلاین که بسیاری آن را فقط گزارش تئاتر می‌دانستند، جای خود را به جشنواره‌های مجازی و دوره‌های آموزش مجازی داد.

دوره‌های آموزشی در حقیقت کم مناقشه‌ترین حوزه‌ای بود که هنرمندان تئاتر در فضای مجازی بدان ورود کردند.

استقبال از دوره‌های آموزشی تئاتر مجازی

از اوایل اسفندماه بود که برخی اساتید و کارشناسان تئاتر به این نتیجه رسیدند که استمرار فعالیت‌های نمایشی منوط به تغییر نگاه از مدیوم ارتباط رودرو به سمت فضای مجازی است و همین موضوع باعث رشد سریع ورود هنرمندان به سمت کانال‌های مجازی، اجرای نمایش، برگزاری نشست، سخنرانی و ... شد. موضوعاتی که بخش وسیعی از آن، در مسیری خارج از بعد اقتصادی جهت گیری شده بود.

بی اغرق، بعد آموزشی بهترین و پرمخاطب‌ترین بخشی بود که در کنار اجرای ماموریت، در بحث اقتصادی نیز کمک حال طراحان خود شد تا جایی که در یک فرآیند یک ماهه، تمرکز بسیار از موسسات و مراکز آموزشی و اساتید تئاتر بدان جلب شد.

علیرضا کوشک جلالی هنرمند خلاق و مدرس نام آشنای کشور، با بنیان گذاری بنیاد آموزش کوشک جلالی، کارگاه‌های نمایشنامه نویسی در اینستاگرام برگزار کرد. کلاس‌هایی که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و تمام درآمد حاصل از آن به پویش کمک به افراد نیازمند اختصاص یافت. جلال تهرانی در مکتب تهران دوره آنلاین کارگردانی و درام نویسی برگزار کرد.

علی صلاحی پنجمین مرحله وبینار آموزش بازیگری که از ۲۸ اسفندماه ۹۸ برگزار شده بود، فراخوان داد و میکائیل شهرستانی، هاله مشتاقی‌نیا، محمد یعقوبی، آیدا کیخایی، علی رضا غفاری (فن بیان درست حرف بزنیم)، مهناز اسماعیلی و سالوادور پاسارو (آشنایی با طراحی صحنه مجازی)، مسعود طیبی و ... در زمان‌های مختلف در مسیر آموزش آنلاین تئاتر تلاش کردند.

در سایر شهرستان‌ها نیز بسان تهران، بازار آموزش تئاتر گرم بود و در این روز‌ها با برگزاری کارگاه‌های مجازی انجمن‌های نمایشی کانون‌های پرورش فکری سراسر کشور گرمتر هم شده است.

https://teater.ir/uploads/files/1399/tir-99/علی-شمس-56457.jpg

علی شمس از انتشار ۵ نمایشنامه توسط نشر نیماژ خبر داد

دبیر بخش ادبیات نمایشی نشر نیماژ ضمن بیان اینکه ۹ جلد کتاب توسط این نشر منتشر و به چاپ خواهد رسید، اظهار کرد: تا مهر ماه ۵ نمایشنامه و ۴ کتاب تئوری تئاتر توسط این نشر منتشر خواهد شد.

علی شمس نویسنده، مترجم، کارگردان و مدرس تئاتر درباره فعالیت‌های خود در این ایام گفت: به تازگی نگارش رمان "گزارش گمان شکن" را به پایان رسانده‌ام که این رمان به زودی توسط نشر نیماژ به چاپ خواهد رسید. همچنین این روز‌ها اوقات خالی خود را به ترجمه می‌گذرانم.

او که قرار بود تیرماه سال جاری نمایش "احتمالات علی شمس" را در مجموعه تئاترشهر روی صحنه آورد، در این باره عنوان کرد: بعید می‌دانم با توجه به شرایط در پی شیوع ویروس کرونا، سال جاری این نمایش را به صحنه آورم، اما همه چیز بستگی به شرایط دارد.

دبیر بخش ادبیات نمایشی نشر نیماژ ضمن بیان اینکه ۹ جلد کتاب توسط این نشر منتشر و به چاپ خواهد رسید، اظهارکرد: تا مهرماه ۵ نمایشنامه و ۴ کتاب تئوری تئاتر توسط این نشر منتشر خواهد شد. ۴ کتاب تئوری در زمینه تئاتر مدرن است و ۵ نمایشنامه نیز ترجمه ۵ اثر بزرگ نمایشی دنیا است که پیشتر در ایران ترجمه نشده‌اند و یا ترجمه خوبی از آن‌ها ارائه نشده است.

او در ادامه نام این نمایشنامه‌ها را عنوان کرد و گفت: "کاسپار" نوشته پیتر هاندکه ترجمه سودابه فضائلى، "پیرمرد کوتوله مضحک" اثر تادئوش روژه‌ویچ با ترجمه صدرالدین زاهد، "حمام" نوشته مایاکوفسکى ترجمه مرضیه موسوى، "عچق" اثر موراى شیسگال با ترجمه ترجمه شهرام زرگر و "آزادى‌هاى تازه" نوشته ویتکیه‌ویچ با ترجمه خودم نام این پنج نمایشنامه است که امیدوارم بسته به شرایط این روز‌ها تا مهرماه منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

شمس همچنین اضافه کرد: عناوین ۴ کتاب تئوری تئاتر را به زودی اعلام خواهم کرد و امیدوارم این کتب نیز تا مهر ماه به چاپ رسیده و با شروع سال تحصیلی جدید در دسترس دانشگاهیان قرار گیرد.

کارگردان نمایش "داستان‌های میان رودان" در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: به اعتقاد من در شرایطی که تئاتر تعطیل است نباید مواجهه با اجرا را از دست دهیم و با خواندن کتاب و دیدن فیلم آن را جبران کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما