شناسهٔ خبر: 41387494 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تازه‌های نشر؛

کتابی درباره تحولات فکری متأخر جان راولز

تهران-ایرنا- کتاب «اندیشه سیاسی جان راولز؛ گذر از نظریه‌ای در باب عدالت به لیبرالیسم سیاسی» نوشتۀ سعید ماخانی در شرح اندیشه‌های تکمیلی جان راولز به تازگی به وسیله نشر نگارستان اندیشه به بازار نشر عرضه شده است.

صاحب‌خبر -

جان راولز (۲۰۰۲-۱۹۱۲م) فیلسوف مشهور سیاسی که به جهت نظریه‌ای در رابطه با عدالت در سال ۱۹۷۱ میلادی زبانزد اهل اندیشه شد در گذار تکمیلی خود در سال ۱۹۸۶ و در مقاله‌ای به نام عدالت به مثابه انصاف؛ سیاسی نه مابعدالطبیعی به نظریه بعدی خود یعنی لیبرالیسم سیاسی رسید. نظریه‌ای که راولز در آن تاکید می‌کند که از هر گونه آموزه فلسفی، مابعدالطبیعی و دینی مستقل است و بر برداشت سیاسی از عدالت و مفهوم پایداری (Stability) مبتنی است. پایداری‌ای که برای همکاری‌های اجتماعی و تحقق جامعه بسامان ضروری است.

جان راولز در نظریه تکمیلی و ثانوی لیبرالیسم سیاسی به این باور رسید که مسایلی همچون واقعیت تکثرگرایی معقول و بارهای قضاوت مشکلی در راه پایداری اجتماعی و رسیدن به آموزه‌های جامع و مرضی‌الطرفین فراهم می‌کند. جان راولز بعدها این گذار سیاسی و اندیشه‌ای خود را در کتابی با همان عنوان لیبرالیسم سیاسی (۲۰۰۵) شرح و بسط داد.

سعید ماخانی مولف جوان در این کتاب که رسالۀ دانشگاهی او در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی محسوب می‌شود، کوشیده است که گزارشی جامع از این گذار فراهم آورد. او در کتاب خود نشان می‌دهد که جان راولز چگونه با طرح این نظریه کوشیده است که وضعیتی را ترسیم کند که گرایشات متکثر شهروندان در آن ذیل بُرهان همسازی (congruence) به رسمیت شناخته می‌شود و آنان می‌توانند در جامعۀ بسامان خود اقدام به عملی عادلانه کنند.

خود مؤلف در پیشگفتار در تشریح مسأله بنیادین کتاب در بررسی گذار و تحول فکری جاون راولز می‌نویسد: هدف اثر پیش‌رو شناسایی و تحلیل تحولات اندیشگیِ راولز است که باید در قالب گذار از نظریه‌ای در باب عدالت به لیبرالیسم سیاسی تبیین و بررسی شود. هرگونه مطالعۀ اندیشه سیاسی جان راولز بدون ارجاع به این گذار نابسنده خواهد بود.

به این اعتبار می‌توان گفت که کتاب سعید ماخانی روایت گذار فکری و اندیشگی جان راولز، فیلسوف سیاسی مشهور آمریکایی است. 

کتاب اندیشۀ سیاسی جان راولز در چهار فصل و نتیجه‌گیری پایانی تدوین شده است. فصل اول شامل مقدمه است. فصل دوم به نظریه عدالت به مثابه انصاف جان راولز در نسخۀ اول، فصل سوم به تحول در اندیشه سیاسی او در گذار به لیبرالیسم سیاسی و فصل پایانی نیز به شرح نسخۀ دوم نظریه عدالت به مثابه انصاف در ذیل دیدگاه تکمیلی لیبرالیسم سیاسی می‌پردازد.

گفتنی است که کتاب اندیشۀ سیاسی جان راولز؛ از نظریه‌ای در باب عدالت به لیبرالیسم سیاسی تألیف سعید ماخانی در ۱۳۰ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه برای نخستین بار در سال ۱۳۹۹ به قیمت ۲۲ هزارتومان توسط انتشارات نگارستان اندیشه به بازار کتاب کشور عرضه شده است.

نظر شما