شناسهٔ خبر: 41387158 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

خانواده «جورج فلوید» به دادگاه شکایت کرد

خانواده شهروند سیاهپوست آمریکایی که به دست افسر پلیس سفیدپوست به قتل رسید و نماد اعتراضات نژادپرستی جاری در آمریکا شد، به دلیل ترویج فرهنگ برتری پلیس، شکایت کرده و خواستار جبران خسارت شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس:  خانواده «جورج فلوید» یک شهروند سیاهپوست ۴۶ ساله آمریکایی که اوایل خردادماه (پنجم خرداد ماه، ۲۵ ماه می) به دست افسر سفیدپوست شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا» به قتل رسید، با ارائه دادخواستی علیه شهر مینیاپولیس، خواستار جبران خسارات قتل فلوید به دست افسر پلیس سفیدپوست شدند.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، این شکایت که در دادگاه منطقه‌ مینه‌سوتا مطرح شده است، همچنین نام چهار افسری را که در قتل ۲۵ می (پنجم خرداد) دخیل بوده‌اند از جمله «درک چاوین» را نیز ذکر کرده است که با فشردن زانویش بر روی گردن فلوید به مدت ۹ دقیقه موجب مرگ او شد و در نهایت به قتل درجه دوم متهم شد.

خانواده «جورج فلوید» به دادگاه شکایت کرد

قتل فلوید به اعتراضاتی در مینیاپولیس و در پی آن دیگر شهرهای آمریکا و حتی شهرهای دیگر کشورهای جهان علیه خشونت و تبعیض نژادی پلیس آمریکا منجر شد و درخواست‌ها برای اصلاح نیروی پلیس آمریکا افزایش یافت.

وکلای خانواده فلوید روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کردند که شکایتی را علیه شهر مینیاپولیس مطرح کرده است زیرا مسئولیت اداره پلیس مینیاپولیس بر عهده آن است و این شهر را مسئول اقدامات و فرهنگ پلیسی کردن شهر که به مرگ فلوید منجر شد، می‌دانند.

«بن کرامپ» یکی از وکلایی که این شکایت را مطرح کرد، گفت: «این شکایت، آنچه را که ما مدام گفته‌ایم را نشان می‌دهد که آقای فلوید به این خاطر جانش را از دست داد که تمامی بار وزن اداره پلیس مینیاپولیس بر روی گردن او بود.شهر مینیاپولیس سابقه پلیسی کردن شهر و در پیش گرفتن رویه‌ها و بی‌تفاوتی‌های عمدی را دارد که این نقض حقوق بازداشت‌شدگان به ویژه سیاهپوستان است و بر لزوم آموزش و نظم افسران پلیس تأکید می‌کند».

در این دادخواست مطرح شده است که فلوید زمانی که توسط چاوین و سه افسر پلیس دیگر محاصره شده بود از حقوق قانونی خود محروم شده است و خواستار انتصاب هیأتی برای تضمین آموزش و نظارت مناسب مینیاپولیس بر رفتارها و اقدامات افسران پلیس شده و اینکه هیأت منصفه‌ای خسارت وارده به خانواده فلوید را جبران و به آنها غرامت پرداخت کنند.

این شکایت در شرایطی مطرح شده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از پیش در هفته جاری با اظهارنظراتش به تنش‌های نژادی اخیر در این کشور دامن زده است و کشته شدن سیاهپوستان به دست افسران پلیس را کم اهمیت جلوه داده است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه هفته جاری در مصاحبه‌ای ضمن چشم‌پوشی از خشونت نیرو‌های پلیس آمریکا و قتل‌هایی که آنها مرتکب می‌شوند گفت سفید‌پوستان نسبت به سیاهپوستان بیشتر کشته می‌شوند.

ترامپ در این مصاحبه در پاسخ به سؤال شبکه خبر‌ی «سی‌بی‌اس» مبنی بر اینکه چرا آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به دست پلیس کشته می‌شوند، گفت: «سفید‌پوستان نیز همین طور! سفید پوستان نیز همینطور! چه سؤال مزخرفی».

ترامپ در ادامه گفت: «راستی، سفید‌پوستان بیشتر [کشته می‌شوند].»

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی مطرح شده است که خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به مطالعه‌ای در زمینه به کار‌بردن زور توسط نیرو‌ی پلیس آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ انجام شده نوشت در حالی که قربانیان سفید‌پوست نسبت به سیاهپوستان بیشتر بوده است، اما آنها نرخ مرگ و میر در میان سیاهپوستان نسبت به سفیدپوستان ۲.۸ برابر بیشتر بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما