شناسهٔ خبر: 41386264 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

استاد دانشگاه امام صادق:

دشمن برای حکومت بر عقل‌ها بی‌حیایی و بی‌عفتی را ترویج می‌دهد

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: امروز دشمنانی همچون صهیونیست‌ها برای حکومت بر عقل‌ها احساسات مردم را در جهت بی‌حیایی و بی‌عفتی سوق می‌دهند.

صاحب‌خبر -

سرکار خانم، فائزه عظیم زاده اردبیلی عضو شورای راهبردی بسیج حقوقدانان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بحث بی‌حجابی و بی‌عفتی را دو مقوله کاملاً جدا از هم دانست و گفت: در آموزه‌های دینی اسلام بحث عفاف بسیار موردتوجه و تأکید قرارگرفته است.

وی افزود: اگر مفهوم و مصادیق عفاف در جامعه به‌درستی تبیین می‌شد شاید امروز به معنای واقعی کلمه با پدیده بی‌عفتی و بی‌حجابی مواجه نبودیم.

عظیم زاده اردبیلی با اشاره به اینکه در حوزه عفاف بحث‌های مختلفی به‌عنوان یک نگاه سیستمی مطرح می‌شود، اظهار داشت: بحث عفاف در معاشرت، نگاه، گفتار، کردار و عفاف در پوشش هرکدام بخشی از فضای عفاف را تشکیل می‌دهند.

عضو شورای راهبردی بسیج حقوقدانان با بیان اینکه عفاف یک فضیلت باطنی است، ابراز کرد: انسان عفیف انسانی است که می‌تواند نیروهای درونی خود اعم از نیروهای گفتاری، رفتاری و فکری‌اش را کنترل کند.

وی افزود: اگر عفاف به‌عنوان یک کیفیت نفسانی و یک حقیقت درونی کنترل‌شده و جهت داده شود در قالب رفتارهای صحیح اجتماعی متجلی می‌شود اما اگر عفاف در وجود انسان شکل نگیرد ثمره آن تبرج، بد کلامی، بدرفتاری، ناهنجاری‌های رفتاری در حوزه مسائل جنسی، ناهنجاری‌های رفتاری در حوزه پوشش و بدمعاشرتی خواهد بود.

عظیم زاده اردبیلی ریشه همه ناهنجاری‌های رفتاری را در عدم توجه به رزق حلال دانست و گفت: اگر والدین به رزق حلال، مقوله حیا و رفتارهای خود توجه کنند و کودک خود را در چنین محیط سالمی پرورش دهند وقتی کودک به نوجوانی و جوانی رسید رفتارهای خود را کنترل‌شده و حساب‌شده ارائه می‌دهد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه رفتارهای امروز نوجوانان و جوانان به دوران کودکی آن‌ها برمی‌گردد، اظهار داشت: جوانی که امروز خودنمایی می‌کند به این خاطر است که به این فرد در زمان کودکی اجازه داده نشده خود واقعی‌ و مهارت‌هایش را نشان دهد.

وی افزود: قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید: اگر انسان نتواند مبتنی بر حیا حرکت کند در حقیقت به سمت تبرج و خودنمایی حرکت می‌کند؛ بنابراین لقمه حرام و سرکوب کردن کودکان در دوران کودکی و نوجوانی  سبب می‌شود فرد در دوران جوانی خودنمایی کرده و سعی کند تا خودش را به دیگران نشان دهد.

عظیم زاده اردبیلی عامل دیگر بدحجابی در جامعه را خرده فرهنگ‌هایی دانست که در جامعه شکل می‌گیرد و ادامه داد: متأسفانه شاهد آن هستیم که حرکت‌ها و فرهنگ‌هایی در جامعه برای شکستن باورهای اجتماعی، ناامن جلوه دادن جامعه و سوق دادن جامعه به سمت دین زدایی و دین‌گریزی صورت می‌گیرد.

عضو شورای راهبردی بسیج حقوقدانان ادامه داد: حداقل تأثیر این تحرکات این است که در اعتقادات و باورهای برخی از مردم تردید ایجاد می‌شود و به همین دلیل استحکام حوزه معرفتی و اعتقادات جامعه از بین می‌رود و نتیجه این می‌شود که افراد به سمت عفاف زدایی و حیا زدایی حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان انقلاب اسلامی در حوزه حجاب و عفاف، اظهار داشت: امروز دنیای غرب با ساخت سریال‌ها، نوشتن رمان‌ها و سرودن اشعاری ضد ارزشی درصدد این است که در وهله نخست عفاف زدایی کرده و در مرحله بعد دین زدایی و درنهایت حیا زدایی کنند.

عظیم زاده اردبیلی حیا را تضمین‌کننده سلامت جامعه در همه ابعاد دانست و گفت: اگر حیا در جامعه‌ از بین برود به‌طورقطع در تعاملات اقتصادی، اخلاقی، پوششی و معاشرتی رفتار درستی صورت نخواهد گرفت.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه رمز موفقیت یک انسان صالح حیای اوست، ابراز کرد: انسان بی‌حیا برای حریم شخصی افراد ارزش قائل نیست، اگر حیا نباشد انسان به بیت‌المال دست‌درازی می‌کند و در یک‌کلام انسان بی‌حیا مرزهای اخلاقی را می‌شکند.

وی افزود: امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: عاقل‌ترین انسان‌ها عفیف‌ترین آن‌ها هستند؛ یعنی آدم‌هایی که عفت ندارند عقل ندارند و نابخردند، عقلشان کوتاه است و به‌جای عقل به‌فرمان احساس عمل می‌کنند.

عظیم زاده اردبیلی با بیان اینکه به کار نبردن عقل و خرد در امور و احساسی عمل کردن خطرات بسیاری دارد، عنوان کرد: گاهی اوقات دشمنان دین ازجمله صهیونیست‌ها برای اینکه بتوانند به عقل‌های انسان‌ها حکومت کنند به احساسات آن‌ها جهت می‌دهند، بنابراین باید هوشیار بود و احساسات مردم به‌خصوص جوانان را به مسیر درست هدایت کرد./813/ت302/ب1

نظر شما