شناسهٔ خبر: 41385855 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل کتابخانه‌های یزد: ۲۰ کتابخانه عمومی در استان بهسازی و تجهیز شد

یزد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد، بهسازی و شاداب‌سازی محیط‌ کتابخانه ها را از جمله اولویت های این نهاد دانست و گفت: فضای ۲۰ باب کتابخانه در استان بهسازی و تجهیز شد.

صاحب‌خبر -

رقیه دوست فاطمی‌ها روز پنجشنبه در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد افزود: هدف از این اقدام فراهم کردن محیط  جذاب برای کتابخوانی است ،اگر زمینه این کار فراهم نشود نمی‌توان مخاطب را به مطالعه ترغیب کرد، یکی از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در دوره مدیریت فعلی، بهسازی و شاداب‌سازی فضاهای فرهنگی است.

وی با اشاره به تجهیز و تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی یزد نیز گفت: در تجهیز فضای داخلی کتابخانه تلاش شده است از کارآمدترین تجهیزات روز استفاده شود تا محیطی دلپذیر، امن و مفید برای اعضا و مراجعان فراهم شود.

فاطمی ها با انتقاد از وضعیت نامناسب اطراف این کتابخانه اظهار کرد: فضای بیرونی به خصوص محوطه پشت آن نه در شأن فضای داخلی و امکانات مدرن کتابخانه و نه در شأن بافت تاریخی و فرهنگی شهر یزد است.

وی اضاف کرد: لازم است در محوطه اطراف کتابخانه ساماندهی جدی صورت گیرد البته این امر، نیازمند پیگیری مسوولان استان و همراهی بیشتر دستگاه‌هایی همچون شهرداری و میراث فرهنگی است.

دوست فاطمی‌ها ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی رسمی کتابخانه مرکزی، تحولی بزرگ در حوزه کتابخوانی و رشد چشمگیر شاخص‌ مطالعه در استان و شهر یزد ایجاد شود.

همچنین فرماندار یزد گفت: علاوه بر بهسازی محیط کتابخانه‌ها،ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین  شهروندان و به ویژه جوانان مورد توجه قرار گیرد و برای تشویق جوانان به کتابخوانی ابتدا باید روحیه آنها را شناخت و براساس نیازهای روز جوانان، خوراک فکری آنان را تأمین کرد.

سیدمحمد رستگاری از پیشنهاد یکی از اعضای جلسه برای تشکیل کارگروهی به منظور آسیب‌شناسی جدی معضلات فرهنگی جامعه و برنامه‌ریزی برای تقویت سرمایه‌های اجتماعی شهر استقبال کرد و یاد آور شد: این کارگروه می‌تواند به عنوان بازوی فکری انجمن کتابخانه‌ها، به حل معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه اقدام کند، لازم است متخصصانی از حوزه‌ها و نهادهای مرتبط همچون بسیج، آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی، کانون پرورش فکری کودکان و سازمان تبلیغات اسلامی در این کارگروه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در جامعه امروز ترویج فرهنگ کتابخوانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه و تقویت فرهنگ عمومی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و باید به صدر اولویت‌های فرهنگی مدیران شهری تبدیل شود.

 رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در ادامه از مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خواست در خصوص فروش ساختمان کتابخانه رسالت  یزد که به دلیل مشکلات عمرانی مدتی اتعطیل شده است، بازنگری کنند.

فرماندار یزد در ادامه افزود: با توجه به اینکه هیچ اعلام بی نیازی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای کتابخانه یادشده مطرح نشده است، به همین خاطر طبق قانون، نهاد همچنان به عنوان بهره‌بردار فضا آن را در تملک خود دارد.

رستگاری اظهار امیدواری کرد که با تأمین بودجه لازم برای رفع مشکلات ساختمانی آن، این کتابخانه که تنها محیط کتابخانه‌ای در محدوده محلات سیدگلسرخ و شیخداد است، مجدداً برای بهره‌برداری مردم این ۲  منطقه بازگشایی شود.
همچنین محسن رفیعی، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد گزارشی از مصوبه های پیشین انجمن ارائه کرد و گفت: در خصوص بهسازی کتابخانه شهدای شاهدیه، با مساعدت فرمانداری

مقرر شد، بودجه لازم برای این امر در سال ۹۹ اختصاص یابد و تا پایان سال جاری شاهد بهسازی محیط این کتابخانه باشیم.

وی به انجام اقدامات بهداشتی و مراقبتی در ایام شیوع کرونا در کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: به منظور حفظ سلامت همکاران و مراجعان، تمهیدات ویژه‌ای برای تحویل و امانت کتاب و همچنین استفاده از سالن‌های مطالعه اتخاذ شده است تا محیط امن کتابخانه‌ها همچنان پذیرای مخاطبان و اعضای خود باشد.
رفیعی در خصوص برگزاری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز گفت: یکی از اقدامات اصلی کتابخانه‌ها در ایام تعطیلی اجباری کرونا، تبلیغ برای شرکت مردم در جشنواره کتابخوانی رضوی در فضای مجازی بود که این فعالیت‌ها سبب شده است هقت هزار و ۲۰۰ نفر از مردم شهرستان یزد در این جشنواره  شرکت کنند.

وی با اعلام اینکه مهلت شرکت در جشنواره رضوی تا پایان تیرماه است، بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند در فرصت باقیمانده با مراجعه به سایت www.samakpl.ir نسبت به تهیه نسخه الکترونیک منابع، ثبت‌نام و شرکت در بخش‌های مختلف مسابقه اقدام کنند.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی یزد به انجام عملیات « رف‌خوانی) در کتابخانه‌ها  اشاره کرد و گفت: در اواخر خردادماه سال جاری و ایامی که کتابخانه‌ها آماده بازگشایی مجدد می‌شد عملیات رف‌خوانی و ساماندهی منابع کتابخانه‌ها با همت کتابداران انجام و مخازن کتابخانه‌ها برای استفاده بهینه اعضا ساماندهی مجدد شد.
رفیعی در ادامه از اتمام پروژه عظیم کتابخانه مرکزی یزد پس از ۲۵ سال از آغاز ساخت آن ابراز خوشحالی کرد و گفت: این پروژه‌ها  سرانجام با اهتمام و پیگیری ویژه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، اختصاص بودجه برای تکمیل پروژه از سوی نهاد و همراهی مسوولان استان، اواخر سال گذشته به اتمام رسید ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان افتتاح رسمی آن میسر نشده است.

وی افزود: از دیگر اتفاق های مثبتی که برای کتابخانه افتاد، جذب ۲۰ نیروی کتابدار متخصص که از ابتدای تیرماه آغاز به کار کردند و در آینده‌ای نزدیک نیروی خدماتی مورد نیاز کتابخانه نیز جذب می شود.

رفیعی همچنین بر لزوم آزادسازی چهار مورد پلاک‌ ثبتی مجاور کتابخانه مرکزی تأکید کرد و گفت: این پلاک‌ها که در حال حاضر تخریب شده و نمای بیرونی کتابخانه را نازیبا کرد، امکان دسترسی مناسب به محوطه پشت کتابخانه در مواقع ضروری و بروز حوادث احتمالی را محدود کرده‌ و همچنین در صورت تخریب گسترده بافت، می‌توانند برای کتابخانه خطرآفرین نیز باشند، به همین خاطر ضروری است شهرداری و میراث فرهنگی، نسبت به تعیین تکلیف این منطقه اقدام کنند.

یزد دارای ۱۱۲ باب کتابخانه فعال با عضویت بیش از ۱۰۷ هزار نفر است.

نظر شما