شناسهٔ خبر: 41384768 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

تعیین سقف اجاره، بازار مسکن را کنترل کرد

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران گفت: تعیین سقف اجاره بها از سوی دولت، روند افزایش نرخ مسکن و اجاره بها را مهار و کنترل کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،حسام عقبایی با اشاره به مهار قیمت اجاره بها طی روزهای گذشته افزود: موج گرانی بعد از ایام کرونا در کشور ایجاد شده و با توجه به اینکه از بهمن ۹۸ وارد این دوران شدیم، بسیاری از افراد نتوانستند نقل و انتقالات خود را در این ماه انجام دهند و این بحث به ترتیب به اسفند و سپس فروردین منتقل شد.

وی اظهار داشت: حجم انبوهی از جابجایی ها بعد از اردیبهشت رخ داد و همین موجب شد تا قیمت خانه و اجاره بها به طور قابل توجهی در خرداد ماه افزایش داشته باشد.

عقبایی خاطرنشان کرد: دولت مصوب کرد تا به مستاجران سه ماه فرصت داده شود و به تبع بسته‌های پیشنهادی دولت برای سقف قیمتی اجاره بها، در کنترل قیمت ها تاثیرگذار بود.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران اضافه کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی برای شهر تهران تا ۲۵ درصد، برای کلانشهرهای دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد تعیین شد و همچنین با توجه به این مصوبه همه قراردادها در دوره کرونا و تا سه ماه بعد از آن تمدید می‌شود.

این مسئول ادامه داد: این مصوبه از نظر روانی و عملیاتی به مستاجران کمک کرد و از سوی دیگر دستور تخلیه با حکم قضایی برای مستاجران دیگر انجام نمی گیرد و این دستورالعمل تا زمانی که کرونا شایع است و سه ماه پس از اعلام وضعیت سفید، ادامه دارد.

عقبایی گفت: تاب و تب قیمت مسکن و اجاره‌بها در سال جاری قابل مقایسه با سال گذشته نبود و در سال ۱۳۹۸ نیز این وضعیت افزایش نرخ ها تجربه شد و نرخ مسکن بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران خاطرنشان کرد: از آنجا که اجاره‌بها تابعی از قیمت مسکن است، میانگین افزایش اجاره بها در سال ۱۳۹۸ در تهران ۳۰ درصد بود.

وی یادآور شد: توان بازار تقاضا نیز مولفه ای در تعیین قیمت اجاره بهاست و قیمت ها باید رد ظرفیت پرداخت مستاجران هم باشد.

عقبایی اعلام کرد: در سال ۱۳۹۸، رشد قیمت مسکن سونامی گونه بود در حالی که امسال چنین روندی تجربه نشد از همین رو اجاره بها نیز به آن میزان که در سال گذشته رخ داد، امسال ثبت نشد./ ایرنا


نظر شما