شناسهٔ خبر: 41382111 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سند مالکیت علم کوه صادر شد

 علم‌کوه دومین قله مرتفع ایران در کلاردشت با گستره بیش از ۲۰ میلیون مترمربع در راستای اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) صاحب سند ثبتی تک برگی شد.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین: علم کوه نام کوهی با ارتفاع قله ۴۸۵۰ متری است که در منطقه تخت سلیمان شهرستان کلاردشت در استان مازندران واقع شده و پس از دماوند دومین قلهٔ مرتفع ایران محسوب می‌شود و در گذشته نیز این قله به عنوان یک اثر طبیعی در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده است.  

بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ ای است که در دامنه شمالی آن واقع شده و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند ' کی ۲ ' در جهان را دارد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در راستای قانون جامع حدنگاری (کاداستر) و پس از نزدیک به یکسال پیگیری سند تک برگی (کاداستر) برای این قله به گستره بیش از ۲۰ میلیون متر مربع به نام دولت جمهوری اسلامی و نمایندگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ثبت شد.

 قانون جامع حدنگار (کاداستر) به منظور پیشگیری از پدیده زمین خواری و تعرض به اراضی ملی از سال ۱۳۹۳در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از ابلاغ از سال ۱۳۹۴ در سراسر کشور از جمله استان مازندران اجرا شد.

بهروز بائی لاشکی افزود : یکی از مشکلاتی که از سال های گذشته در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران با آن دست به گریبان بودیم دخل و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و زمین خوار بوده و منطقه کلاردشت و اطراف کوه ها و قله های این شهرستان به دلیل آب و هوای مناسب و مناظر زیبا بروز چنین اتفاقاتی دور از انتظار نبود.

وی، جلوگیری از تجاوز و تعرض به عرصه های با ارزش ساحلی و جنگلی ، قطعیت قانونی و تثبیت مالکیت دولت ، احترام به حقوق متقابل دولت و مردم و افزایش روند به پاسخگویی استعلامات را از مزیت های اجرای کامل این قانون حدنگاردر این منطقه بیان کرد.  

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر ابراز امیدواری کرد که با ثبت سند این اثر طبیعی به نام دولت طبیعتا دیگر شاهد دست اندازی به عرصه های منابع طبیعی در پیرامون این قله و دیگر قله های در جوار آن در شهرستان کلاردشت نخواهیم بود.

در فصول گردشگری از اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه هرسال این قله شاهد حضور هزاران کوهنورد خارجی و داخلی است و برابر آمار سال گذشته دستکم ۹ هزار کوهنورد که دستکم ۴۰۰ نفرشان خارجی بودند به این قله و تخت سلیمان صعود کردند.    

شهرستان تاریخی و کوهستانی کلاردشت با جمعیتی ۲۵  هزار نفر در غرب مازندران قرار دارد.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر با ۳۱۳ هزار هکتار جنگل و ۱۹۷ هزار هکتار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می‌دهد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما