شناسهٔ خبر: 41380859 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

درخواست تمديد محدوديت‌هاي كرونايي در تهران

بستري 890 بيمار كرونا ظرف 24 ساعت

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز:شبكه خبر هر شب در اخبار ساعت 23 يك گزارش تصويري دارد و خبرنگاران تلويزيون به خيابان‌ها مي‌روند و با دوربين و ميكروفن از مردم مي‌پرسند كه چرا ماسك نزده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،جواب مردم هم مودبانه است و بعضي‌ها به سرعت ماسك از جيب‌شان بيرون مي‌آورند و عذرخواهي مي‌كنند و به صورت مي‌زنند يا تعداد انگشت‌شماري هم با نزاكت مي‌گويند كه «اعتقادي به ماسك ندارم» يا جواب‌هايي از اين دست. ظرف روزهاي گذشته مسوولان وزارت بهداشت در همين شبكه تلويزيوني گفته‌اند كه توصيه يا حتي اصرار به استفاده از ماسك بهترين و واجب‌ترين «امر به معروف» است چون اين توصيه و اجبار، احترام به حقوق انساني شهروندان و حفظ سلامت مردم را در خود مستتر دارد.

اما برخي شهروندان مي‌گويند خارج از اين ساعت‌ها، وقتي از دوربين تلويزيون و ميكروفن خبرنگار خبري نيست، مردمي كه در مترو و اتوبوس ماسك به صورت ندارند و از آنها مي‌خواهي ماسك‌شان را بزنند، بسيار بي‌ادبانه جواب مي‌دهند و واكنش‌هاي تندي دارند كه حتي خطر درگيري لفظي و فيزيكي هم پيش مي‌آيد.

برخي از مردم فقط وقتي دوربين تلويزيون مي‌بينند بافرهنگ و متمدن مي‌شوند و خارج از قاب دوربين، همان آدم‌هاي بي‌منطق و بي‌مسووليتي هستند كه مقابل چلوكبابي بازارها، در صفوف فشرده مي‌ايستند و بابت دريافت يك ليوان آبميوه مجاني در مراسم افتتاحيه يك آبميوه‌فروشي همديگر را هل مي‌دهند كه از يك ليوان آب و شكر و رنگ جا نمانند و ماسك استفاده شده و دستكش يكبار مصرف آلوده را كف خيابان پرت مي‌كنند چون به نظرشان، جمع كردن زباله‌ها «وظيفه» رفتگر است و آنها شأن خود را بالاتر از اين مي‌دانند كه زباله‌شان را با دست خودشان در سطل زباله بيندازند.

به همين دليل هم ديروز ستاد فرماندهي مقابله با ويروس كرونا در كلان‌شهر تهران بر تمديد محدوديت‌ها در شهر تهران به توافق رسيد چون حتي ظرف دو روز گذشته و پس از بازگشت محدوديت‌هاي صنفي براي صنوف غيرضروري هم رفتار آن مردمي كه در مترو و اتوبوس ماسك نمي‌زنند و بي‌توجه به «حق الناس» آزادانه در مترو و اتوبوس تردد دارند و هيچ كسي هم مانع حضورشان نمي‌شود هيچ تغييري نكرده و تغييري هم نخواهد كرد چون آنها بايد ياد بگيرند كه بي‌توجهي به حقوق انساني آدم‌ها يك گناه است؛ گناهي معادل دروغ گفتن و دزدي و كلاهبرداري كردن.


محدوديت‌هاي تهران را تمديد كنيد

ديروز عليرضا زالي، فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در كلان‌شهر تهران در جلسه ستاد فرماندهي مقابله با ويروس كرونا و در حضور نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي، انتظامي، نظارتي، شهرداري، نيروهاي مسلح و روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مستقر در تهران از بستري 4000 نفر مبتلاي كوويد 19 در پايتخت آن هم ظرف بازه 48 ساعته 23 تا 25 تير ماه به‌ شدت ابراز نگراني كرد و ضرورت بازنگري در اعمال محدوديت‌ها و ايجاد فرآيندهاي مقابله با كرونا را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به اينكه استفاده از ماسك براي پيشگيري از انتقال زنجيره كوويد ۱۹ يك الزام است با هشدار نسبت به اينكه شرايط بيماران مزمن بدحال غيركرونايي و افزايش مبتلايان به كرونا، سيستم بهداشت و درمان را دچار چالش كرده در توضيح مصداق‌هاي اين معضل بسيار نگران‌كننده گفت:

«بستري روزانه بيماران كرونايي در تهران معادل‌ آمار يك استان با وضعيت قرمز است. به اين معنا كه در برخي استان‌هاي با وضعيت قرمز، كل بيماران بستري كرونا ۸۹۰ تا ۹۰۰ نفر بوده اما در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹۰ بيمار جديد كرونايي در تهران بستري شده‌اند كه در واقع معادل يك استان قرمز در تهران در ۲۴ ساعت گذشته بيماران جديد بستري كرده‌ايم. باوجود اينكه دانشگاه‌ها از ظرفيت‌هاي حداكثري خود استفاده مي‌كنند ولي كماكان چالش‌هايي در حوزه ارايه خدمت و تخت‌هاي بستري وجود دارد.

متاسفانه الگوي مراجعان به شكل قابل‌توجهي تغيير يافته به شكلي كه مبتلايان كوويد 19 با علائم شديدتري روبه‌رو مي‌شوند. اين موضوع بار كاري مجموعه بهداشت و درمان را بيش از پيش سنگين كرده و آمار مبتلايان به كرونا و بستري‌ها در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه هم رو به افزايش است و نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد هر فرد مبتلا حالا مي‌تواند 7 تا 8 نفر را آلوده كند.»

زالي با تاكيد بر ضرورت تمديد محدوديت‌هاي كسب وكار و و فعاليت‌هاي غيرضروري در پايتخت، كاهش ساعات كاري كاركنان بخش‌هاي دولتي و استفاده از ظرفيت ۵۰درصدي نيروي كار، تعليق طرح ترافيك، كاهش ظرفيت مترو، توزيع ماسك رايگان براي افراد كم برخوردار و لغو آزمون‌هاي دانشگاه‌ها را خواستار شد و با انتقاد از بي‌توجهي مردم نسبت به هشدارها گفت:«متاسفانه در برخي مناطق هنوز مراسم عروسي و عزا با حداكثر ظرفيت تجمع به صورت غيرقانوني برگزار مي‌شود كه اين موضوع مشكلات جدي و پيچيده‌اي براي شهروندان و سياستگذاران در پاندمي كرونا ايجاد كرده است.

كادر درمان ما در 5 ماهه اخير تجربه مناسبي در مواجهه با كرونا كسب كرده و وسايل حفاظتي نظير ماسك، دستكش و الكل هم توزيع مناسبي دارد اما متاسفانه با آمار بالاي ابتلاي كادر درمان به ويروس كرونا مواجه هستيم كه اين مهم مي‌تواند ناشي از ضعف سيستم ايمني مدافعان سلامت بر اثر خستگي يا جهش‌هاي بيولوژيك ويروس باشد.

علاوه بر اين ظرف 5 ماهه گذشته با افزايش 5 برابري پسماندهاي پزشكي در تهران مواجه شده‌ايم چنانكه تا قبل از شيوع كرونا، ميزان پسماندهاي پزشكي تهران حداكثر ۲۰ تن بود كه متاسفانه اين آمار با شيوع اپيدمي به ۱۰۰ تن رسيده است.» زالي با ابراز نگراني از وضعيت تهران بر تمديد دوباره محدوديت‌هاي كسب وكار در تهران تاكيد كرد و گفت:

«محدوديت‌هاي يك هفته‌اي تهران كافي نيست. ستاد تهران درخواست تمديد اين محدوديت‌ها را دارد. اگر دستورالعمل‌ها رعايت نشود در بازگشايي مشاغل ديگر هم تجديدنظر خواهد شد. تمام اجتماعات بالاي ۱۰ نفر ممنوع است، مساجد باز است اما نماز جماعت فعلا امكان برگزاري ندارد. تهران شرايط برگزاري هيچ آزموني را ندارد و تمام آزمون‌هاي مدارس و... بايد تعطيل شود. پيشنهاد جدي تعطيلي غربالگري پيش‌دبستاني و دبستاني‌ها را هم داده‌ايم.»


آخرين وضعيت كشور

۱۵ استان در وضعيت قرمز و هشدار قرار دارند و ۱۸۷ شهرستان به وضعيت قرمز رسيده‌اند. اين؛ آخرين اعلام وزارت بهداشت از وضعيت شيوع كوويد 19 در كشور است. ايرج حريرچي، معاون كل وزارت بهداشت ديروز در گزارشي از وضعيت كشور اعلام هشدار داد:«۴۶‌درصد مبتلايان به ويروس كرونا در يك استان را زنان تشكيل داده‌اند كه اين موضوع به دو دليل است؛ حضور آنها در مراسم عروسي، عزا و دورهمي و ديگر اينكه همسران آنها از محل كار اين ويروس را به خانه منتقل كرده‌اند آن هم در حالي كه استان همدان در زمره استان‌هاي پاك بود اما در تعطيلات چهاردهم و پانزدهم خرداد ۱۷۰ هزار نفر يعني حدود ۱۰‌درصد جمعيت به اين استان مسافرت كردند و مسافرت‌ها به صورت دسته‌جمعي بود.

استان زنجان هم بالاترين ميزان بستري را دارد و بستري روزانه به‌ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر در زنجان حدود ۷ نفر و در خراسان‌جنوبي حدود ۶ نفر است. حالا ۱۸۷ شهرستان قرمز، ۹۲ شهرستان نارنجي، ۵۹ شهرستان سفيد و يك شهرستان در وضعيت سبز است كه البته اين اعداد مايه نگراني است.

گزارش‌هاي ما نشان مي‌دهد كه ۴۱‌درصد مبتلايان در استان همدان به دليل حضور در مراسم عروسي و عزا گرفتار كوويد 19 شده‌اند و 51‌درصد موارد ابتلا مربوط به انتقال خانوادگي و ۸‌درصد به دليل مواجهات شغلي بوده است. اين اعداد براي ما تاسف‌آور است زيرا ميزان مرگ كشور به ۳۲ نفر كاهش پيدا كرده بود اما الان به حدود ۲۲۰ و ۱۸۰ نفر افزايش يافته است.»

برچسب‌ها:

نظر شما