شناسهٔ خبر: 41375164 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عراق در ۲۴ ساعت گذشته

بغداد - ایرنا - اعلام سفر نخست وزیر عراق به تهران و ریاض، تاکید الکاظمی بر اجرایی کردن مطالبات مردم عراق، حمله به کاروان خودرویی آمریکایی ها، تظاهرات در بصره، ممنوع شدن احزاب و عشایر از حمل سلاح و حمله داعش به روستایی در دیاله از جمله مهم ترین رویدادهای شبانه روز گذشته عراق بود.

صاحب‌خبر -

سفر نخست وزیر عراق به تهران و ریاض

مشاور امنیت ملی عراق روز چهارشنبه گفت که مصطفی الکاظمی هفته آینده به منظور گفت و گو با مقام های ایران و عربستان و رایزنی در باره همکاری های مختلف به این دو کشور سفر خواهد کرد.

«قاسم الاعرجی» در گفت و گو با شبکه المیادین اظهار کرد: اطمینان دارم که کشورهای منطقه به گونه ای مثبت در راستای همکاری با بغداد راهکارهایی برای حل مشکلات موجود عراق ارائه خواهند کرد.

دولت مطالبات مردم عراق را اجرایی خواهد کرد

 «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق  در بصره تاکید کرد که دولت وی با برنامه ریزی مطالبات مردم این کشور را در حوزه های گوناگون عملیاتی خواهد کرد.

نخست وزیر عراق صبح روز چهارشنبه به همراه وزیران دولت در سفر به بصره در جنوب این کشور، نشست هیات دولت را در این شهر برگزار کرد.

وی در این نشست گفت که پیام دولت و شورای وزیران با برگزاری این نشست در بصره این است که ما خدمات و نیازهای مردم را در اولویت قرار خواهیم داد و آنها را عملی خواهیم کرد.

الکاظمی افزود که کار کردن با روحیه تیمی یکپارچه به ما کمک می کند که بر بسیاری از چالش هایی که کشور را درگیر خود کرده غلبه کنیم.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز سه شنبه نیز به کربلا سفر کرد.

وی در این سفر پس از شرکت در نشست مسوولان این استان بیمارستان مجهز امام حسن مجتبی (ع) کربلا را افتتاح کرد.

تظاهرات در بصره

شماری از مردم بصره با برپایی تظاهراتی خواستار افزایش خدمات عمومی ، تحقیق درباره کشته شدگان حوادث اعتراضی ماههای گذشته این شهر و افزایش دستمزد روزانه در ادارات دولتی شدند.

معترضان همزمان با سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور در تظاهراتی خواستار تحقق وعده های داده شده و مطالبات خود شدند.

استان بصره در بیشتر روزها شاهد اعتراض های کارگران، کارمندان و گروه های مردمی به وضعیت حقوق و درآمد و نیز کمبود خدمات عمومی و رفاهی است.
در چند روز گذشته مردم این استان در اعتراض به کمبود برق در طول شبانه روز تجمع های گسترده ای برپا کردند. 

در این تظاهرات، پرچم منطقه بصره در مقابل هتل بین المللی این شهر  محل اسکان الکاظمی به اهتزاز درآمد. 
تظاهرکنندگان از نخست وزیر می خواهند در باره کشته شدگان حوادث اعتراضی ماه های گذشته این شهر تحقیق کند و خواستار پرداخت دستمزد روزانه ۳۰ هزار دینار در ادارات دولتی  هستند. 


دستگیری هفت داعشی در صلاح الدین

اداره اطلاعات وزارت کشور عراق در بیانیه ای اعلام کرد که هفت عضو گروه تروریستی داعش در استان صلاح الدین واقع در شمال بغداد دستگیر شدند. 

در این بیانیه آمده است که با رصد تحرکات داعش و پیگیری های دقیق اداره اطلاعات وزارت کشور این تروریست ها در عملیات جداگانه و در مناطق گوناگون شهرستان «التوز» در استان صلاح الدین دستگیر شدند. 
این افراد طبق ماده ۴ تروریسم به جرم عضویت در گروه تروریستی داعش تحت تعقیب بودند. 
دستگیر شدگان در تحقیقات و بازجویی های اولیه به انجام عملیات تروریستی علیه نیروهای امنیتی در دوران اوج فعالیت داعش در عراق اعتراف کردند.

وزیر خارجه فرانسه به عراق سفر می کند

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه به پایتخت، بغداد سفر می کند.

این وزارتخانه در بیانیه ای نوشت که «فواد حسین» فردا با همتای فرانسوی خود دیدار خواهد کرد و پس از آن کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار خواهد شد.

به زودی زمان برگزاری انتخابات اعلام می شود

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق گفت: به‌زودی زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: انتخابات هدف ما است و به‌زودی زمان برگزاری آن را اعلام می کنیم و همه طرف‌های مرتبط با موضوع انتخابات باید برای تکمیل قانون انتخابات با هم همکاری کنند و اساس یک روند انتخاباتی عادلانه و منصفانه را باید از طریق کمیساریای انتخابات پایه گذاری کرد و این نهاد توانایی مدیریت آن را دارد.

نخست‌وزیر عراق همچنین تاکید کرد که به زودی اسامی تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی که در جریان اعتراضات اخیر کشته شدند، را اعلام خواهد کرد.

الکاظمی گفت: حمل سلاح در انحصار دولت است و باید امنیت همه گذرگاه های مرزی و بنادر نیز زیر نظر دولت باشد.

حمله داعش به روستایی در دیاله

گروه تروریستی داعش به روستای «ام الحنطه» در شمال شرقی استان دیاله عراق حمله کرد. 

«احمد العزاوی»، رییس الحشد العشائری (بسیج عشایر) این روستا اعلام کرد که در حمله داعش سه کشاورز زخمی شدند.
وی افزود که در اثر حمله مسلحانه عناصر تروریستی داعش به روستای ام الحنطه در نزدیکی شهر جلولا (۷۰ کیلومتری شمال شرقی بعقوبه) سه کشاورز که در حال کار در مزارع بودند، زخمی شدند.
العزاوی گفت که نیروهای امنیتی منطقه را برای انجام عملیات گسترده و ردیابی تروریست ها محاصره کرده اند.
مناطق مجاور روستای ام الحنطه به سبب برخورداری از مراتع و کشتزارهای وسیع از مخفیگاه های عناصر داعش به شمار می رود و هراز گاهی شاهد عملیات تروریستی علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی است.

دولت عراق حمل سلاح را ممنوع کرد

هیات دولت عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» در بصره، ممنوعیت حمل سلاح از سوی احزاب و عشایر در مکان های عمومی را تصویب کرد.

نخست وزیر این کشور اعلام کرد که هیات دولت این مصوبه را در نشست روز چهارشنبه که در بصره برگزار شد، تصویب کرده است.

وی تاکید کرد که حمل سلاح در انحصار دولت است و باید امنیت همه گذرگاه های مرزی و بنادر نیز زیر نظر دولت باشد.

الکاظمی گفت که امنیت گذرگاه های مرزی زیر نظر نیروهای امنیتی است که هر از چندی برای مقابله با فساد، این نیروها جابه جا می شوند.

حمله به کاروان خودرویی آمریکایی ها

منابع عراقی شامگاه چهارشنبه از حمله به کاروان خودرویی نیروهای آمریکایی در استان صلاح الدین عراق در شمال بغداد خبر دادند.

یک کاروان تدارکاتی نیروهای آمریکایی در استان صلاح الدین عراق در منطقه «مکیشیفه» با بمب های کنار جاده ای هدف قرار گرفت.

این منبع اعلام کرد که گروه «اصحاب الکهف» مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

به ادعای این منبع، کاروان آمریکا شامل ۱۱ دستگاه خودرو «هامر»، ژنراتورهای برق و خودروهای نوع «ام ای آر پی» (MARP) بوده که هدف بمب های کنار جاده ای قرار گرفت.

هلاکت والی داعش در بغداد

سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از کشته شدن والی داعشی بغداد در عملیات ویژه نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور خبر داد.

رسول در بیانیه‌ای اعلام کرد که در عملیات ویژه، نیروهای امنیتی و مبارزه با تروریسم، «عمر شلال عبید الکرطانی» والی داعشی بغداد به همراه «لیث جمال ابو البراء» و «قتال المهاجر» از معاونانش را کشتند.

نظر شما