شناسهٔ خبر: 41372158 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

نخست وزیر تونس استعفا کرد

رسانه‌های خبری از استعفای نخست وزیر تونس به درخواست رئیس جمهور این کشور خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛رسانه‌های خبری از استعفای «الیاس الفخفاخ» نخست وزیر تونس خبر دادند.

 
خبرگزاری «رویترز» و شبکه «الجزیره» در خبری فوری اعلام کردند که الیاس الفخفاخ استعفای خود را تقدیم «قیس سعید» رئیس جمهور تونس کرد.
 
امروز کاخ قرطاج در تونس میزبان نشست چهارجانبه رئیس جمهور، رئیس پارلمان، نخست وزیر و رئیس اتحادیه کل مشاغل تونس بود که در آن قیس سعید به طور رسمی از الفخفاخ خواست در حضور راشد الغنوشی و الطبوبی استعفا کند.
 
شماری از فراکسیون‌های پارلمانی امروز یادداشت سلب رای اعتماد از الفخفاخ را به دفتر پارلمان تقدیم کردند که به امضای ۱۰۵ عضو پارلمان از فراکسیون‌های جنبش النهضه، قلب تونس و ائتلاف الکرامه رسیده بود.
 
شورای مشورتی جنبش النهضه تونس که اخیرا الفخفاخ را به بی کفایتی در عملکرد خود برای بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم در شرایط کرونا متهم کرده بود، نیز سه‌شنبه شب اعلام کرد که رأی اعتماد خود را از نخست‌وزیر این کشور سلب کرده و «راشد الغنوشی» رئیس این حزب را مأمور کرده است تا با مشورت با احزاب سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی این موضوع را پیگیری کند.
 
الیاس الفخفاخ در اول آبان گذشته مامور تشکیل کابینه شد آن هم پس از اینکه الحبیب الجملی، نامزد جنبش النهضه در ماموریت تشکیل کابینه ناکام مانده بود.
 
انتخابات پارلمانی تونس در چهاردهم ۱۴مهرماه ۹۸ برگزار شد و  در آن جنبش اسلام‌گرای النهضه با تصاحب ۵۲ کرسی و حزب قلب تونس به ریاست «نبیل القروی» با ۳۸ کرسی بیش‌ترین آرا را به دست آوردند.
 
به گزارش رویترز رئیس جمهور تونس پس از قبول استعفای الفخفاخ، بر اساس قانون اساسی، اقدام به رایزنی برای تشکیل کابینه جدید خواهد کرد.
 
قرار است قیس سعید تا چند روز دیگر مامور تشکیل کابینه را منصوب کند.

برچسب‌ها:

نظر شما