شناسهٔ خبر: 41372104 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ادامه درگیری لفظی چین و آمریکا

وزارت خارجه چین در واکنش به قانون جدید آمریکا در ارتباط با هنگ‌کنگ، سفیر این کشور در پکن را احضار کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

وزارت خارجه چین در واکنش به قانون جدید آمریکا در ارتباط با هنگ‌کنگ، سفیر این کشور در پکن را احضار کرد.

اخبار بین الملل- معاون وزیر امور خارجه چین شامگاه چهارشنبه گفت که پکن سفیر آمریکا در چین را احضار کرده و مراتب مخالفت و اعتراض شدید خود به این قانون را اعلام کرده است.

« دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور آمریکا این هفته از امضای مصوبه دوحزبی کنگره برای تحریم مقام‌های چین به بهانه آنچه که سرکوب حقوق مردم هنگ‌کنگ توصیف کرده، خبر داد و گفت که فرمانی را امضا کرده است که به رفتار ترجیحی دولتش در قبال هنگ کنگ پایان می‌دهد و از این پس با هنگ کنگ همانند سرزمین اصلی چین رفتار خواهد کرد.

وزارت امور خارجه چین روز گذشته (سه شنبه) در بیانیه‌ای تند به اظهارات اوایل ترامپ واکنش نشان داد و  اعلام کرد که با امضای خود لایحه «خودمختاری هنگ‌کنگ» را به قانون تبدیل کرده است.

وزارت خارجه چین در این خصوص گفت: «قانون آمریکا... با سوء نیت لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را نادیده گرفته و تهدید می‌کند که تحریم‌هایی را علیه چین تحمیل کند و به طور جدی قوانین بین‌المللی و اصول اساسی روابط بین‌المللی را نقض می‌کند. این مداخله آشکار در امور هنگ‌کنگ و امور داخلی چین است».

ترامپ پیش از امضای «قانون خودمختاری هنگ‌کنگ» گفته بود که به زودی به وضعیت ویژه هنگ کنگ پایان خواهد داد و ترامپ روز گذشته اعلام کرد که از این پس هیچ امتیاز و رابطه ویژه اقتصادی به هنگ کنگ تعلق نخواهد گرفت و صادرات فناوری‌های حساس به این منطقه همچون چین متوقف می‌شود.

ترامپ مدعی شده بود: «ما چین را با پولهایمان آباد کردیم و زندگی جو بایدن (رقیب انتخاباتی ترامپ) چیزی جز هدایای متوالی به حزب کمونیست چین نیست».

نظر شما