شناسهٔ خبر: 41371938 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش :

به دانش آموزان روحیه هویت، پرسشگری و آزاد اندیشی را تزریق کنیم

وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونین پرورشي و فرهنگي استان ها، با تاکید بر اینکه حوزه تربیت در ذهن بچه ها از حوزه آموزش پایدارتر است، گفت: به دانش آموزان روحیه هویت، پرسشگری و آزاد اندیشی را تزریق کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز محسن حاجی میرزایی درگردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پرورشي و فرهنگي استان ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش های حوزه پرورشی و فرهنگی و تمام معاونان پرورشی و فرهنگی استان ها اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از این جلسه به عنوان حرکتی مستمر و برنامه ریزی شده  با مدیریت بهینه زمان، برای رسیدن به یک نقطه تفاهم در بالابردن سطح تعلیم و تربیت بهره بگیریم.

تربیت دانش آموزانی با هویت و عزت نفس، خلاق و پرسشگر مسئولیت خطیر و بزرگی است

حاجی میرزایی افزود: همه ما بخش مهم زندگی خود را مدیون رویدادهای مدرسه هستیم. رفتارهای معلمان در ذهن بچه ها حک می شود و این موضوع به آن معنا است که حوزه تربیت حوزه پایدارتری نسبت به حوزه آموزش است و ماندگاری بیشتری دارد. اینکه فکر کنیم می توانیم به یک فرد هویت و عزت نفس دهیم و او را خلاق و پرسشگر کرده و با روحیه آزادمنش آشنا کنیم بسیار مسئولیت خطیری است.

وی گفت: اگر بتوانیم رابطه خود را با خدا خوب کنیم می توانیم به فرصتی که در اختیار ما گذاشته شده است فکر کنیم تا در روز یوم الحسره (قیامت)  افسوس تلف کردن وقت داده شده در این دنیا را نداشته باشیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در مورد وظیفه خطیر پرورشی و فرهنگی گفت: اگر ایمان داشته باشیم که در نقطه ای قرار گرفتیم که می توانیم زندگی آدم ها را بسازیم و در این زمینه کوتاهی کنیم به عقاب سنگین دچار می شویم.

باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزارهای میل به تربیت را داشته باشیم

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزارهای میل به تربیت را داشته باشیم، اذعان کرد: کانون ها، دارالقران ها، جشنواره ها، کتاب ها و ... ابزارهایی برای رسیدن به تربیت است؛ لذا برای هر دوره ای به طور جداگانه باید اهداف کاملا دقیق و روشن داشته باشیم.

وی با اشاره به اهداف سند تحول افزود: در سند تحول بنیادین و در زیربنای نظام تربیت دقیقا به این اهداف برای دوره های مختلف تحصیلی اشاره شده است و اگر نتوانیم به این اهداف برسیم برگزاری اردو و برنامه پرورشی و فرهنگی فایده ای ندارد.

اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره های مختلف تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش با تبیین برنامه های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: اولین برنامه حوزه پرورشی باید روشن کردن این اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره های مختلف تحصیلی و دومین برنامه طراحی برنامه های خاص برای رسیدن دانش آموز به آن اهداف باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه خواسته من این است که بدانیم چه موقعیتی برای دانش آموزان فراهم کنیم که به صلاحیت مورد نظر برسد، اظهار کرد: در حوزه پرورشی می توانیم از ظرفیت های گروه ها و تشکل های مهم دانش آموزی به عنوان ستون این حرکت ها استفاده کنیم.

حوزه آسیب های اجتماعی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب است

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه موضوع آسیب اجتماعی دغدغه رهبر معظم است گفت: آسیب های اجتماعی یک واقعیت تلخ است و جامعه امروز به دلیل مشکلات، بیش از حد مستعد آسیب های اجتماعی شده، اینکه ما بتوانیم هدف گذاری کنیم که آسیب های اجتماعی را با همان غربالگری اولیه و مشاهدات کاهش دهیم و آموزش و پرورش بیشتر از دستگاه های دیگر می تواند در این مسیر موثر باشد؛ لذا از مدیران پرورشی می خواهم به جای ارائه اعداد و ارقام بر این موضوع به طور جدی و عملی کار کنند و وقت بگذارند.

شبکه شاد عرصه نوآوری و خلاقیت است

وزیر آموزش و پرورش شبکه آموزشی دانش آموز (شاد ) را یک نهال نورس دانست و گفت: این شبکه به دلیل حضور در فضای مجازی  از قواعدی تبعیت می کند که این قواعد در دنیای حقیقی اعتبار ندارد و وظیفه ما این است که همه با هم کمک کنیم تا در این عرصه که عرصه خلاقیت و نوآوری است، بتوانیم رشد کنیم و کیفیت آن را بالا ببریم؛ لذا باید کار با ارزش و با کیفیت انجام دهیم.

حفظ قرآن را و منش و کلام قرآن را در رفتار دانش آموزان بیاوریم

وی با اشاره به اینکه باید قرآن را از مهجوریت در جامعه درآوریم و توسعه دهیم، بیان کرد: حفظ قرآن و منش و کلام قرآن را در رفتار دانش آموزان بیاوریم. در این صورت می توانیم به تمام اهداف برسیم؛ بنابراین از کارهای صوری و سطحی در این زمینه بگذریم و بر ژرفای کار بیفزاییم.

مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح و درست سند تحولو تربیت دانش آموزان بسیار تاکید دارند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه خانواده ها عزیزترین فرد زندگی خود را به ما سپردند و حکومت هم آینده خود را به ما سپرده است، گفت: مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح و درست سند و تربیت بسیار تاکید داشته و بر روی آن بسیار حساس هستند؛ لذا از مدیران کل و معاونین پرورشی می خواهم به گونه ای برنامه ریزی کنند که در جلسه بعد یک قدم جلوتر از این باشیم.

شایان ذکر است در پایان این گردهمایی وزیر آموزش و پرورش از جشنواره فرهنگی، هنری عفاف و حجاب (مهتاب در نور) رونمایی کرد.

نظر شما