شناسهٔ خبر: 41367973 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

عضو هیئت‌علمی دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا:

پرورش استعدادهای ذاتی، رسالت مراکز علمی است

مدرکیان گفت: دانشگاه به عنوان یک محیط علمی باید انگیزه لازم برای انتخاب دانشآموز را ایجاد کند. جاذبههایی مانند وجود یک محیط علمی پویا و فعال، وجود استادان بنام، پر تلاش و محقق، دسترسی به منابع اطلاعاتی و کتابخانهای پیشرفته و بهروز، از مهمترین نیازهای اولیه نخبهپروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ طیبه مدرکیان؛ عضو هیئت‌علمی دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در نخبه‌پروری، گفت: یکی عوامل نخبه‌پروری در دانشگاه، جذب دانش‌آموزان با استعداد به مراکز علمی است.
 
وی افزود: وجود آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مجهز، داشتن بودجه‌های پژوهشی خوب و برون‌دادهای علمی و صنعتی و همچنین جایگاه مناسب بین‌المللی در بین دانشگاه‌های کشور، مواردی هستند که می‌توانند دانش‌آموزان با استعداد را به سمت دانشگاهی خاص سوق دهد.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: در یک چنین محیط علمی، دانشجوی مستعد مسیر خوب آموختن را یاد می‌گیرد و می‌تواند استعداد خود را به شکوفایی برساند.
 
مدرکیان اضافه کرد: دانشگاه به عنوان یک محیط علمی باید انگیزه لازم برای انتخاب دانش‌آموز را ایجاد کند. جاذبه‌هایی مانند وجود یک محیط علمی پویا و فعال، وجود استادان بنام، پر تلاش و محقق، دسترسی به منابع اطلاعاتی و کتابخانه‌ای پیشرفته و به‌روز، از مهمترین نیازهای اولیه نخبه‌پروری است.
 
مدرکیان با بیان اینکه دانشگاه راهی جز برگزاری کنکور سراسری برای پذیرش دانشجو ندارد، اظهار داشت: سیستم آموزش‌وپرورش منجر به تربیت فرد پرسشگر و خلاق نمی‌شود و افراد در بسیاری موارد براساس مهارت تست‌زنی وارد دانشگاه می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه رسالت وجودی هر سیستم آموزشی، شکوفا کردن استعداد افراد است، تصریح کرد: وظیفه اصلی دانشگاه تولید علم و دانش و لازمه تولید علم، تحقیق و پژوهش است؛ پس دانشگاه برای این منظور لازم است افراد توانمند را شناسایی و جذب کند.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: تعامل دانشگاه و مدارس، یکی از راه‌های یافتن دانشجوی مستعد آینده است. این مهم می‌تواند در قالب بازدیدهای دانش‌آموزان از کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌های دانشگاه صورت پذیرد.
 
وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه ها باید همگام با پیشرفت تکنولوژی حرکت کند. نمی‌توان از فردی که با تکنولوژی ۲۰ سال پیش پرورش‌یافته انتظار تولید تکنولوژی روز داشت.
 
 

 

نظر شما