شناسهٔ خبر: 41366537 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتقاد القدس العربی از بستن مصلای «باب الرحمه»؛ صهیونیست‌ها یاغی‌گری می‌کنند و اعراب سکوت می‌کنند

روزنامه القدس العربی اقدام رژیم صهیونیستی در بستن مصلای «باب الرحمه» مسجد الاقصی را یاغی‌گری صهیونیست‌ها عنوان و تأکید کرد که سکوت اعراب در برابر این اقدامات، خجالت‌آور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از زمان اشغال قدس توسط رژیم صهیونیستی در سال 1967، تلاش صهیونیستها برای «یهودی‌سازی» آثار این شهر به ویژه اماکن مقدس مسلمانان و آثار تاریخی و باستانی آن همچنان ادامه دارد.

روزنامه القدس العربی درباره بستن مصلای «باب الرحمه» مسجد الاقصی از اقدامات صهیونیستها انتقاد و گزارش کرد، رژم صهیونیستی بارها در اطراف دیوار مسجد الاقصی دست به حفاری غیر قانونی زده و همچنین در اطراف دیوارهای قدس نیز خط مترو احداث کرده و این مسئله، مستقیما به معماری این منطقه آسیب خواهد زد.

به گزارش این روزنامه، در ادامه همین تجاوزات، دادگاههای رژیم صهیونیستی با صدور قراری، دستور دادند که مصلای باب الرحمه بسته شود. این قرار در راستای دعوی قضائی پلیس این رژیم در واکنش به تحرکات مردمی فلسطین صادر شد که در فوریه 2019 صورت گرفته بود.

در آن زمان، شمار زیادی از مردم قدس موفق شدند این مصلا را بازگشایی کرده و گیتهای الکترونیکی را از بین ببرند که مانع از ورود به این مصلا می‌شد.

رژیم صهیونیستی باب الرحمه را در سال 2003 پلمپ کرد. این نخستین اقدام عملی برای تقسیم مجسد الاقصی و تبدیل مصلی به یک کنیسه یهودی است. امروز نیز بدون ارائه هیچ دلیل قانونی و صرفا با بهانه‌های واهی، این مصلا را بست.

بنا بر این گزارش، پیش از باب الرحمه، صهیونیستها محوطه «جبل الفردیس» واقع در شرق بیت لحم را بستند، آن را با سیم خاردار محاصره و ایست‌وبازرسی در ورودی آن ایجاد کرده و بدین ترتیب این منطقه را از شهرک «بیت تعمر» جدا کردند.

القدس العربی در ادامه می‌نویسد، با وجود اینکه این منطقه از سال 1967 در اشغال صهیونیستها بوده، ولی بستن آن در حال حاضر، نشانگر اقدام تازه‌ای برای یهودی‌سازی یا طرح گردشگری غیر قانونی است.

به گزارش این روزنامه، چنین اقداماتی فقط منحصر به نقض حقوق تاریخی، معنوی و حقوقی مردم فلسطین نیست، بلکه در راستای سیاست یهودی‌سازی گسترده  رژیم صهیونیستی است که دولتهای این رژیم اشغالگر –صرف نظر از هویت حزبی یا ائتلافی خود- به تناوب آن را اجرایی کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، این اقدامات در چارچوب شیوه کلی رژیم صهیونیستی در قبال حقوق بین‌الملل و مقررات نهادهای سازمان ملل است. به عنوان مثال، یونسکو در پاییز 2016، مسجد الاقصی را یک اثر اسلامی صرف قلمداد کرد.

القدس العربی همچنین تأکید کرد، در درجه نخست از هیئتهای اسلامی حاضر در قدس اشغالی انتظار می‌رفت که قرار دادگاههای رژیم صهیونیستی مبنی بر بستن باب الرحمه را رد کنند و در درجه دوم؛ درخواست بازنگری در این قرار را در این دادگاهها مطرح نکنند؛ زیرا به هیچ عنوان صلاحیت ندارند.

به گزارش این روزنامه، چنین موضعی در تحریم دادگاههای رژیم صهیونیستی تازگی ندارد، بلکه به سال 1967 باز می‌گردد. لذا مردم فلسطین به ویژه ساکنان قدس، باید همچنان به خود متکی باشند و با یهودی‌سازی مقابله کنند.

بنا بر این گزارش، سکوت مرگبار رژیمهای عربی که در پی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، خجالت آور است؛ زیرا این رژیم «از هیاهو درباره مقدسات اسلامی و مسجد الاقصی دست بر نمی‌دارد... این چنین است که اشغالگر بدون هیچ مانعی، یاغی‌گری می‌کند و عاشقان عادی‌سازی روابط کور و کر هستند».

انتهای پیام/

 

نظر شما