شناسهٔ خبر: 41366090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

واکنش ها به تولید داخلی تنها داروی کمک کننده به درمان کرونا؛

تحسین متخصصین داخلی برای تولید ملی داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر

زهرا سلیمانی

متخصصین داخلی از اقدام وزارت بهداشت برای تولید ملی داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر تقدیر کردند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، امروز سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «برای درمان کرونا هنوز هیچ داروی موثر و قابل اعتمادی وجود ندارد. به اندازه کافی رمدسیویر و فاویپیراویر توزیع کردیم و تا هفته آینده اولین تولید ملی این دارو عرضه می‌شود.»

در روزهای اخیر هم محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره داروی رمدسیویر، گفت: بارها عنوان کرده‌ایم که ظرفیت تولید هر دارویی که برای درمان کرونا مورد تایید قرار گیرد را ظرف کوتاه‌ترین مدت در داخل کشور داریم.

این سخنان مسئولان بهداشت و درمان کشور در حالی مطرح می‌شود که در این روزهای کرونایی نه تنها در کشور ما بلکه در جهان هنوز دارویی برای مهار و مقابله با کرونا ساخته نشده است. تمامی داروها نیز بر اساس آزمون، خطا و یافته‌های پزشکان به کارگرفته می‌شود.  

بر اساس بررسی‌های انجام شده ۹۷ درصد داروهای کشور در داخل تولید می‌شود، در این میان تولید داروهای رمدسیویر و  فاویپیراویر که یکی از داروهای معرفی شده کرونا است را باید به فال نیک گرفت، چون در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه بخش درمان کشور متحمل خسارت‌های فراوان از جمله خرید داروها به قیمت گزاف از خارج شده است.

تصمیمی به‌جا در صنعت داروی کشور /تولید دارو برای کاهش قاچاق

فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی داروهای با بیان اینکه رمدسیویر و فاویپیراویر جزو داروهای ضدعفونی است، گفت: تاکنون این دارو به تایید رسمی کمیته مرتبط با تایید داروهای کرونا نرسیده است.

او تاکید کرد: هم اکنون پزشکان مجوز داشته تا برای بیمارانی که راه علاجی ندارند متناسب با ظرفیت علمی خود این داروها را تجویز کنند. 

رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی افزود: چند شرکت تولید داروی داخلی، کاملا آمادگی تولید این دارو را دارند. یکی از شرکت‌های تولیدی، مخصوص داروهای ضد ویروس هستند که از توان علمی و اجرایی قوی برخوردار است. این امر تصمیم عاقلانه‌ای است که خط‌های تولید داخلی آغاز به تولید این دارو می‌کنند.

اختراعی اظهار کرد: توزیع دارو و روند رساندن آن به دست بیمار باید بر اساس پروتکل‌های خاص باشد تا خارج از حدود ایمنی این دارو به دست مردم نرسد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی گفت: این مردم کمک می‌کند تا جلوی قاچاق دارو گرفته شود. تولید کنندگان داخلی از بعد قیمت چندین برابر ارزان‌تر  از مشابه خارجی قابلیت عرضه دارند.

به گفته او وزیر بهداشت و درمان تصمیم به جا  و مناسبی در این زمینه گرفته است.

دارویی موثر برای مهار ویروس

همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و داروی اسبق مجلس درباره تولید داروی رمدسیویر و فاویپیراویر گفت: باید از اقدامات وزارت بهداشت و درمان تشکر کرد.

او این اقدام را حاصل زحمات سال‌ها تولیدکنندگان صنعت داروی کشور دانست و افزود: امید است که به زودی این محصول ملی به بازار مصرف عرضه شود. باید دانست که این دارو برای بیماران سرپایی تجویز می‌شود و در کاهش شدت بیماری و مرگ‌ومیرها تاثیرگذار است.

این عضو اسبق مجلس تاکید کرد: این داروها در بسیاری از کشورهای جهان همچون ترکیه نتایج مناسبی به دنبال داشته است. امیدواریم نتیجه زحمت فعالان در عرصه بهداشت و درمان کشور به ثمر برسد.

او گفت: مردم باید بدانند که در شرایط کرونا بخش بهداشت و درمان کشور به فکر مردم است و باید از تلاش‌های خستگی ناپذیر آنها سپاس‌گذاری کرد.

اقدامی تحسین برانگیز در حوزه بهداشت‌ودرمان کشور

علی‌اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تولید داروی رمدسیویر و فاویپیراویر گفت: این دارو گران قمیت است و انحصار در آن وجود داشت و مردم با پرداخت قیمت‌های گران متحمل هزینه‌های گزاف می‌شدند.  

این نماینده مجلس افزود: تولید این داروها می‌تواند در توسعه وضعیت بهداشتی کشور تاثیرگذار باشد.

به گفته او با توجه به وضعیت تحریم‌ها در کشور این اقدام شرکت‌های دانش بنیان مناسب است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما