شناسهٔ خبر: 41365377 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

چگونه مشکلات پوستی ناشی از ماسک را کاهش دهیم؟

قرمزی و پوسته‌ریزی همراه سوزش، خارش پوست اطراف بینی و دهان و ایجاد یا تشدید جوش صورت عوارضی است که در این روزهای کرونایی به دلیل استفاده طولانی‌مدت از ماسک برای برخی افراد به وجود می‌آید. با به کار بردن توصیه‌های پزشکی می‌توانیم این مشکلات را به حداقل برسانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، منا بهرنگی مدیر گروه پوست دانشکده پزشکی دانشگاه ایران گفت: عواملی نظیر رطوبت و بخار و ماندن ذرات بزاق و مخاط داخل ماسک به عنوان محرکی برای پوست عمل می‌کنند و بالانس طبیعی پوست اطراف دهان را بر هم می‌زنند. این اختلال به شکل قرمزی و پوسته‌ریزی همراه سوزش و خارش پوست اطراف بینی و دهان و گاهی به شکل جوش‌های چرکی گروهی در پوست این ناحیه خود را نشان می‌دهند.

  • راهکارهایی برای درمان پوست آسیب‌دیده

این متخصص پوست بیان کرد: پوست خود را با مواد شوینده ملایم بشویید و از زدن الکل به پوست اطراف دهان خودداری کنید. پس از هربار شست‌وشوی صورت پوست خود را با کرم مرطوب‌کننده یا آبرسان بدون عطر یا اسانس چرب کنید.

اگر جزو کادر درمان و پزشکی هستید و مجبورید به مدت طولانی ماسک بپوشید، استفاده از کرم ترمیم‌کننده پوست که یک سد حفاظتی بین پوست و فضای مرطوب و حاوی مواد محرک داخل ماسک ایجاد می‌کند توصیه می‌شود.

وی توضیح داد: پوسته‌ریزی، قرمزی و خارش و کهیر در نواحی در تماس با ماسک ممکن است ایجاد شود که به علت آلرژی به یکی از مواد تشکیل‌دهنده ماسک است. بنابراین توصیه می‌شود اگر از ماسک دوخته‌شده خانگی استفاده می‌کنید حتما پارچه مورد نظر را قبل از دوخت بشویید و اگر ماسک پارچه‌ای را دوخته خریداری می‌کنید نیز قبل از استفاده حتما آن را بشویید.

  • آکنه یا جوش صورت

بهرنگی گفت: پوشیدن طولانی‌مدت ماسک به علت اصطکاک و بستن منافذ پوست در افراد مستعد به آکنه می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید جوش صورت شود. بنابراین حتما بعد از شست‌وشوی صورت از مرطوب‌کننده‌های ملایم بدون چربی استفاده کنید و در صورت بهبود نیافتن با متخصص پوست خود مشورت کنید.

این پزشک افزود: تغییرات رنگدانه‌ای پوست ناشی از اصطکاک ماسک و بعد از التهاب ناشی از قرمزی‌های پوست ایجاد می‌شود و معمولا موقت است و با استفاده منظم از مرطوب‌کننده و کرم ترمیم‌کننده که روی پوست صورت باشد به مرور رفع می‌شود در صورت تشدید و یا پایدار ماندن به متخصص پوست مراجعه کنید.

به گفته وی، برای ایجاد زخم و تحریک پوست روی بینی و پشت گوش ناشی از پوشیدن ماسک استفاده از پمادهایی مثل زینک‌اکساید یا کرم‌های ترمیم‌کننده زیر ماسک می‌تواند عارضه فوق را در نواحی به وجود آمده کاهش دهد و اگر دستورهای یادشده را رعایت کردید و ضایعات پوستی بهتر نشد، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

نظر شما