شناسهٔ خبر: 41359661 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در صورت حمایت

"کرپ‌ناز" کرمانشاه به جنگ واردات چادر مشکی می‌رود

فاطمه کمانی

"کرپ ناز" از معدود بازماندگان صنعت نساجی در کرمانشاه است، کارخانه‌ای که اوایل سال گذشته به خریداران جدید واگذار شد و حالا صحبت‌هایی مطرح است که بتوان خط تولید چادر مشکلی را در این کارخانه راه‌اندازی کرد.

صاحب‌خبر -

کارخانه کرپ‌ناز یکی از واحدهای تولیدی قدیمی کرمانشاه است که در زمینه تولید منسوجات فعالیت دارد. کارخانه‌ای که با هدف تولید نخ و انواع پارچه‌های پلی استر در سال 1364 تاسیس شد و اولین تولیدات خود را سال 1376 وارد بازار کرد.

این کارخانه اگرچه برای مدتی به دلیل برخی مشکلات با کاهش تولید مواجه شد و دیگر رونق سابق را نداشت، اما واگذاری آن امیدها را برای جان گرفتن دوباره این واحد ایجاد کرد.

اگرچه مسئولین استان سخت‌گیری زیاnی برای واگذاری این مجموعه انجام دادند تا به سرنوشت "کشمیر" و یا "فرش و نساجی غرب" دچار نشود، اما در نهایت خصوصی سازی این کارخانه در سال گذشته نهایی شد و تمام سهام آن از هلدینگ بانک ملت به بخش خصوصی واگذار شد و حالا گفته می‌شود این کارخانه می‌تواند در زمینه تولید پارچه چادر مشکی پای کار بیاید.

بر اساس آمارها نیاز سالانه ایران به پارچه چادر مشکی نزدیک به 80 تا 90 میلیون مترمربع است که کمتر از یک چهارم این میزان در داخل تولید و مابقی آن از کشورهای دیگر و خصوصا چین وارد می‌شود.

راه‌اندازی خط تولید پارچه چادر مشکی در کرپ ناز می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز داخل را پوشش دهد، البته این امر نیازمند تامین منابع مالی و حمایت بیشتر از این واحد است که به گفته رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه، پیگیری‌هایی در این زمینه در حال انجام است.

محسن دارابی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه خط تولید کارخانه کرپ ناز از ابتدا هم با هدف تولید پارچه چادر مشکی راه‌اندازی شده بود، اظهار کرد: به دلیل برخی مشکلات تولید چادر مشکی در این واحد صورت نگرفت و اکنون به دنبال احیا این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: پیگیری‌ها زیادی در این زمینه حتی از طریق وزارت صمت و دفتر نساجی وزارت انجام دادیم و خوشبختانه نگاه مدیران ارشد به این مجموعه مثبت است.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه معتقد است، کارخانه کرپ ناز با نوسازی و بهسازی خطوط تولید خود و تامین منابع مالی مورد نیاز برای این موضوع می‌تواند در زمینه تولید چادر مشکی پای کار بیاید.

دارابی خاطرنشان کرذد: راه‌اندازی تولید چادر مشکی در این واحد می‌تواند به رونق تولید و تثبیت اشتغال 220 نفری که در آنجا کار می‌کنند، کمک کند.

وی در ادامه از نیاز سالانه 80 تا 90 میلیون مترمربعی کشور به پارچه چادر مشکی هم یاد کرد که هم اکنون فقط 20 میلیون مترمربع از این میزان در داخل کشور تولید و مابقی وارد می‌شود و افزود: راه‌اندازی خط تولید چادر مشکی در کرپ ناز می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز واردات چادر را پوشش دهد.

احسان صلاحی معاون صنایع سازمان صمت استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه کارخانه کرپ ناز امکان و ظرفیت راه‌اندازی خط تولید پارچه چادر مشکی را دارد، یادآور شد: برای این منظور منابع مالی حدود 250 میلیارد تومان مورد نیاز است.

وی ادامه داد: این کارخانه در صورت تامین مالی ظرفیت تولید سالانه 10 میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی را دارد که بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخل را پوشش خواهد داد.

به گفته صلاحی، راه‌اندازی خط تولید چادر مشکلی عمدتا از طریق ماشین آلات و تجهیزات خواهد بود و تاثیر آن در افزایش اشتغال واحد چندان زیاد نیست.

انتهای پیام

نظر شما