شناسهٔ خبر: 41352041 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان اراک گزارش می‌دهد؛

کودکانی که کودکی نمی‌کنند

درخیابان‌های شهر نوگلانی را می‌بینی که در اوج کودکی درکی از کودکی ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با کمی ایستادن پشت چراغ‌ قرمز‌ خیابان‌های شهر اراک کودکانی را می‌بینی که که در روز‌های خوب کودکی درکی از کودکی ندارند وبا دستان کوچک مشغول کارند.

کودکانی که کودکی نمی‌کنند

پدیده کودکان کار در سال‌های اخیر در بیشتر نقاط کشور رو به گسترش بوده و تبدیل به یکی از معضلات اساسی اجتماعی جامعه ما شده است و این آسیب اجتماعی تاثیرات مخربی بر روی جسم و روح این کودکان گذاشته است چنانکه در صورت پیشگیری و کنترل نکردن این پدیده اجتماعی شاهد بحران‌های شدید اجتماعی خواهیم بود.

این مقدمه بهانه‌ای برای بررسی و واکاوی پدیده اجتماعی کودکان کار است. پدیده کودکان کار، یکی از پدیده‌های اجتماعی است که امروزه متخصصان علوم اجتماعی در ایران به آن می‌پردازند.

دست فروشی، پاک کردن شیشه‌های ماشین‌های عبوری از خیابان‌ها، دود کردن اسپند و فال حافظ فروختن از جمله مشاغل کودکان کار است که برای کسب روزی خانواده و گذران زندگی روزشان را به شب می‌رسانند.

آمار دقیقی از  کودکان کار در دست نیست

هرچند کودکان کار در خیابان‌ها و مکان‌های دیگر دیده می شوند، اما آمار دقیقی از این نوگلان پژمرده ارائه نشده و بیشتر آمار‌ها با تردید و اما و اگر همراه است.

کودکانی که کودکی نمی‌کنند

کامیانی مدیر موسسه مردم نهاد مرکز حمایتی و آموزشی کودکان کار در گفتگو با  خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: هرچند ۲۰۰ کودک کار در استان مرکزی شناسایی شده اند، اما تا کنون آمار واقعی و دقیقی از این کودکان ارائه نشده است.

کودکانی که کودکی نمی‌کنند

اکثر کودکان کار آسیب دیده از  فروپاشی خانواده هستند

کامیانی افزود: اکثر این کودکان آسیب دیده از طلاق، فروپاشی خانواده، رنج دیده از کودک آزاری و مشکلات معیشتی و اقتصادی خانواده‌ها هستند که در مرکز حمایتی کودکان کار مشاوره درمانی، آموزش‌های تحصیلی و مددکاری اجتماعی به آن‌ها ارائه می‌شود.

کودکان کار علاوه بر خستگی جسم که موجب می‌شود در دوران کودکی رنگ کودکی را نبینند و حس خوبی نسبت به این دوران پرخاطره و نوستالژیک نداشته باشند با خستگی روحی هم روبرو هستند.

کودکانی که کودکی نمی‌کنند

بیشتر بخوانید

 

کودکانی که در دوران طراوت زندگی با بی طراوتی دست و پنجه نرم می‌کنند

این کودکان در زمینه روحی هم دچار آسیب هستند و در دوران طراوت زندگی با مشکلات شخصیتی،غم و غصه و بی طراوتی دست و پنجه نرم می‌کنند.در بعضی اوقات عمق این مشکلات به اندازه‌ای هست که تا پایان عمر این کودکان را رها نمی‌کند و تمام زندگی را با این معضلات دست به گریبان هستند.

بیات روانشناس مرکز حمایتی و آموزشی کودکان کار در گفتگو با  خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: استرس، افسردگی و نداشتن اعتماد به نفس از چالش‌های روانی است که کودکان کار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

کودکانی که کودکی نمی‌کنند

بیات کمک به ادامه تحصیل، ایجاد محیط شادی ونشاط و بازی‌های کودکانه و ترسیم آینده روشن برای کودکان کار را از جمله مهمترین اهداف این موسسه دانست و افزود: تمامی خدمات ارائه شده رایگان و هزینه‌ها با کمک خیران تامین می‌شود.

 برای کودکان کار پیشگیری بهتر از درمان است

جدا از تدابیری که برای کودکان آسیب دیده و کودکان کار اندیشیده می‌شود باید پس بررسی دقیق و ارائه راهکار‌های مناسب برای پیشگیری از این آسیب‌ها و معظلات،برنامه آموزشی و اصلاح تربیتی مشخصی را تدوین و اجرایی کرد.

کودکانی که کودکی نمی‌کنند

کلام پایانی
راهکار‌هایی برای کاهش طلاق افزایش اشتغال و رسیدگی اقتصادی به افراد بی بضاعت و کم بضاعت می‌تواند از فروپاشی خانواده جلوگیری کند و در پی آن دیگر کودکانی نخواهند بود که در اوج شکفتن زندگی به خزان برسند.
گزارش از محمد جواد بهلولبندی

انتهای پیام / ج

نظر شما