شناسهٔ خبر: 41351879 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت:

پزشکان و پرستاران ۱۴۰ شهید خدمت کرونا تقدیم کردند

تهران - ایرنا - رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جامعه پزشکی و پرستاری کشور تاکنون در اپیدمی کرونا بیش از ۱۴۰ شهید خدمت تقدیم کرده‌ و البته تعداد فوتی‌های این گروه بر اثر کرونا بیش از این تعداد است.

صاحب‌خبر -

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهدای خدمت کرونا افرادی هستند که حین درگیری برای خدمت به بیماران کرونایی به این بیماری مبتلا شدند و جان خود را از دست دادند و به همین علت شهید خدمت محسوب شدند اما تعداد پزشکان و پرستارانی که در این مدت درگیر کرونا شدند و جان خود را از دست دادند به مراتب بیشتر است.

وی ادامه داد: در طول ماههای گذشته بعد از اپیدمی کرونا نیروهای بسیار ارزشمندی را از جامعه پزشکی از دست دادیم که به هیچ وجه قابل جبران نیست. تعداد زیادی پزشک متخصص را از دست دادیم، استادانی را از دست دادیم که قبلا رئیس دانشگاه علوم پزشکی بودند مثل دکتر پیروی که جراح بود. در تهران، گلستان و مازندران و استانهای دیگر پزشکان متخصص زیادی را از دست دادیم، همین چند روز پیش یک جراح پیوند کلیه را از دست دادیم که ۲۵۰۰ پیوند کلیه انجام داده بود، از دست دادن این نیروها خسارت بزرگی است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت بزرگترین نهادی است که در اپیدمی کرونا آسیب دید، جدا از زیانهای مالی که بیش از ۶۵۰۰ میلیارد تومان است، اساتید، پزشکان و پرستاران ارزشمندی را از دست دادیم. هر روز خبر درگذشت و از دست رفتن یک پزشک یا پرستار را می شنویم، در یکی از بیمارستانها همزمان ۲۱۰ نفر از پرسنل به علت ابتلا به کرونا به مرخصی استعلاجی رفتند.

جهانپور افزود: اکنون در پیک جدید بیماری کرونا تعداد تخت های بیمارستانی که به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده دوباره بیشتر شده البته هنوز به میزان اواسط اسفند نرسیده است، در آن زمان حدود ۳۰ هزار تخت بیمارستانی به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرد و ۵۰ درصد تخت های آی سی یو به این بیماران داده شد، هنوز به آن شرایط نرسیده ایم.

وی گفت: اکنون در اکثر بیمارستانها روند پذیرش بیماران کرونا که نیازمند بستری هستند، انجام می شود. اما مساله این است که در برخی موارد در برخی بیمارستانهای شلوغ، بیماران اصرار دارند که حتما در آن بیمارستان بستری شوند در حالی که بیمارستان دیگری جا دارد و به راحتی امکان انتقال بیمار وجود دارد، گاهی بیماران حاضرند در حیات بیمارستان منتظر خالی شدن تخت بمانند اما به بیمارستان دیگری که امکان پذیرش دارد، نروند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: در مدیریت کرونا اغلب بیمارستانهای تهران و استانها خوش درخشیدند در همین تهران بیمارستانهای زیادی در جنوب، غرب و مرکز شهر خدمات بسیار موفقی داشتند و با ابتکارات و نظم و خلاقیت کارهای بسیار بزرگی انجام دادند و تهران را نجات دادند که باید در جای خود مطرح شود و از آنان قدردانی کرد.

نظر شما