شناسهٔ خبر: 41351207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تنگدستی زنان سرپرست خانوار در بحران کرونا

کرمانشاه- ایرنا- این روزها بیماری کرونا کسب و کار برخی از زنان سرپرست خانوار را فلج کرده است، ولی این قشر از جامعه برای رهایی از طعم نداری و کاهش مشکلات ریز و درشت زندگی با این بحران در حال ستیز هستند و هنوز هم برای نان‌آوری از جان مایه می‌گذارند.

صاحب‌خبر -

زنانی که قناعت و عزت را به پول تکدی گری ترجیح می دهند و با دستانی نحیف و لرزان، چرخ کارگاه های دوزندگی و خیاطی را به چرخش در می آورند، به نظافت مراکز درمانی و آرایشی می پردازند و یا با اندکی سلیقه و توانایی، زینت بخش سفره مشتریان می شوند و یا به خلق یک اثر هنری هرچند کوچک، دست می زنند تنها می خواهند با تحمل یک کوله بار سختی و ناملایمتی روزگار، لقمه حلال به خانه ببرند.

زنان سرپرست خانوار که جزء اقشار آسیب پذیر جامعه هستند در این روزهای سخت کرونایی، با مسوولیتی دوچندان مواجه اند چرا که حال ناخوش اقتصاد که به دلیل شیوع کرونا افزایش یافته برای همه افراد یکسان نیست و سفره بسیاری از این زنان کوچک شده و یا خالی مانده است.

این زنان که به دلیل فوت همسر، از کارافتادگی، طلاق، مجردماندن و یا زندانی بودن شوهر به ناگاه مسوولیت خانواده را بر دوش دارند و یا به دلیل اعتیاد همسر و ده ها شرایط ناخوشایند دیگر به عنوان بدسرپرست شناخته می شوند این روزها به دلیل طرح‌های دولت اعم از تاکید بر در خانه ماندن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند برای کاهش تبعات و کنترل انتشار ویروس کووید ۱۹، اغلب با فشارهای مالی بالایی مواجه شده اند و متحمل فشارهای روانی شده اند.

پیامدهای اقتصادی کرونا موجب شده که برخی از این بانوان به دستفروشی، عروسک سازی و خیاطی و حتی زباله گردی در خیابان های شهرمان روی بیاورند و با تبعات اجتماعی متعددی مواجه شوند و حال باید دید نهادهای حمایتی چه تدبیری برای کاهش فشارهای مالی برای این زنان در نظر گرفته اند.

میزان آسیب های اجتماعی صفر نمی شود

چنانچه معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کرمانشاه به ایرنا گفت: کم نیستند بانوانی که از این سازمان به صورت غیرمستقیم خدمات می گیرند، بحث دیگری به عنوان زنان بدسرپرست وجود دارد که نمی شود به هر موردی اطلاق کرد و معیارها و ظرافت خاص خود را دارد که این افراد از طریق اورژانس اجتماعی، مراجعه حضوری و یا گزارش مردمی پیگیری می شوند و از خدمات متعددی همچون روانشناختی، مالی، عضوی از خانواده و غیره بهره مند می شوند.

مرتضی کوهی، با تاکید براینکه هیچ‌گاه نمی توان میزان آسیب های اجتماعی را به صفر رساند، گفت: ولی می توان این آسیب ها را کنترل و یا کاهش داد.

وی معتقد است، آسیب های اجتماعی زمانی ایجاد می شود که در یک سیستم و یا جامعه، یک یا چند نفر به دلیل کم کاری و یا ناکارآمدی سیستم، اثربخشی لازم را ایجاد نکنند.

کوهی افزود: خروجی آسیب ها یک بحث است که دستگاه های مربوطه به آن رسیدگی می کنند ولی نگاهی که باید به فرآیند تولید آسیب داشته باشیم از اهمیت بیشتری برخوردار است، جامعه ما به شدت نیاز دارد تا همه متولیان، مردم و سازمان های مردم نهاد برای کمک به افراد آسیب دیده پای کار آیند، باید نگاه مردم به سبک زندگی و نگاه متولیان امر به آموزش در این راستا تغییر کند.

مددجویان بهزیستی نباید منابع حمایتی مالی داشته باشند

کوهی یادآور شد، یکی از اصولی که مبنای زیرپوشش قرارگرفتن سازمان های حمایتی همچون بهزیستی می باشد این است که فرد منابع حمایتی خاصی نداشته باشد؛ از این رو بسیاری از مددجویانی که در محلات فقیرنشین و حاشیه نشین قرار دارند و در شرایطی زندگی می کنند که نیازمند خدمات هستند، به روش های مختلف شناسایی می‌شوند.

وی معتقد است، در هرجا که سازمان بهزیستی و مددکاران اجتماعی در زمینه شناسایی افراد نیازمند، اطلاعاتی به دست آورند برای رفع آن ورود پیدا می کنند ولی نمی توان همزمان در همه موقعیت ها و در هر شرایط ورود پیدا کرد.

کوهی افزود: واحدهای بهزیستی شهرستان ها، واحدهای زیرمجموعه، کلینیک های مددکاری اجتماعی، موسسات خیریه، پایگاه های خدمات اجتماعی، پایگاه های سلامت اجتماعی و غیره پایگاه های رسمی بهزیستی هستند که می توانند منتقل کننده وضعیت و آلام مردم به سطوح بعدی در بهزیستی باشند.

نیازمندان شناخته شوند

در ادامه حجت الاسلام محمدباقر نجفی، استادیار اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه نیز به ایرنا، گفت: در چنین شرایطی که با شیوع بیماری کرونا مواجه ایم برای بهبود وضعیت اقتصاد استان، باید ایجاد اشتغال مولد را بیش از گذشته جدی بگیریم و گمان نکنیم با اصلاح و بهتر نشان دادن گزارش ها، مشکلات رفع می شود و باید ایجاد اشتغال مولد به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی بر افزایش اطلاعات و شناسایی نیازمندان و گروه آسیب پذیر استان تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال اکنون مشخص نیست در گذشته چه میزان زن سرپرست خانوار با کارکردن در منازل زندگی خود را می گذرانند چه میزان دستفروش داریم و فقرای واقعی چه افرادی هستند و آمار دقیقی از میزان فقر در استان وجود ندارد.

به گفته وی، بانک ها و تمام نهادهایی که کار اقتصادی می کنند و درآمد دارند امروز که گروهی از مشاغل با بیکاری و فقر مواجه شده اند باید پای کار بیایند و این درآمدها را خرج مستضعفان کنند چرا که امروز مردم به کمک نیاز دارند.

نزدیک به هفت هزار زن سرپرست خانوار زیرپوشش بهزیستی هستند

در ادامه مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به ایرنا، اظهارداشت: هم اکنون نزدیک به هفت هزار زن سرپرست خانوار وجود دارند که از این سازمان مستمری دریافت می‌کنند و زیرپوشش حمایت‌های تکمیلی هستند.

فاطمه رضوان مدنی افزود: بهزیستی براساس تکالیفی که برای آن در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار تعریف شده مسوولیت های قانونی برعهده دارد و خدماتی ارایه می دهد.

وی ادامه داد: زنانی که به دلیل نبود سرپرست، طلاق، از کارافتادگی همسر و یا ازدواج نکردن زیرپوشش بهزیستی قرار می گیرند از خدمات متعدد در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، روانی، تحصیلی، مشاوره، مددکاری و غیره برای خود و خانواده بهره مند می شوند و در قالب های مختلف برای توانمندشدن و دورشدن از آسیب های اجتماعی برنامه ریزی و اقدام می شود.

 نزدیک به ۲ هزار زن سرپرست خانوار در روزهای کرونایی خدمات دریافت کردند

در پایان مدیرکل کمیته امداد امام (ره) استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، به شیوع ویروس کرونا در اسفندماه گذشته اشاره کرد و افزود: برای بهبود معیشت افراد زیرپوشش در شرایط کرونایی اقداماتی انجام شده و بیش از یک هزار و ۸۰۰ خانوار سرپرست زن در فروردین و اردیبهشت از خدمات مقطعی کمیته امداد بهره مند شده اند.

محسن رخصی با بیان اینکه در زمینه تهیه اقلام پیشگیری از ویروس کرونا اقدامات متعددی انجام شده، یادآور شد، پنج هزار و ۷۰۰ بسته بهداشتی، ۳۰ هزار ماسک و بالغ بر پنج هزار لیتر مواد ضدعفونی و شوینده بین خانواده ها توزیع شد.

بیش از ۴۴ هزار زن سرپرست خانوار از کمیته امداد خدمات گرفتند

رخصی در خصوص خدمات ارایه شده به زنان سرپرست خانوار در سال گذشته گفت: بیش از ۴۴ هزار و ۸۸۱ خانوار با جمعیتی به میزان ۹۵ هزار و ۵۰۰ نفر، این خدمات را دریافت کردند که بالغ بر ۱۲۵ میلیارد تومان مجموع خدماتی است که به زنان سرپرست خانوار در بخش های مختلف اعطا شده است.

این مسوول به راه اندازی بخش مشاوره ای در روزهای کرونایی در سایت کمیته امداد اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۸۰ نفر در سه ماهه اول  این خدمات را دریافت کرده اند و بیش از ۱۸۰ نفر نیز برای اطلاع از چگونگی پیشگیری از این ویروس به صورت حضوری مراجعه کرده اند.

جذب ۷۵ زن سرپرست خانوار برای مقابله با کرونا

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) استان کرمانشاه ادامه داد: تعدادی از مراکز نیکوکاری در محلات با محوریت مساجد به ارایه خدمت می پردازند که سعی کرده ایم پنج مرکز با محوریت اشتغال زنان سرپرست خانوار و کارآفرینی را فعال کنیم.

وی از وجود چهارکارگاه تخصصی با جذب ۷۵ زن سرپرست خانوار برای دوخت و دوز ماسک و گان بیمارستانی خبر داد.

رخصی ادامه داد: ضوابطی برای زیرپوشش قرارگرفتن کمیته امداد وجود دارد که نزدیک به هفت آیتم را در بر می گیرد که نداشتن سرپرست مرد و یا ازکارافتادگی شوهر بارزترین آن برای زنان سرپرست خانوار است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۹ نفر در کشور، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه‌شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۴ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۸۲۰ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر رسید.

گزارش از زهره کریم زاده

نظر شما