شناسهٔ خبر: 41351160 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قهرمان کشتی فرنگی: برای دیارم ماندم که افتخارآفرینی کنم

فرنگی‌کار رقابت‌های کشتی قهرمانی کشورخود را پرافتخارترین ورزشکار کشتی استان می داند و می گوید: راه را برای حضور بسیاری از کشتی گیران هموار کردم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس کهگیلویه-طیبه‌سادات سعادتی‌نیک-مهدی یونسفر فرنگی‌کار ملی‌پوش از دهدشت 17 سالی می شود در پیکارهای کشتی حضور دارد. این فرنگی کار وزن 72 کیلو از رده نونهالان با وزن 50 کیلو شروع کرد.

یونسفر خود را پرافتخارترین ورزشکار کشتی استان می داند و می گوید: راه را برای حضور بسیاری از کشتی گیران هموار کردم.

او که داعیه قهرمانی در رقابت‌های جهانی و المپیک داشت این روزها اما بی‌انگیزه شده و آمادگی خود را برای حضور در هر رقابتی از دست داده است.

این فرنگی‌کار که با کسب قهرمانی در رقابت‌های گوناگون از رده نونهالان خود را به عنوان یک استعداد در سطح ملی مطرح کرد قهرمانی‌ها را در رقابت‌های بزرگسالان ادامه داد.

گفت‌وگوی زیر با مهدی یونسفر قهرمان کشتی فرنگی و آزاد در اوزان 50 و 72 کیلوگرم در رده‌های نونهالان و بزرگسالان است.

فارس: خود را معرفی کنید از چه سالی به عرصه کشتی ورود پیدا کردید؟

مهدی یونسفر هستم متولد 1373 از دهدشت ورزش کشتی را 17 سال پیش در رده نونهالان و وزن 50 کیلو با مربی خود کامران گرگانی آغاز کردم.

 

فارس:در چه رقابت‌هایی شرکت داشتید و چه مقام‌هایی کسب کردید؟

مقام نائب قهرمانی رقابت‌های بزرگسالان و دو بار قهرمانی جوانان کشور، مقام سوم جام بین‌المللی شاهد، مقام دوم دانشجویان کشور از نتایج حضورم در رقابت‌ها بود همچنین سه بار در مرحله اول انتخابی تیم ملی و دو بار در مرحله نهایی شرکت داشتم.

فارس:عضویت شما در تیم ملی از سالی بود؟

از سال 91 تا 96 عضو تیم ملی بودم در یکی از اردوها از ناحیه زانو مصدوم شدم و این مصدومیت به عمل جراحی منجر شد.بعد از عمل در سال 98 مقام قهرمانی رقابت‌های بزرگسالان کشور را کسب کردم.

 

فارس:در طول دوره فعالیت از حمایت مالی و معنوی مسؤولان برخوردار بودید؟

نه هرگز حمایتی ندیدم تنها حامی و اسپانسر بنده خانواده‌ام بود حتی یک ریال از مسؤولان استانی ندیدم. تنها آقای خوبانی رئیس هیات کشتی شهرستان بعضی وقتها کمک می کرد.

وی در خصوص واکنش مسؤولان به افتخارآفرینی‌های خود می‌گوید«در یکی از رقابت‌ها در همدان مقام کسب کردم استاندار وقت که از فرزندان کهگیلویه بود از من و مربیان تجلیل کرد، در دهدشت اما هر وقت از رقابت‌ها برگشتم تنها صفی از مسؤولان دیدم که به استقبال آمدند عکس یادگاری انداختند و رفتند.»

*فارس:سخت‌ترین پیکاری که در رقابت‌ها داشتید و کوتاهترین زمان غلبه بر حریف؟

در رقابت بزرگسالان و جام بین المللی شاهد در سالن هفت تیر تهران بازی سختی داشتم و کمترین کمترین زمان برای غلبه بر حریف در فینال جوانان کشور در قم با ۴۰ثانیه روی داد.

یونسفر که در رقابت‌های خود در کنار کشتی‌گیران مطرح و بنام از جمله حمید سوریان و امید نوروزی حضور داشت و از مربیگری محمد بنام بهره گرفت، نخستین مدال طلای خود را با ضربه فنی محمدمراد الیاسی قهرمان جوانان آسیا تصاحب کرد.

فارس:چه هدفی برای آینده خود ترسیم کرده‌ای و برای تحقق آن چه برنامه‌ای دارید؟

برای رقابت‌های جهانی امیدوار بودم و تلاش‌های خود را با وجود همه بی‌مهری‌ها و مشکلات ادامه دادم اما مدتی است در گیر و دار ویروس کرونا موانع بزرگی سد راهم شده و اجازه آمادگی را نمی‌دهد.

این کشتی‌گیر دهدشتی با بیان اینکه برای حضور در رقابت‌های لیگ باید آمادگی خود را حفظ کنم، ادامه داد: در حالی که رقبای بنده در شهرهای همجوار مشغول تمرین هستند و خود را آماده می‌کنند در شهرستان ما کارشکنی‌ها روحیه و انگیزه را از من گرفته و از تمرین دور کرده است.

وی معتقد است محدودیت کرونایی بهانه مسؤولان هیأت کشتی برای حذف قهرمانان است در حالی که تعداد انگشت شمار قهرمانان برای تمرین نیاز به سالن دارند و حضور انها برای بدنسازی تهدید علیه کرونا نمی‌تواند باشد.

یونسفر که در بوتیک ورزشی مشغول فعالیت است، اضافه کرد: چهار ماه به خاطر شرایط کرونایی تمرین و آماده سازی را متوقف کردیم اما تعطیلی بیش از این به تعادل وزن ضربه می‌زند از طرفی رقیبان ما در سایر استان‌ها با وجود فراوانی قهرمانان دارند تمرین می‌کنند.

 

به گزارش فارس، قهرمان فرنگی می‌گوید«در انتخابات هیأت کشتی دنبال یارکشی بودند، استان اسم ما به عنوان بزرگسالی که در چندین دوره شرکت داشته و مقام کسب کرد را خط زدند اسم یک نونهال را جایگزین کردند.»

وی اضافه کرد: به جای حمایت و روحیه‌دهی طی 17 ماه گذشته کاری کردند انگیزه برای ادامه کار ندارم.

از نونهالی دور از خانواده در شهرم ماندم چون مربی گفت آینده خوبی داری خواستم برای دیارم افتخارآفرینی کنم، استانهای همجوار منت هم می‌کشند که به تیمشان بروم.

 

وی گفت: در حال حاضر تمرین را متوقف کردند انگیزه ندارم مردم عادی در خیابان می‌بینند احترام می کنند شرمنده رفتارشان می‌شوم.

یونسفر با بیان اینکه برای شرکت در رقابت‌های لیگ باید به صورت تخصصی تمرین داشته باشم تا به امادگی برسم، گفت: انتظار داریم هیأت کشتی ما را به عنوان قهرمان کشتی استان حمایت کند.

وی ادعا داشت خبرنگاران برای انعکاس صدای کشتی‌گیران همکاری نداشتند و حاضر نشدند مشکلات عدیده ورزشکاران این رشته را منتشر کنند.

به گزارش فارس، انتقاد این کشتی‌گیر از بی‌توجهی هیأت کشتی و مخالفت با تمرین کشتی‌گیران در حالی است که دبیر هیأت کشتی استان می‌گوید تعطیلی اماکن ورزشی از جمله خانه‌های کشتی در راستای تصمیم ستاد مقابله با کرونا اتخاذ شده و بازگشایی سالن‌ها تا اطلاع بعدی ممنوع است.

کیوان سروش‌مقدم گفت: با این وجود کشتی‌گیران می‌توانند به صورت انفرادی در سالن‌های خصوصی به تمرین بپردازند و منعی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخی کشتی‌گیران به جای پیگیری مشکل خود دنبال حاشیه‌سازی هستند، افزود: قهرمانان بسیاری در شهرستان وجود دارد که به خاطر تعطیلی اماکن کشتی مجبورند تمرینات خود را با مربی به صورت خصوصی انجام دهند.

سروش مقدم تصریح کرد: ورزش کشتی به خاطر رویارویی تن به تن جز مشاغل پرخطر بوده و مجوز بازگشایی سالن‌ها فعلا صادر نشده است هیأت کشتی تابع نظر مسؤولان وزارت بهداشت و درمان است.

انتهای پیام/82016/ر

نظر شما