شناسهٔ خبر: 41351124 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پس لرزه‌های رد اعتبارنامه تاجگردون | ادعای نمایندگان درباره حکم قضایی تاجگردون درست است؟ | تاجگردون: «دروغِ بزرگِ مدعیان دینداری» است

پس‌لرزه‌های رد اعتبارنامه نماینده گچساران همچنان ادامه دارد. اصرار نمایندگان و پذیرش شورای نگهبان از یک ‌سو و انکار غلامرضا تاجگردون از سوی دیگر باعث شده این جدال اگر چه به ‌صورت مجازی یا رسانه‌ای تداوم داشته‌ باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، پس از اینکه غلامرضا تاجگردون ناگفته‌هایی از جلسه غیرعلنی مجلس درمورد رد اعتبارنامه‌اش را در قالب ویدیوهایی منتشر کرد و به برخی ادعاها پاسخ داد، شامگاه دوشنبه سخنگوی شورای نگهبان که در یک برنامه تلویزیونی حضور داشت در پاسخ به پرسش‌های مجری در مورد رد این اعتبارنامه از سوی مجلس اظهاراتی داشت که منجر به واکنش تاجگردون و دامن‌ زدن به این جنجال شد که گویی تصور نقطه پایان بر آن سخت شده است. 

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که مهمان برنامه «تهران ۲۰» بود، در واکنش به اینکه تایید صلاحیت یک نماینده از سوی شورای نگهبان و رد اعتبارنامه یا به تعبیری ردصلاحیتش از سوی مجلس تناقض نیست، تشریح کرد که گویی تقسیم ‌کاری میان مجلس و شورای نگهبان بر اساس قانون وجود دارد که طول ۴۰ سال گذشته هم چندین ‌بار این اتفاق افتاده که نماینده‌ای از فیلتر شورای نگهبان گذشته اما اعتبارنامه‌اش رای لازم را کسب نکرده است چرا که به هر حال شورای نگهبان نیز اشتباه می‌کند یا ممکن است موضوعی از نگاه شورای نگهبان دور بماند. 

اظهارات کدخدایی در حالی مطرح شده که این نهاد نظارتی نه‌تنها استعلام از مراجع چهارگانه - یعنی قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال - را در دستورش برای احراز صلاحیت دارد، بلکه بارها و بارها گفته و تاکید شده که این نهاد از بسیج تا دفاتر استانی یا معتمدانش در مناطق مختلف و حوزه‌های انتخابیه نیز مشورت می‌گیرد.

حتی پیش از این تعدادی از اصلاح‌طلبان طی اظهارنظرها و مصاحبه‌های نسبت به احراز صلاحیت از روش‌های نامتعارف در این نهاد اعتراض کرده و برخی حتی مدعی بودند شورای نگهبان در مورد نماز خواندن یک کاندیدا در مسجد محل نیز سوال و جواب کرده است.  با این حال کدخدایی در این گفت‌وگو شرح داد که برخی نمایندگان در دیداری که با دبیر شورای نگهبان داشتند، مدعی بودند که به مدارک جدیدی دست یافته‌اند.

آن‌ طور که کدخدایی نقل کرده نمایندگان در دیدار با آیت‌الله جنتی گفته‌اند که غلامرضا تاجگردون رای قضایی مربوط به سال ۹۹ دارد که کدخدایی در این مصاحبه تاکید می‌کند ما [شورای نگهبان] این رای قضایی را ندیده‌ایم. به نظر می‌رسد اشاره کدخدایی به همان جلسه‌ای است که علیرضا زاکانی با دبیر شورای نگهبان داشت.  

تاجگردون البته این ادعا را بی‌پاسخ نگذاشت و در صفحه اینستاگرامش با انتشار ویدیویی از گفت‌وگوی تلویزیونی سخنگوی شورای نگهبان با صدا و سیما نوشت: «اینقدر این حرف بچرخه تا یکی حرف بزنه. این حرف‌های جناب دکتر کدخدایی است. آقایان خیلی صریح پیش آیت‌الله جنتی می‌فرمایند آقای تاجگردون در سال جاری حکم قضایی دارد. اگر همین یک حرف را ثابت کنند، من همه ادعاها را می‌پذیرم و اگر نتوانند ثابت کنند، حتما صلاحیت ماندن در «خانه ملت» را ندارند. من و مردم ایران منتظر دیدن این حکم هستیم.»  او این ادعا را «دروغِ بزرگِ مدعیان دینداری» توصیف کرده است.

تاجگردون پیش از این شرح جلسه غیرعلنی رد اعتبارنامه‌اش را در قالب ویدیویی منتشر کرده و توضیح داده‌ بود. او در بخشی از این ویدیو در مورد نامه وزارت اطلاعات علیه او که از سوی زاکانی مطرح شد، گفته‌ بود که در مورد مفاد این نامه به شورای نگهبان توضیح داده است.

نظر شما