شناسهٔ خبر: 41351007 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تدبیر کلیدی در توسعه ورزش زنان

تهران- ایرنا- تاکید وزارت ورزش و جوانان بر اختصاص بودجه فدراسیون‌ها با راهبرد توسعه ورزش زنان، موجب شده تا برخی از کارشناسان به این باور برسند که فعالیت ورزشی این قشر دستورالعملی است که راهی برای بازگشت به گذشته باقی نگذاشته است.

صاحب‌خبر -

«مهدی علی‌نژاد» معاون وزیر ورزش در بازدید از خبرگزاری ایرنا نکته‌ای را مطرح کرد که می‌تواند در ذات خود پیام‌های مهمی نهفته باشد. نکته‌ای که نشان می‌دهد برخلاف تمام تبلیغات صورت گرفته علیه تبعیض جنسی در ورزش ایران، این وزارتخانه در دولت دوازدهم توجه ویژه‌ای به توسعه ورزش در بخش زنان دارد. توسعه‌ای که تنها در چند سال گذشته موجب شده تا ورزشکاران این بخش در رشته هایی مانند وزنه‌برداری و ژیمناستیک با رعایت شئونات اسلامی در اندیشه رسیدن به رقابت‌های جهانی باشند.

علی‌نژاد در این گفت وگو اعلام کرد: اگر فدراسیونی در بخش زنان ضعیف باشد، طبق برنامه‌ریزی جدید نمره خوبی نخواهد گرفت و براساس تمام این عوامل بودجه فدراسیون‌ها پرداخت می‌شود. تاکید وزارت ورزش بر توسعه زنان تنها به بخشنامه یا شعار منتهی نشد، بلکه توسعه این ورزش یکی از مهمترین پیش‌فرض‌های اختصاص بودجه به یک سازمان یا نهاد ورزشی است. بودجه‌ای که برنامه‌ محور است و دیگر به مانند گذشته به یک سازمان یا نهاد به صرف زیست اداری داده نمی‌شود.  

به نظر می‌رسد که تدبیر وزارت ورزش برای توسعه و تحول در ورزش زنان از فاز شعار وارد اقدام و عمل شده است و دیگر کسی نمی‌تواند به بهانه سوگیری جنسیتی قشر زیادی از شهروندان را از حضور در میادین افتخار آفرین ورزشی محروم کند.   البته طرح این ادعا به معنای چشم‌پوشی از حرمت زن ایرانی در میادین جهانی نیست، بلکه دختران و زنان ایرانی در چند دهه گذشته نشان دادند در ورزش به ویژه آوردگاه‌های بزرگ (رقابت‌های جهانی، المپیک و پارالمپیک) همواره نماد حجاب اسلامی بودند و رفتار آنان در برخی از کشورهای اسلامی نیز به الگو تبدیل شده است. کسب نخستین مدال المپیکی در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و سه مدال طلا در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو نشان از اقتدار زنان ایران در بزرگترین آوردگاه جهانی دارد.

عملی شدن رویای ورزش زنان ایران و حضور آنان در آوردگاه‌های بزرگ در حالی از سوی وزارت ورزش دولت دوازدهم کلید خورده است که این وزارتخانه مهرماه سال ۱۳۹۸ با هماهنگی نهادهای مختلف توانست زمینه را برای حضور زنان و خانواده‌ها در محیط ورزشی فراهم کند و شمار زیادی از شهروندان ۲ مسابقه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را به همراه خانواده در ورزشگاه آزادی نظاره‌گر بودند و در مسابقه ایران و کامبوج نیز زنان برای نخستین بار به صورت رسمی یک مسابقه تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه را به نظاره نشستند.

به نظر می‌رسد توسعه ورزش زنان و حضور فعال جمعیت زیادی از شهروندان در ورزش طرحی است که در دولت‌های گذشته کلید خورده و در دولت دوازدهم در حال رسیدن به نقطه اعتدال است؛ نقطه‌ای که با راهبردهای این وزارتخانه راهی برای بازگشت به گذشته باقی نگذاشته است بلکه خود آغاز راهی است که در آینده بیش از پیش از آن خواهیم شنید. این راه اگر بر همین منوال ادامه داشته باشد بی‌گمان جایگاه ایران در جدول رده‌بندی مدال‌ها در المپیک و بازی‌های آسیایی متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود.

با این راهبرد توسعه ورزش زنان ایران تنها به یک یا چند رشته رزمی منتهی نخواهد شد بلکه به جنبشی فراگیر در ورزش تبدیل می‌شود که بسیاری از رشته‌های خاص و مدال‌آور در المپیک را نیز در برخواهد گرفت.

نظر شما