شناسهٔ خبر: 41346131 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

با Skydio X2، پهپادی با دوربین های حرارتی مادون قرمز آشنا شوید

مرتضی یعقوبی / ورج

صاحب‌خبر -

استارتاپ Skydio که در زمینه تولید پهپادهای خودرانی که قادرند به صورت خودکار و با حداقل دخالت انسانی، به پرواز درآیند فعالیت دارد، به تازگی از محصول جدید خود به نام X2 رونمایی و ورود خود به بازار پهپادهای تجاری را اعلام کرد.

این پهپاد جدید، اولین محصول شرکت Skydio به شمار می‌رود که قرار است تنها در اختیار نهادهای دولتی، نظامی‌و یا دیگر سازمان‌هایی که در فعالیت‌هایی را در حوزه بررسی‌های هوایی و همچنین عملیات‌های اطلاعاتی انجام می‌دهد، قرار گیرد. پهپاد X2 از دوربین‌های حرارتی مادون قرمز بهره می‌برد.

این شرکت تقریبا دو سال پیش و با عرضه پهپادی به نام R1 وارد این بازار شد. پهپادی که از فناوری خودران بهره می‌برد و به لطف برخورداری از هوش مصنوعی می‌توانست موانع پیش رو را تشخیص دهد و از برخورد با آن‌ها جلوگیری کند. همچنین نرم افزار و سنسورهای مختلفی نیز روی این پهپاد تعبیه شده بود که پروازی بی‌دردسر و راحت را در محیط‌هایی با موانع زیاد برای این پرنده فلزی به ارمغان می‌آورد.

شرکت Skydio قیمت این محصول را حدود 2500 دلار تعیین کرده بود که رقم بالایی برای یک پهپاد به شمار می‌رفت. در واقع، هدف Skydio این بود تا پهپادی با قابلیت‌های حرکت خودران را برای افراد کم تجربه و یا حتی آماتور که به این گونه محصولات علاقه‌مندند، تولید کند. پهپادی که می‌توانست با کمترین کمک از سوی صاحب آن، از موقعیت‌ها و شرایط مختلف فیلمبرداری کند.

کارمندان این شرکت را متخصصان موسسه فناوری ماساچوست یا همان MIT به همراه افراد باسابقه از تیم Wing شرکت گوگل تشکیل می‌دهند. این تیم در سال گذشته موفق به تولید دومین محصول خود به نام Skydio 2 شد؛ پهپادی که با قیمت ارزان‌تر 999 دلاری و طراحی ارتقایافته عرضه شد و قابلیت‌های آن نیز به نسبت قبل، بهتر شده بود.

با این حال، Skydio مدل جدیدی به نام X2 را در دستور کار قرار داد و طولی نکشید که نسخه تجاری آن رونمایی شد. پهپادی که از بازوهای جمع‌شونده بهره می‌برد که برای اولین بار در محصولات این شرکت مشاهده می‌شود.

در این پهپاد جدید از قابلیت پرواز در شب با کمک فناوری GPS استفاده شده و با کمک نور مرئی و روشنگرهای مادون قرمز می‌تواند پروازی امن را در شب تجربه کند. کنترلر این پرنده فلزی نیز به نسبت قبل ارتقا یافته و معایب مدل‌های پیشین را ندارد به طوری که اکنون از یک نمایشگر لمسی نیز در آن استفاده شده است.

با X2 جدیدترین پهپاد شرکت Skydio آشنا شوید با X2 جدیدترین پهپاد شرکت Skydio آشنا شوید

باتری این پهپاد به گونه‌ای است که با یک بار شارژ، می‌تواند تا 35 دقیقه در آسمان به پرواز درآید، در حالی که مدل قبلی تنها می‌توانست 23 دقیقه پرواز کند. همچنین در X2 از دوربین حرارتی با رزولوشن 320 در 256 به همراه یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی استفاده شده است.

قابلیت‌های نرم افزاری این پهپاد نیز به نسبت قبل ارتقا یافته، به نحوی که اکنون از قابلیت سوپرزوم یعنی زوم 100 برابری به تمامی‌جهات بهره می‌برد و قابلیت‌هایی نیز برای حرکت بهتر در مسیرهای پرمانع در دل این پهپاد تعبیه شده است.

شرکت Skydio اعلام کرده که در اواخر سال جاری میلادی، قابلیت اسکن سه بعدی را به مدل‌های SKydio 2 و Skydio X2 اضافه خواهد کرد. با کمک این ویژگی، کاربران می‌توانند به درک بهتری از ساختار بناهایی همچون پل‌ها، ساختمان‌ها، زیرساخت‌های انرژی، صحنه‌های وقوع تصادف و جرم و غیره دست یابند. همچنین قابلیت House Scan نیز به زودی به این محصول اضافه خواهد شد که برای شناسایی خانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شرکت Skydio قصد دارد تا دو مدل از این پهپاد را عرضه کند که یک مدل با نام X2D برای استفاده ارتش آمریکا و دیگری با نام X2E برای استفاده شرکت‌ها و سازمان‌ها عادی طراحی خواهد شد. هنوز اطلاعاتی در خصوص قیمت این دو پهپاد منتشر نشده است.

با X2 جدیدترین پهپاد شرکت Skydio آشنا شوید با X2 جدیدترین پهپاد شرکت Skydio آشنا شوید

نظر شما