شناسهٔ خبر: 41345734 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

برگزاری جشنواره فیلم کودک در اواخر مهرماه

صاحب‌خبر - به گزارش ایمنا، علیرضا تابش در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی که با موضوع "سرنوشت رویدادهای فرهنگی و هنری در شرایط شیوع ویروس کرونا" برگزار شد، اظهار کرد: با مطرح شدن ویروس کرونا و بحث فاصله گذاری اجتماعی، سینماها و بخش‌های فرهنگ نیز مانند دیگر فعالیت‌ها به تعطیلی کشیده شدند. تقریباً اولین چیزهایی که از کرونا ضربه خورد بخش فرهنگ بود و در حاشیه شیوع این ویروس بسیاری از رویدادها و اکران‌های خصوصی و جشنواره‌ای مختلف تعطیل شدند و ظاهراً تا پایان امسال با این بیماری درگیر هستیم.
تابش در مورد ارزیابی فعالیت جامعه هنری در زمان کرونا گفت: سینمای ایران در آغاز سال ۱۳۹۹ فعالیت‌های خود را به صورت ویژه‌ای آغاز کرد و تعداد آثار سینمایی که به صورت آنلاین اکران شدند نسبت به سال‌های گذشته افزوده شد و تجربه اکران آنلاین که به نوع خود تجربه متفاوتی در عرصه فرهنگ و هنر بود نیز انجام شد. درست است که مهر تعطیلی بر فعالیت‌های میدانی زده شد، اما جامعه هنری خود را با شرایط خاص این روزها تطبیق داد.
وی افزود: با ادامه دار بودن سیر زمانی بیماری کرونا این ما هستیم که باید خود را با این شرایط سخت وقف دهیم و این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود که پروتکل‌های طراحی شده نیز تحت تأثیر عناوینی از جمله مباحث اقتصادی و اجتماعی متغیر است. اما می‌توان گفت کرونا در کنار تمامی محدودیت‌هایی که برای رویدادهای فرهنگی هنری ایجاد کرد، فرصتی برای پیشرفت و عرضه هر چه بیشتر آثار فرهنگی هنری در بستر اینترنت و فضای را نیز فراهم آورد. به طور کلی کرونا بهانه‌ای برای پیشرفت شتاب زده تحول دیجیتال در عرصه فرهنگ و هنر شد.

جشنواره فیلم کودک چگونه برگزار می‌شود؟

وی درباره چگونگی برگزاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودک، توضیح داد: با توجه به بین‌المللی بودن جشنواره فیلم کودک در اوایل اردیبهشت‌ماه و در اولین جلسه مدیران و شورای سیاست‌گذاری جشنواره از ما خواسته شد با در نظر گرفتن دو سناریو برنامه‌ریزی کنیم؛ بدین صورت که بخش بین‌المللی به صورت آنلاین و در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورات لازم از سوی ستاد مقابله با کرونا، در بخش ملی برنامه‌ها به صورت فیزیکی و اجرایی باشد و در غیر این صورت با آماده‌سازی زیر ساخت‌های لازم این بخش نیز به صورت آنلاین برگزار شود. در این صورت جشنواره گستره وسیعی‌تری از مخاطبین را پوشش می‌دهد و حضور در بازار مجازی نیز می‌تواند تجربه‌ی ویژه‌ای باشد ضمن اینکه می‌توان از حضور میهمانان برجسته‌تری استفاده کرد. همچنین جنبه‌های حقوقی و تجربه دیگر کشورها در برگزاری جشنواره به صورت آنلاین نیز در حال بررسی است.
تابش ادامه داد: فراخوان المپیاد فیلم سازی نوجوانان در دو روز گذشته منتشر شد و به زودی فراخوان جشنواره فیلم کودک نیز با تغییراتی که به اقتضای شرایط کرونا است، منتشر خواهد شد. این جشنواره در بازه زمانی ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار خواهد شد و تاکنون بیش از ۱۰۰ فیلم زنده و انیمیشن و فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. همچنین در دیگر بخش‌های جشنواره نیز هم فراخوان‌ها منتشر خواهد شد.

بخش دولتی خواهان تحول دیجیتال فرهنگی است؟

مدیرعامل بنیاد سینایی فارابی در خصوص همکاری دولت با تحول دیجیتال فرهنگی اظهار کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌هایی در جهت راه‌اندازی بخش دیجیتال اداره فرهنگ و ارشاد وجود دارد و وزارتخانه متناظر با هر معاونت برنامه اقدام عملیاتی برای ورود به عرصه دیجیتال دارد. به نوعی می‌توان گفت کم کاری‌هایی که طی سال‌های گذشته گاهاً به صورت ناخواسته در جریان آن بودیم می‌تواند با این تحولات جبران شود.
وی ادامه داد: برشی از این برنامه که مربوط به سینما است و در اختیار ما قرار گرفته، در تعامل بین سازمان سینمایی و مؤسسات تابع و مرکز رسانه‌هایی دیجیتال قرار گرفته است و باید بپذیریم سامانه‌هایی که در خدمت سینما هستند رقیب و دشمن سینما نیستند و می‌توانند در کنار سینما سرویس‌های خوبی را به مخاطبان برنامه‌ها سینمایی بدهند.
تابش با بیان اینکه در سال جاری جشنواره‌های مختلفی فعالیت خود به صورت آنلاین را اعلام کردند، افزود: بخش‌های جدیدی که به صورت یک فرصت بر اثر بیماری کرونا ایجاد می‌شوند می‌توانند در سال‌های آینده بخش‌های انضمامی جشنواره‌های سنتی باشند. بنابراین حتی پس از پایان بیماری کرونا امتیاز ویژه‌ای که برای رویدادهای فرهنگی و هنری ایجاد می‌شود شکل‌گیری بخش جدیدی تحت عنوان بخش دیجیتال یا آنلاین است.

"کَن" هم مجازی شد

علیرضا تابش گفت: تجربه ایجاد شده برای سایر کمپانی‌های فیلم سازی در دو تا شش تیرماه در بازار مجازی جشنواره کن ۲۰۲۰ را می‌توان یک تجربه بسیار ویژه و متفاوت خواند. در این بازه زمانی فرصت بسیار خوبی در اختیار کشورهایی که در بازار حقیقی کن نادیده گرفته می‌شدند قرار گرفت همچنین در هزینه‌هایی مادی بسیار صرفه‌جویی شد. پلت فرمی که کن ۲۰۲۰ با بهره‌گیری از هوش مصنوعی طراحی کرده بود شما را به همفکرانتان وصل می‌کرد، البته معایبی نیز از جمله عدم حضور فیزیکی در فضای جشنواره وجود داشت.
مدیرعامل بنیاد سینایی فارابی تاکید کرد: نظریه‌های جدید به نوعی اثبات کرد که فضای مجازی فرصتی برای تحت پوشش قرار دادن گستره وسیع‌تری از مخاطبین را ایجاد می‌کند، اما این امتیاز مستلزم همکاری نهادهای مانند کانون پرورش فکری، آموزش پرورش، تلویزیون ملی و بخش خصوصی است؛ در غیر این صورت ما از قطار این بخش عقب می‌مانیم و در نهایت به بخش فرهنگ بیش از چیزی که هم اکنون شاهد آن هستیم زیان وارد می‌شود.
تابش با بیان اینکه "برای آنکه بار فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی بیشتر شود نیازمند زیر ساخت‌هایی هستیم" اظهار کرد: در گفت‌وگوی که با معاون وزارت ارتباطات داشتم صحبت در این خصوص بود که اگر اراده دستگاه‌های فرهنگی بر این باشد که این کار را به صورت جدی عملی کنند زیر ساخت‌ها موجود است و این تضمین داده شده که کمک‌های لازم هم در بخش خصوصی و هم در پایتخت و سایر استان انجام خواهد شد.

برنامه‌های فارابی در آستانه صده جدید

تابش در خصوص نقش بنیاد سینمایی فارابی در ترویج بخش دیجیتال در رسانه گفت: از دو سال گذشته سند تحول بنیاد سینمایی فارابی با کمک برخی از متخصصین و گفت‌وگوهای منظم با فعالان سینمایی ایران و مدیران سینمایی تنظیم شد. در زمستان سال گذشته طبق جمع بندی‌های سازمان سینمایی مؤسسه‌های رسانه‌های تصویری در بنیاد فارابی ادغام شد و دارایی‌های معنوی، مادی و برخی از وظایف آن به بنیاد فارابی سپرده شد.
وی افزود: در حال ورود به صده جدید هستیم و وقتی رسانه‌های تصویری که در دهه ۷۰ تأسیس شده با بنیاد فارابی ادغام می‌شود، پس باید برخی برنامه‌ریزی‌ها و رویکردهای جدید در بنیاد سینمایی فارابی دیده شود. مهم‌ترین این رویکردها توجه به رسانه‌های نوین در عرصه صنعت هنر و سینما است و به طور جد مورد تأیید مسئولان بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفت. در پی به روز رسانی و تحول اهداف و عملکردهای بنیاد سینمایی همسو با سلیقه مخاطبین هستیم و در این میان توجه به تغییراتی که در توسعه بازار ایجاد شده با مشارکت بخش خصوصی از جمله نکات مهم است.

آثار با هزینه تولید بالا وجود ندارند

تابش در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط موجود اکران و بی ثباتی اوضاع سینمایی در خصوص تولیدات با هزینه‌های بالا که ممکن است برای بنیاد سینمایی فارابی زیان بار باشد چه اقدامی انجام شده گفت: هزینه تولیدات فیلم که در گذشته تماماً بر عهده بنیاد سینمایی فارابی بود، هم اکنون در میان چندین نهاد تقسیم شده و باید تجدید نظرها لازم در خصوص این تولیدات انجام شود. اما در تولیدات اخیر پروژه سنگینی با هزینه‌های بالا وجود نداشته است.
مدیرعامل بنیاد سینایی فارابی تاکید کرد: بخشی از تولیدات فیلم‌ها در زمستان سال گذشته به پایان رسید که نه هنوز به پرده اکران رسیده‌اند و نه در جشنواره حضور پیدا کرده‌اند. جشنواره جهانی فجر نیز به دلیل تداخل با آغاز شیوع بیماری کرونا ناگزیر به تعویق افتاد و امسال برگزار نشد.

نظر شما