شناسهٔ خبر: 41344795 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد

کسری تراز مالی جاری ترکیه

کاهش تراز جاری ترکیه در پنج ماه نخست سال میلادی کنونی از مرز ۱۶/۷ میلیارد دلار گذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بررسی بیلان تراز پرداخت‌های ترکیه که از سوی بانک مرکزی این کشور منتشر شد نشان می‌دهد در پنج ماه نخست سال جاری میلادی میزان کسری در تراز پرداخت‌های این کشور از مرز ۱۶/۷ میلیارد دلار فراتر رفته است.

بانک مرکزی ترکیه در گزارش اخیر خود اعلام کرد کسری تراز جاری ترکیه در دوره ماه‌های ژانویه- مه ۲۰۲۰ (پنچ ماه نخست) به رقم ۱۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی ترکیه، تراز جاری این کشور تنها در ماه مه جاری سه میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار کسری داشته که بسیار دور از انتظار بود، این در حالیست که این داده در ماه مشابه سال قبل یک میلیارد و ۷۱ میلیون دلار مازاد داشت.

کسری در تراز پرداخت‌های ترکیه به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های شکنندگی در اقتصاد این کشور در یک سال منتهی به ماه مه سال جاری میلادی به هشت میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار رسید که به معنی استقراض جدید برای جبران این کسری است.

کاهش درآمدهای ارزی از گردشگری و صادرات و کاهش درآمدهای دولتی در دوران کرونا از مهمترین دلایل کسری تراز جاری ترکیه محسوب می‌شود.

کسری در تراز پرداخت‌های ترکیه موجب می‌شود این کشور هر ماه به میزان کسری یک ماهه در تراز پرداخت‌های خود از بازارهای جهانی استقراض کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت برای برون رفت از این بحران، بجای استقراض و طرح‌های گران قیمت عمرانی باید به حمایت از تولید داخلی، صادرات، طرح‌های ارز آور و جذب سرمایه گذاری خارجی مستقیم بپردازد.

نظر شما