شناسهٔ خبر: 41344643 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا طرح های ملی توسعه روسیه را به تعویق انداخته است

مسکو - ایرنا - شیوع بیماری همه گیر کرونا و ابتلای نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر به این بیماری، طرح های ملی بلند مدت رئیس جمهوری روسیه به ارزش ۳۶۷ میلیارد دلار را به تعویق انداخته است و به نظر می رسد روس‌ها حداقل شش سال بیشتر باید در انتظار اجرای پروژه های ملی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا از کاخ کرملین،  ولادیمیر پوتین در همین رابطه به دفتر ریاست جمهوری روسیه دستور داده تا متن دستور درباره طرح های ملی روسیه را از سال ۲۰۲۴ به سال ۲۰۳۰ تغییر دهند.

رئیس جمهوری روسیه در تازه ترین کنفرانس ویدئویی با اعضای دولت که به بررسی وضع اقتصادی روسیه اختصاص داشت، با اشاره به رخدادهای اخیر گفت: باتوجه به نتایج همه پرسی اصلاح قانون اساسی روسیه می خواهم به همراه سازمان های ذیربط و دولت پیش نویس دستوراتی را که در آن اهداف توسعه ملی تا سال ۲۰۳۰ تعیین شده است، تنظیم شود.

 برنامه توسعه ملی ۳۶۷ میلیارد دلاری (۲۵/۷ هزار میلیارد روبلی) مورد نظر پوتین در زمان حاضر از برنامه زمان بندی عقب افتاده است و رئیس جمهوری روسیه قصد دارد اصلاحات بنیادین در آن انجام دهد. 

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو نیز در این باره نوشته است: در ماه گذشته وزارت دارایی روسیه پیشنهاد کرد باتوجه به شیوع بیماری کرونا، هزینه ها برای اجرای طرح های ملی روسیه در سال جاری میلادی برای حمایت از بخش های اولویت دار اقتصاد کشور و حمایت های اجتماعی از مردم مصرف شود.  

مطابق دستور رئیس جمهوری روسیه در سال ۲۰۱۸، ۱۳طرح ملی در روسیه تعیین شد که هزینه اجرای آن ۲۵/۷ هزار میلیارد روبل اعلام شد و قرار بود تا سال ۲۰۲۴ به صورت کامل به اجرا درآید. 

این طرح ها در ۳ بخش تقسیم شده بود، در بخش اول که  «سرمایه انسانی» نام داشت طرح های بهداشت و درمان، آموزش، جمعیت، و فرهنگ جای داشت.

در بخش دوم که  «محیط مناسب برای زندگی» نام گرفته بود قرار شد طرح های امنیتی و ایمتی جاده ها، مسکن و محیط شهری مناسب و محیط زیست مورد توجه جدی قرار گیرد.

در بخش پایانی هم که  با عنوان  «رشد اقتصادی» مطرح شده بود مسایلی در خصوص گسترش علوم، حمایت از کارفرمایان، اقتصاد دیجیتالی، تولید کار و حمایت از اشتغال، صادرات و همکاری های بین المللی و برنامه جامع مدرن سازی و توسعه زیرساخت ها قرار گرفته بود.       

با توجه به شیوع گسترده کرونا در روسیه، تحلیلگران معتقدند اجرای برنامه های پوتین تا سال ۲۰۲۴ عملا غیرممکن و دور از دسترس شده است از این رو دولت روسیه پیش بینی خود در خصوص اجرای پروژه های ملی را به سال ۲۰۳۰ کشانده است. 

گفتنی است در حال حاضر شمار مبتلایان به کرونا در روسیه با افزایش شش هزار و ۲۴۸ مورد جدید در شبانه روز گذشته به حدود ۷۴۰ هزار نفر رسیده است و تاکنون ۱۱ هزار و ۶۱۴ نفر جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند.

نظر شما