شناسهٔ خبر: 41344042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی:

مرزنشینان خراسان رضوی ظرفیت واردات اقلام اساسی را دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: برای تامین اقلام اساسی بویژه برنج می‌توان از ظرفیت مرزنشینان این استان برای واردات این اقلام بهره گرفت و این امر از مطالبات جدی استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از استانداری خراسان رضوی ، علی رسولیان در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی اظهار کرد: این شورا جزو شوراهای مندرج در قانون است و بسیاری از اقدامات در حوزه مرزنشینان بویژه بازارچه‌های مرزی منوط به تصویب آن در این شوراست.
وی یکی از مهمترین موضوعات در ارتباط با مرزنشینان را واردات برنج توسط آنان دانست و ادامه داد: قیمت برنج پاکستانی در بازار خراسان رضوی به کیلویی ۲۳۵ هزار ریال رسیده در حالی که در صورت مساعدت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی می‌توان با استفاده از ظرفیت مرزنشینان با واردات برنج قیمت آن را کاهش داد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: براساس مصوبه دولت، امکان واردات کالاهای اساسی با برخورداری از ۱۰۰ درصد معافیت سود بازرگانی از مرز دوغارون و بازارچه آن میسر است، این مصوبه هنوز ابطال نشده و می‌توان با بهره‌گیری از آن و ظرفیت‌های شورای ساماندهی مبادلات مرزی، واردات اقلام اساسی بویژه برنج توسط مرزنشینان را از مسیر قانونی ممکن ساخت.
وی افزود: در مورد ۲۴ ساعته شدن فعالیت در مرز دوغارون، کمیته امنیت مرز با پیشنهاد شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان در این خصوص موافقت کرد و اکنون موضوع در دستور کار اجلاس همکاری‌های دوجانبه ایران و افغانستان قرار دارد.
رسولیان ادامه داد: بر اساس دستور اکید رئیس جمهوری و طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، راه آهن خواف - هرات تا آذرماه امسال راه‌اندازی می‌شود و این موضوع هم از حجم فشار بر روی مرز دوغارون در مبادلات کالا خواهد کاست و هم به افزایش ترانزیت کالا به افغانستان کمک خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت مرز دوغارون باید از شرایط کنونی خارج شود، گفت: اماکن فیزیکی و زیرساخت‌های مناسبی در مرز دوغارون ایجاد نشده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد طبق توافقی که با گمرک و پایانه مرزی دوغارون انجام گرفته، به زودی کار ساخت و ساز اماکن فیزیکی و توسعه زیرساخت‌ها در مرز دوغارون آغاز شود.
وی افزود: پیشنهاد ما در شورای ساماندهی مبادی مرزی این بود که کمیسیون اقتصادی اجلاس همکاری‌های دوجانبه خراسان رضوی و افغانستان فعال شود و در این خصوص منتظر اعلام وزارت امور خارجه هستیم
*لزوم تغییر رویکرد نسبت به ظرفیت‌های مرزنشینان
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به مرور مصوبات قبلی شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان در خصوص واردات برنج توسط مرزنشینان پرداخت.
محمدعلی امیرفخریان گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری‌هایی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به مرزنشینان برای واردات اقلام اساسی از محل کارت بازرگانی انجام داد و لیستی از پیشنهادات خود برای واردات برخی اقلام را به تهران ارسال کرد.
وی افزود: کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی در تهران لیست مربوط به اقلامی را که مرزنشینان قادر به واردات آنها خواهند بود براساس ظرفیت‌های مرزهای غرب کشور تنظیم کرده که با ظرفیت‌های مرزهای شرقی متفاوت است لذا با وجود اینکه خراسان رضوی لیست کالایی خود را ارایه داده، امکان عدم تصویب آن توسط کارگروه وجود دارد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یکی از درخواست‌های خراسان رضوی تصویب لیست اقلام وارداتی از سوی مرزنشینان توسط شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان است تا بتوان اقلام مورد نظر را براساس ظرفیت‌های افغانستان و ترکمنستان تنظیم کرد اما بعید است این موضوع مورد موافقت تهران قرار گیرد.
وی با بیان اینکه واردات کالا از بازارچه دوغارون و ۲۴ ساعته شدن فعالیت در مرز دوغارون از موضوعاتی است که فرمانداری تایباد و اتحادیه تعاونی مرزنشینان در دست پیگیری داشته است گفت: باید امکان تحقق آن را در شورای ساماندهی مبادلات مرزی ارایه می‌کردند.
امیرفخریان افزود: عدم اعمال تغییرات نرخ ارایه خدمات در بازارچه های مرزی از سال ۱۳۹۵ تاکنون از دیگر مطالبات ارایه شده به این شوراست زیرا با توجه به افزایش نرخ تورم، تغییر این نرخ در بازارچه‌ها ضروری است.
وی تشکیل کارگروه ویژه دارای اختیارات توسعه روابط اقتصادی با کشور افغانستان در سطح ملی را از دیگر پیشنهادات دانست و ادامه داد: قرار شد این موضوع توسط اتاق مشترک ایران و افغانستان به همراه دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی پیگیری شود.

انتهای پیام/

نظر شما