شناسهٔ خبر: 41343851 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساخت دستگاه جلوگیری از پخش ویروس در ایتالیا

تهران – ایرنا – مهندس کارخانه خودروسازی فیات که پنجاه سال پیش ترمز ضد قفل (معروف به ای بی اس) را برای کاهش تلفات حوادث رانندگی اختراع کرد، در سن ۸۴ سالگی دستگاهی برای مهار همه گیری و جلوگیری از گسترش ویروس مرگبار کرونا ساخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رویترز از میلان ایتالیا؛ ماریو پلاتزتی دستگاهی به اندازه یک کتری به نام بیواستاپر ساخته است که به منظور متوقف کردن چرخش قطره های کوچک بیرون رانده شده از دهان در هنگام سخن گفتن، امواجی در هوا ایجاد می کند که به صورت بالقوه می تواند مانع از گسترش ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید –۱۹ شود.

وی که پنجاه سال پیش ترمز ای بی اس را اختراع کرد که اکنون در همه خودروها به کار گرفته می شود، به نام آقای ای بی اس معروف شده است.

پلاتزتی گفت: این دستگاه با ایجاد میدان آئرودینامیک، همه قطرک های بسیار کوچکی را که هنگام سخن گفتن از دهان افراد بیرون می آید، جذب می کند.

وی که تلاش برای ساخت این دستگاه را ۲ ماه پیش همزمان با همه گیری گسترده این ویروس که تاکنون بیش از نیم میلیون تن را در جهان به کام مرگ کشانده است، به امید برطرف کردن مشکلات فاصله گذاری اجتماعی در مدرسه ها، اداره ها و سازمان ها و اماکن همگانی آغاز کرد،  اکنون به همراه گروهی از همکارانش در دانشگاه تورین برای تنظیم و آزمایش بیواستاپر تلاش می کند.

به گفته مارکو سیمونتی استاد دپارتمان انرژی دانشگاه تورین؛ از آنجا که این دستگاه هنوز در مرحله ثبت اختراع است، نمی توان جزئیات بیشتری از مشخصات فنی  آن را افشا کرد. وی تنها به این سخن اکتفا کرد که مفهوم این دستگاه ساده است، اما هدف از ساخت آن، از بین بردن ویروس نبوده، بلکه کاهش فاصله افراد به صورتی است که ایمنی و سلامت آنان به خطر نیفتد.

دستگاه بیواستاپر ابتدا برای هدف امکان پذیر کردن نزدیک شدن ۲ نفر به یکدیگر ساخته شد، اما به گفته سیمونتی از آن برای گروه های کوچک نیز می توان استفاده کرد. این دستگاه اکنون تنها بر جلوگیری از پخش قطرکها از دهان در هنگام سخن گفتن متمرکز شده است، اما جلوگیری از پخش ویروس در هنگام سرفه و عطسه، به سامانه بسیار تهاجمی تری نیاز دارد.

آقای ای بی اس که در سال ۱۹۹۷میلادی بازنشسته شده، مبتکر چند رشته اختراع دیگر شامل مولد کوچک گرما و نیرو به نام توتم و همچنین سامانه تهویه ایی با توانایی بازیافت انرژی است.

نظر شما