شناسهٔ خبر: 41343732 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

«فردا» بررسی می‌کند

حسام‌الدین آشنا کیست و چگونه فکر می‌کند؟

حسام‌الدین آشنا کیست که در دوران دولت حسن روحانی به عنوان مشاور او و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری در هر موضوعی از سیاسی و اجتماعی تا موضوعات هنری اظهارنظر می‌کند و بعشا گفته‌هایش حاشیه‌ساز می‌شود؟

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی فردا: حسن روحانی روز دوشنبه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه با اشاره به اینکه این شورا پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و تحمیل جنگ اقتصادی تشکیل شد، گفت: «در جلسه‌ای رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ضرورت آمادگی و هماهنگی همه ارکان کشور در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن فرمودند که فرمانده این جنگ باید رئیس جمهور باشد و سایر قوا نیز می بایست در کنار دولت به میدان بیایند».

متعاقب این سخن سید محمود رضوی در توئیتر خود نوشت: «آقای قالیباف همیشه برای طرح‌هایش روزشمار داشت تا مردم بدانند و مطالبه کنند. حالا مجلس باید روزشمار اجرای بسته اقتصاد مردمی را اعلام کند تا مردم بدانند مجلس یازدهم چه برنامه‌ای دارد و از نمایندگان مطالبه کنند».

پس از این توئیت حسام‌الدین آشنا در واکنش به رضوی می‌نویسد: «سلام‌علیکم. این فرق کلیدی شهرداری و قوه مقننه است. 1-مجلس قاعدتا به فرمان و زمان‌بندی پروژه‌ای تصمیم نمی‌گیرد. 2-رئیس‌مجلس هم مسئولیت‌ها و اختیاراتی مشابه شهردار تهران را ندارد. 3-نسبت مجلس شورای اسلامی با رئیس‌مجلس هم با نسبت شورای شهر با شهردارد متفاوت است».

محمود رضوی هم در پاسخ به توئیت آشنا نوشت: «سلام‌علیکم. مجلس ریل‌گذار است و دولت انشالله قرار است در این ریل حرکت کند؛ البته موضع آقای رئیس‎جمهور در جلسه امروز؛ فرمانده باید رئیس‌جمهور باشد» و توئیت شما شائبه ناراحتی دولت از بسته اقتصاد مردمی را ایجاد می‌کند همه حرف مجلس حل مشکلات اقتصادی مردم است. اصلا شما فرمانده؛ حل کنید».

اما حسام‌الدین آشنا کیست که در دوران دولت حسن روحانی به عنوان مشاور او و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری در هر موضوعی از سیاسی و اجتماعی تا موضوعات هنری اظهار نظر می‌کند و بعشا گفته‌هایش حاشیه‌ساز می‌شود؟

*کار در وزارت اطلاعات

آشنا دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) است و درس طلبگی هم خوانده است اما در سال‌های اخیر تمایلی به پوشیدن لباس روحانیت ندارد. او در 16سالگی به سپاه پاسداران شهرکرد پیوست و در 17سالگی کارمند رادیو اهواز شد و به نویسندگی و اجرای برنامه‌های رادیویی پرداخت. آشنا در سال ۱۳۶۷ با دختر آیت‌الله دری نجف‌آبادی ازدواج کرد. آشنا زمان آیت‌الله دری نجف‌آبادی به معاونت روحانیون وزارت اطلاعات منصوب شد. پس از آنکه خاتمی، رئیس‌جمهور وقت با انتصاب حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به معاونت ویژه وزارت اطلاعات مخالفت کرد، دری نجف‌آبادی آشنا را به این مقام گمارد اما او چندان علاقه ای ندارد به این سابقه خود افتخار کند. او پس از مناظره با حجت‌الاسلام پناهیان در برنامه «دیروز امروز فردا» در سال93 در وبلاگ خود مسئولیت مدیرکل اطلاعات قم را تکذیب کرد و نوشت: «حسام الدین آشنا هیچگاه در شهر قم مدیر کل نبوده است. تنها در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به مدت ۸سال مدیر کل امور پژوهشی بوده است».

*نپوشیدن لباس روحانیت

او در سال84 در طرحی پژوهشی به موضوع روحانیت و ایدز پرداخت و کتاب «ما روحانیون در مواجهه با ایدز چه می‌توانیم بکنیم؟» را برای یونیسف نوشت. همین هم دستمایه‌ای شد برای اینکه بعد از 10سال دوباره لباس روحانیت بپوشد. او پیش از این در پاسخ به اعتراض آیت‌الله علم‌الهدی درباره ترک کسوت روحانی گفته بود «کاری که من انجام می‌دهم تناسبی با لباس روحانیت ندارد نه پیش‌نمازم نه منبری و کاری که کسوت روحانیت داشته باشد را ندارم پس چه ضرورتی دارد که این لباس خدمت را بپوشم؟»

*همکاری با روحانی در حصر منتظری

حسام‌الدین آشنا در گفتگو با ماهنامه «اندیشه پویا» در خصوص سابقه آشنایی و حضور در ستاد انتخاباتی روحانی به نکته‌ای اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که چه شد آقای روحانی به سراغ شما آمدند، آیا آشنایی وی با شما پیشینه قدیمی‌تری داشت، می‌گوید: «من در یک مورد با ایشان همکاری نزدیکی داشتم. سال77 در جریان مسئله رفع حصر آیت‌الله منتظری با ایشان از نزدیک کار کردم و فکر می‌کنم خاطره خوبی از آن تجربه داشتم». وی نقش خود را در آن ماجرا مشاور خواند و افزود: «آقای دری‌نجف‌آبادی از من خواستند که به آقای روحانی کمک کنم».

در دهه70 شورای عالی امنیت ملی به دبیری حجت‌الاسلام حسن روحانی حصر منتظری در منزلش را مصوب کرد. آشنا نیز در آن دوران معاون و داماد وزیر وقت اطلاعات، یعنی آقای دری‌نجف‌آبادی بود و از این رو با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این مسئله همکاری کرد اما آنچه آشنا از آن به رفع حصر یاد می‌کند مربوط به سال1381 است که بنا به تصمیم مسئولین عالی رتبه‌نظام و به جهت ملاحظه بیماری روحی آقای منتظری حصر ایشان برداشته شد و هیچ ارتباطی به آشنا ندارد، بلکه ایشان در آن مقطع مشغول فعالیت پژوهشی در کسوت هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و همچنین مدیر کل امور پژوهشی  این دانشگاه بود.

*حضور در هسته مرکزی ستاد انتخاباتی روحانی

آشنا در جریان انتخابات ریاست جمهوری عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی حسن روحانی و مشاور و تحلیلگر مناظرات او بود. فردی که گفته می‌شود طراح رنگ و تصویرساز «کلید» بوده و نقش قابل توجهی در حضور رسانه‌ای روحانی در جریان مناظرات ایفا کرد. حتی مشهور است که او طراح عبارت «من سرهنگ نیستم من حقوقدانم» نیز او بوده است.

*فعالیت گسترده در فضای مجازی

آشنا سال‌هاست که سابقه فعالیت در فضای مجازی و شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» و «گوگل‌پلاس» و تا این اواخر توئیتر را دارد. آشنا پس از پیروزی روحانی در انتخابات به فعالیت‌های فیس‌بوکی خود شدت بخشید و در صفحه خود موضوعات مختلفی را به نظرخواهی گذاشت. ازجمله این موضوعات نظرخواهی از اعضای فیس‌بوک درباره کابینه دولت یازدهم بود که این روند تاکنون نیز ادامه داشته است.

*حمله تند به نمایندگان در جریان جلسه رأی اعتماد نیلی

پس از آنکه محمود نیلی احمدآبادی توسط رئیس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد، موجی در مجلس برای مخالفت با او شکل گرفت که با واکنش حسام الدین آشنا همراه شد. او در صفحه شخصی فیس‌بوک خود با اشاره به جلسه فردای رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت نوشت: «نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راهگشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان می‌توانند: میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط‌گرایان یکی را انتخاب کنند. میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند. میان خواسته دانشگاهیان و خواسته‌های باج خواهان یکی را انتخاب کنند. آقای دکتر نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری نه اهل فتنه است نه بی تجربه و نه ناشناخته او یک جرم بیشتر ندارد دانشگاه را برای دانشگاهیان می‌خواهد نه برای سیاستمداران».

این اظهارات آشنا با واکنش شدید نمایندگان مجلس مواجه شد و نهایتا مجلس به نیلی احمدآبادی رأی اعتماد نداد. حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با «نسیم» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی عقیده دارند توافق حاصل شده باید به تایید مجلس برسد بر این اساس آیا دولت توافقنامه نهایی را برای اخذ نظر مجلس به آن ارجاع می‌دهد یا خیر گفت: مسئله مذاکرات هسته‌ای چیزی است که در سطح کلان نظام مطرح می‌شود. در مورد مذاکرات هسته ای هرچه در سطح کلان نظام مصلحت دیده شود همان انجام می شود و روشن است که هدایت این مذاکرات با مقام معظم رهبری، مدیریت آن با رئیس‌جمهور و اجرای آن با وزارت خارجه است. بنابراین وقتی ما در این سطح داریم صحبت می‌کنیم و طراحی می‌کنیم تشخیص اینکه چه چیزی نیاز به مصوبه مجلس دارد یا به مصوبه آن نیاز ندارد نه در حد تعدادی از نمایندگان مجلس است نه در حد رسانه ها و نه در حد دلواپسان است، بلکه در حد کسانی است که هدایت، طراحی مدیریت و اجرای آن را بر عهده دارند.

*نظر آشنا درباره نفوذی‌بودن سعید امامی

حسام‌الدین آشنا در مناظره تلویزیونی خود با محمدحسین صفار هرندی درباره نفوذ، به ماجرای مرگ سعید امامی، مدیرکل وقت امنیت داخلی وزارت اطلاعات در زندان اشاره کرد و گفت: «زمانی فردی در دهه70 متهم و دستگیر شد و در زندان نیز فوت کرد. این آدم توسط نیروهایی از نیروهای انقلاب به مثابه شهید، مرحوم و قربانی تلقی شد و از سوی دیگر نیروها به عنوان خائن و جاسوس و آدم اسرائیل نسبت داده شد. امروز 16 سال از آن روز گذشته و بعد از 16 سال هنوز قضاوت صریح در مورد آن نمی توان کرد. کیس‌های خاص احکام خاص دارند. شاید در کشور 4-5 نفر بدانند اصل ماجرا چیست».

*دیدگاه او درباره حضور زنان در وزرشگاه‌ها

آشنا معتقد است «می‌توانیم موانع حضور تماشاگران زن را نیز با حفظ موازین شرعی در ورزشگاه ها برطرف کنیم و جمهوری اسلامی ایران توانسته موانع حضور ورزشکاران زن در میادین ورزشی را رفع کند». او گفته است: «می‌توانیم موانع حضور تماشاگران زن را نیز با حفظ موازین شرعی در ورزشگاه ها برطرف کنیم. جهانیان می توانند مقایسه کنند که نگاه جمهوری اسلامی به زن با نگاه داعش چه تفاوت گسترده ای دارد. در این حوزه به جای شعار دادن و کوتاه فکر کردن باید پژوهش های عمیق انجام گیرد و مشارکت زنان در ورزش ها افزایش یابد».

نظر شما