شناسهٔ خبر: 41343668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

میانگین هدر رفت آب در شهر کرمان بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: میانگین هدر رفت آب استان کرمان بین ۲۶ تا ۲۸ درصد است اما این عدد به دلیل شبکه های فرسوده در هر منطقه متفاوت است و این هدر رفت آب در شهر کرمان بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمد طاهری سه شنبه (24 تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع «وضعیت آب استان و گزارش پیشرفت پروژه فاضلاب» گفت: در پاسخ به این سوال که در سال های گذشته یکی از مصوبات بحث آب رسانی از جیرفت به شهر جبالبارز بود گرچه که طول کشید اما سال گذشته رسماً این پروژه افتتاح شد و بعد از آن اعلام کردند که یکی از پمپ ها سوخته و سرقت شده و این قضیه به همین شکل معطل ماند و الان در شهر جبالبارز بعضی از محله ها  45 دقیقه آب دارند، گفت: پروژه جبالبارز یکبار توسط وزیر نیرو افتتاح رسمی شد و پروژه در مدار بهره برداری قرار گرفته و حین انجام اجرای کار اتفاقاتی در پروژه رخ داد که ظرف 20 روز رفع نقص شد و از آن روز تاکنون پروژه آماده استارت است و هر لحظه که شرکت آب و فاضلاب نیاز پیدا کند، پروژه را وارد مدار بهره برداری می کند اما یک پروژه سنگین و بهره برداری آن هزینه بر است.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان بیان کرد: امروز شهر جبالبارز، 2.5 تا 3 برابر نیاز آبی هر مشترک از قنات جبالبارز آب وارد شهر می شود و مردم با آن ها درختان گردو و باغات خود را آبیاری می کنند.

 

 

وی ادامه داد: اصلاً اکثر پروژه های آب برای دو ماه تابستان و برای پیک مصرف اجرا می شوند لذا پروژه کارشناسی، مطالعه و اجرا شده برای روزهایی که مردم مشکل دارند که امسال لطف خدا شامل حال استان شده و بارندگی صورت گرفته و قنات ها و چشمه سارها آب دارند و قنات جبالبارز 3 برابر شده است.

 

 

طاهری در خصوص وضعیت کیفیت آب شهر کرمان، با بیان اینکه کیفیت آب در هر منطقه ای جدا است و یک نوع نیست؛ اظهار داشت: در شهر کرمان، 70 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب داریم و آب در منابع ته نشین می شود و در حوضچه های بعدی گندزدایی و کلرزنی شده و بعد وارد شبکه آب شهری می شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه کیفیت آب کرمان سالم است، خاطر نشان کرد: با توجه به انجام آزمایشات و نظارتی که دانشگاه علوم پزشکی انجام می دهد این آب، آب سالم است اما این گل و لای ایجاد شده در لوله های آب رسانی آلودگی نیست.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در ادامه بیان کرد: هزار و 980 کیلومتر طول شبکه آب رسانی شهر کرمان است که در مقاطع مختلف این شبکه اجرا و عملیاتی شده است بنابراین این گل و لای، ماسه های دانه ریز و بادی است که وارد شبکه شهر شده و با پر و خالی شدن شبکه، این تلاطم بهم می خورد و این لوله هایی که ته نشین شده، بهم می خورد و شاهد این گل و لای هستیم که همراه با املاح می آید.

 

 

طاهری در خصوص اجرای پروژه فاضلاب در سه شهر کرمان، سیرجان و زرند، گفت: تقریباً پروژه های فاضلاب 6 تا 7 هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کردند و علاوه بر اینکه در کشور جزو بهترین پروژه ها هستند، پیشرفت آن ها نیز قابل توجه است؛ بنابراین با توجه به اینکه اجرای این پروژه سختی هایی دارد امیدواریم مردم کمک کنند تا پروژه فاضلاب شهری در این سه شهر به نتیجه برسد.

 

 

وی در ادامه اظهار داشت: خرید انشعاب فاضلاب در آن محله هایی که فاضلاب قرار است ظرف 6 تا 7 ماه آینده صورت بگیرد و تا جایی که قانون اجازه دهد، این پیش فروش را انجام می دهیم و در خصوص آب محور هفت باغ، یک قطره ای از آب شهر کرمان یا ماهان و یا جوپار در محور هفت باغ نمی رود؛ ما متولی تأمین آب محور هفت باغ نیستیم و اینکه از کجا و چطور می آورند، من پاسخگو نیستم.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان خاطر نشان کرد: کرمان 230 هزار واحد مسکونی دارد که انشعاب دارند و چاه های آب به صورت آنلاین شماره می اندازند که چقدر آب تولید می کنیم و با قطع شدن برق، عدم جریان آب و کمبود آب شهر مشخص می شود.

 

 

وی ادامه داد: کرمان 3 هزار لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد و ظرفیت تأمین آن از کل منابع نزدیک به 2 هزار تا است و 10 درصد دبی چاه های آب شهر کرمان کاهش پیدا کرده است و از طرفی نیز انشعابات جدیدی وارد مدار شده و سالی حدود 5 تا 6 هزار انشعاب می فروشیم بنابراین سرانه آب براساس جمعیت قابل بررسی و میزان تولید آب قابل اندازه گیری است.

 

 

طاهری با بیان اینکه کرمان یک متر مکعب کمبود آب دارد، در ادامه افزود: تأمین آب شهر کرمان باید به سمت آب سطحی می رفت؛ ما بزرگترین مرکز استانی هستیم که صددرصد به چاه های زیر زمینی وصل هستیم؛ ما باید در کرمان بالای 80 درصد آب خود را از منابع سطحی و 20 درصد از چاه ها می آوردیم اما متأسفانه آب شرب از چاه تأمین می شود.

 

 

وی بیان کرد: میانگین هدر رفت آب استان کرمان بین 26 تا 28 درصد است اما این عدد به دلیل شبکه های فرسوده در هر منطقه متفاوت است و این هدر رفت آب در شهر کرمان بین 18 تا 20 درصد است که در جهان و کشورهای متمدن هدر رفت آب را 15 درصد پذیرفتند؛ اگر شهر کرمان بین 15 تا 20 درصد پرت و هدر رفت است یعنی 3 تا 4 درصد پرت داریم؛ ما یک آب تولید می کنیم و یک آب را به مردم می فروشیم و از مردم پول می گیریم لذا آب فروش رفته را از آب تولیدی کم می کنیم که یک عدد کم است.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ادامه داد: دو نوع پرت داریم؛ پرت فیزیکی(لوله می شکند و نشتی دارد و هدر می رود) و پرت غیر فیزیکی (تمام حاشیه نشین ها و کسانی که پول آب نمی دهند و همه حاشیه نشین هایی که 10 برابر مشترک واقعی مصرف می کنند) پس این پرت غیر فیزیکی است یعنی در واقع مردم نیاز و مصرف دارند و باید پول آن را به ما بدهند اما نمی دهند.

 

 

وی در ادامه گفت: با اقدام طرح ملی مسکن راجع به سیرجان بحثی نشده بلکه راجع به شهر کرمان 2 قطعه زمین پیشنهادی برای ساخت واحد مسکونی، یکی در کنار کارخانه خانه سازی و یک قطعه زمین در کنار هنرستان رضوان است که میلیاردها تومان هزینه دارد و ما مخالف هستیم زیرا باید در این خصوص زمینی را انتخاب کنند که کمترین هزینه را داشته باشد لذا مخالف طرح اقدام ملی مسکن نبودم و به آن ها کمک می کنیم اما جایی که مایه در دسترس باشد.

 

 

طاهری خاطر نشان کرد: در خصوص ساخت و سازها، بیان کرد: بالاخره شهر و استان کرمان با افزایش جمعیت روبرو است و شهر کرمان باید برای جمعیت خود فکری بکند و ساخت و ساز باید انجام شود اما باید ببینم پروژه هایی که معطل ماندند این ها پروژه ها را سرعت دهیم.

 

 

وی ادامه داد: در بحث آب حدود 13 شهر از جمله چترود، کاظم آباد، کرمان، اسلام آباد، ریگان، منوجان، زرند، هنزا، بم، بروات، جیرفت، رفسنجان را داریم که این ها در وضعیت قرمز هستند و 63 درصد جمعیت استان در این 13 شهر است که دچار چالش کمبود آب بودند.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان توضیح داد: کرمان 230 هزار واحد مسکونی دارد و اگر هر واحدی یک کولر داشته باشد 230 هزار کولر می شود و هر کولری به طور متوسط ساعتی 20 لیتر آب مصرف می کند و با گرم شدن هوا کولرها 24 ساعته روشن می شود که مصرف آب را بالا می برد.

 

 

وی ادامه داد: زمانی که هوا دو درجه خنک تر می شود، کولرها از ساعت 9 شب تا 8 صبح خاموش هستند که باعث می شود، ارتفاع مخزن های ما بالا برود اما زمانی که 10 تا 15 روز پشت سر هم و طاقت فرسا گرمای مستمر و پایداری در یک منطقه لانه می کند و مردم مجبور هستند شب تا صبح کولر روشن نگه دارند؛ هر چه آب ذخیره کرده باشید مصرف می شود.

 

 

طاهری خاطر نشان کرد: 25 تا 30 سال پیش حد فاصل میدان آزادی تا چهارراه فرهنگیان(هتل پارس) 95 درصد خانه ویلایی بود و شبکه آبی برای خانه های ویلایی کشیده شده اما اکنون حدود 60 درصد آن ها خانه های چند طبقه ساختند و یک پمپ هم سر راه گذاشتند تا به این طبقات آبرسانی شود و از این نظر بلوک کناری آن ها آب ندارد.

 

 

وی در ادامه بیان کرد: ما در این چند روز حدود  12 دستگاه تانکر سیار (4 دستگاه از خود شرکت آب و فاضلاب، 4 دستگاه کرایه، 2 دستگاه از ارتش و 2 دستگاه از سپاه) گرفتیم تا بتوانیم علاوه بر حاشیه نشین ها که حق و حقوق قانونی ندارند اما مدیریت استان دستور داده که به دلیل بیماری کرونا و مشکلاتی که وجود دارد حتماً به آن ها آبرسانی شود، تمامی مجتمع های آپارتمانی سطح شهر که دچار کمبود آب می شدند را به طور مرتب آبرسانی کردند.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان اینکه برای هیچ مسئولی شبکه اختصاصی کشیده نشده و همین شبکه آب رسانی برای همه بوده است، گفت: در ساخت و سازها ما شرکت خدمات رسان هستیم و باید براساس تراکم ها زیرساخت ها را فراهم کنیم و در ایام تابستان کل منابع آبی 24 ساعت در مدار بهره برداری هستند و بعضاً ممکن است تعمیراتی داشته باشیم اما یکسری حوادث از اراده ما خارج است که این حوادث جمع می شود و مشکلات ما را مضاعف می کنند.

 

 

وی گفت: محدودیت های منابع آبی، رشد جمعیت و بیماری کرونا را داریم و حداقل به طور متوسط بین 3 تا 5 درصد افزایش مصرف آب ناشی از بیماری کرونا است زیرا زمانی که توصیه های بهداشتی برای مردم تأکید می کنند که روزی چندین بار باید دست ها را شستشو داد و هر بار که شیر آب باز شده چقدر آب مصرف می شود؟ که این مشکل امسال بر سال گذشته مضاعف شده است.

 

 

طاهری با بیان اینکه ناچیزترین رقم و بی ارزش ترین هزینه در زندگی آب است، گفت: ما انتظار و خواهش داریم که مردم تشویق و ترغیب شوند که حداقل این هزینه ناچیز پول قبض آب ها را برای استمرار خدمات بپردازند زیرا درصد زیادی از مردم هستند که کم لطفی و بی مهری می کنند و همین مقدار ناچیز را نمی پردازند و ما هم چون بحث آب است و در اعتقادات و اخلاقیات ما قطع آب و برخورد با آن ها را یکسری معذوریت داریم و علاقمند نیستیم آب مردم را قطع کنیم و می دانیم گرانی ها و بیماری زندگی را بر مردم سخت کرده اما اگر این مبلغ ناچیز را نپردازند خود شرکت در ارائه خدمات دچار مشکل شده و در نهایت ضرر آن متوجه خود مردم می شود.

 

 

 

پایان پیام/667

نظر شما